Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Ed
EdJ78 - 16-08-2022 09:39:44
Computers & Telefonie

De praktijken van ESR TV. Mag zit zomaar?

Afgelopen zondag kreeg ik tijdens het autorijden de volgende sms:

"je betaalt € 10,00 per maand voor esr tv via je telefoonrekening. afmelden? sms stop naar 3010 vragen? ga naar www.esrtv.com meer info? payinfo.nl."

ik dacht eerst dat het spam was, maar het bleek dat er echt € 10,00 in rekening was gebracht voor een dienst waar ik me nooit voor heb aangemeld. ik ben online gaan zoeken en zie dat heel veel mensen de dupe zijn van de praktijken van deze organisatie.

ik heb ze direct een mail gestuurd en gevraagd om digitale bewijzen dat ik me heb aangemeld voor deze dienst. ook heb ik geëist dat ik mijn geld terug zou krijgen. erg knap overigens dat mij dit lukte toen ik 4 uur in de auto zat en ik me achter het stuur kon aanmelden voor een dienst waar ik nog nooit in mijn leven van heb gehoord.
de reactie was precies de reactie die je op alle fora leest:

"bedankt voor het contact opnemen met onze klantenservice.
 
wij willen u graag erop attenderen dat uw telefoonnummer succesvol afgemeld is voor esr tv.
 
hieronder vindt u een korte uitleg over de wijze van afsluiten van het abonnement en terugbetaling aanbod.
 
uit onze systeem blijkt dat er werd op een van onze promotionele banners voor de dienst geklikt die leidde naar het activerings stap met meer informatie over de dienst, en op de knop "ga verder" geklikt.
vervolgens werd klant doorgestuurd naar de laatste stap van het activeringsproces door op "betalen" te klikken waarmee het abonnement op esr tv is geactiveerd. 
 
het abonnement is tevens met een sms bevestigd met daarin de kosten en frequentie van het abonnement en hoe af te melden.
 
klanttevredenheid is belangrijk voor ons daarom is uw terugbetaling goedgekeurd.
 
om terugbetaling van de abonnementsgelden te kunnen doen, verzoeken we u om onderstaande gegevens door te geven.
 
naam rekeninghouder (volledige naam en geen initialen)
iban
swift code
 
hieronder ziet u het voorbeeld van iban en swift-code.
 
iban = nl91abna0417164300
swift-code = abnanlka
 
mocht u uw iban- en swift-code niet bij de hand hebben, kunt u het beste contact opnemen met uw bank.
 
als alternatief kunt u ook een terugbetaling ontvangen via paypal. geef ons hiertoe de naam van de paypal-rekeninghouder en het aan paypal gekoppelde e-mailadres door.
 
in afwachting op uw reactie.
 
met vriendelijke groet,
klantenservice"

uit bovenstaande mail klopt alleen het feit dat ik een sms heb ontvangen dat ik lid ben geworden. de rest kunnen ze niet aantonen en proberen ze recht te praten met een dergelijk mailtje. op vragen waar ik automatische afschrijving en algemene voorwaarden heb geaccepteerd krijg ik geen reactie.

op payinfo heb ik gezorgd dat er nooit meer automatisch een abonnement door derden afgesloten kan worden.

ik heb het gevoel dat dit bedrijf frauduleus handelt en heel veel geld verdient met deze praktijken. ik lees tientallen mensen die zonder dat ze het door hadden al vele maanden aan het betalen waren. iedereen krijgt te horen dat ze zich echt hebben aangemeld.

- mogen dit soort praktijken zomaar?
- welke stappen kan ik nemen om te zorgen dat die bedrijf een tik op de vingers krijgt en stopt met deze praktijken?

wellicht een mooi item voor kassa ;-)