Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: Ara Nobilis
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Aug 1, 2017 om 20:33LINDORFF AANMANINGHopelijk heeft niet iemand anders in uw naam bij Wehkamp gekocht.
In eerste instantie zou ik de bankafschriften erbij halen, daarna Wehkamp bellen. Zij zullen proberen je af te schepen om contact op te nemen met Lindorff maar blijf volharden en eis dat je alle feiten (aankoop datums, bedragen, verhogingen, herinneringen) van ze te horen krijgt. Daarna pas Lindorff bellen. Lindorff zal het bedrag intussen al vlink verhoogd hebben...
Een tijd geleden had de regering zich uitgesproken dat het incasso bedrag niet hoger dan 33% mag zijn van het originele bedrag. Een mooi sprookje! -
Aug 1, 2017 om 20:00Mag de bank de schuld van een rekening zonder toestemming op een andere zetten?@iedereen:
Waarom wordt er zo gereageerd tegen de vraagsteller i.p.v. de vraag te beantwoorden???! Het lijkt wel of de bank hier niks fout doet...
Jammer genoeg weet ik het antwoord hierop ook niet precies maar ik vermoed dat ze dit eigenlijk niet mogen doen; je hebt tenslotte geen opdracht daartoe gegeven. En ze doen dit natuurlijk altijd wanneer het hun uitkomt. Tenslotte verdienen ze het meeste aan mensen met schulden.
Verschillende vrienden hebben het al een paar keer meegemaakt dat ze dit doen. Dat je daardoor in de problemen komt, interesseert ze niet. Vooral ABNAmro en Rabo heb ik (indirect) ervaring mee. Hoe groter de bank des te arroganter. Maar misschien doen alle banken dit...
Het heeft ook geen zin om hier tegenin te gaan: je trekt altijd aan het korste eind bij banken.
Daarom als je meerdere rekeningen hebt, laat deze niet bij één en dezelfde bank lopen. Ook verzekeringen raad ik af om niet bij dezelde bank te laten lopen!
Praktijk voorbeeldje: Je autoverzekering wordt automatisch geïncasseerd. Hierdoor kom je net iets onder je limiet terecht (en dat overkomt de meesten wel eens) maar over een paar dagen komt weer geld binnen - en dat weet de bank ook (bijv. salaris). Maar de bank in zijn wijsheid vind het nodig om automatische overboeking ongedaan te maken (zit trouwens geen regelmaat in - soms doen ze het niet, soms wel). En dit heeft gevolgen: je krijgt een herinnering met verhoging. Of erger: je krijgt een ongeluk en bent dan net 'even niet verzekerd'.
Ander praktijk voorbeeldje: Hypotheek van zeg €1000 wordt afgeschreven. En inderdaad er staat net even 5 tientjes te weinig op en je hebt het niet in de gaten (want je checkt niet elke dag je bank). Je kijkt zodra je geld binnen is en ziet dat de hypotheek is afgeschreven en je salaris is gestort. Wat je op dat moment niet ziet - want dit wordt soms pas later zichtbaar op je rekening - is dat de bank de hypotheek heeft teruggevorderd nog voordat je salaris erop stond. Vervolgens krijg je de rekening van de hypotheek plus de verhoging. En die verhoging is niet misselijk omdat het grootste gedeelte van de hypotheek is pure rente die je betaalt - rente op rente dus. En dat gaat heel hard!
Al met al kun je zeggen: eigen-schuld-dikke-bult. Lekker makkelijk.
Ik vind dat de bank menselijker moet handelen. Tenslotte krijgen zij hun geld echt wel - de rente die berekenen ze tenslotte gewoon door op jou. Of zouden ze echt bang zijn dat ze die €50 nooit zullen krijgen?
In deze maatschappij is de bank een noodzakelijk kwaad waar je niet zonder kunt (je salaris/uitkering kan tenslotte alleen op een rekening worden gestort). Dus i.p.v. als een machtswellusteling te doen wat ze willen, zou het hun sieren en zelfs wenselijk zijn als ze menselijker zouden handelen. -
Jul 23, 2017 om 12:34Applestore lost probleem niet opIk krijg regelmatig 'kapotte' harde schijven aangeboden en weet toch nog vaak de (meeste) gegevens eraf te halen. Maar zoals Toonder al aangeeft; als je een tikkend geluid of krassend geluid hoort dan is de kans heel klein om er nog iets af te kunnen halen. En soms is de elektronica van de harde schijf stuk en dan houd het ook op.
Ik raad de volgende stappen aan:
1. Laat de schijf met rust - koppel het niet aan om bijvoorbeeld toch nog een keer te proberen: hoe vaker je probeert, hoe meer ie stuk gaat (meestal).
2. Haal de harde schijf uit de behuizing (hiermee vervalt bijna altijd de garantie).
3. Zorg dat je een computer hebt waarbij je de 'kapotte' harde schijf kunt inbouwen als 2de of 3de harde schijf. En voldoende opslag om de herstelde bestanden naartoe te kopiëren.
4. Installeer op de computer het programma 'TestDisk' (https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk) - het is een niet-grafisch programma. Je kunt het ook vanaf een Live-CD/DVD opstarten (zie de website). Oefen een paar keer met het programma met een andere harde schijf (dus niet meteen met de kapotte harde schijf!), zodat je begrijpt wat je doet.
5. Doe de 'kapotte' harde schijf in een plastic zak (tegen condensvorming) en leg het een paar uur in de vriezer. Mijn ervaring is dat wanneer een kapotte harde schijf ijskoud is, het vaak toch nog eventjes doet - soms zelfs tikkende schijven.
6. Bouw de schijf in in de computer en laat 'TestDisk' (https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk:_undelete_file_for_FAT) zijn werk doen. Dit is een proces dat uren en soms zelfs dagen kan duren – afhankelijk hoe groot en hoe beschadigd de harde schijf is. Gelukkig hoef je maar de eerste 10 minuten erachter te zitten om het programma op te starten.
Handig om te weten is welk bestandsysteem de harde schijf heeft/had. Vaak voor externe harde schijven is dit FAT32 of exFAT - zoek dit op via de website van de fabrikant en anders probeer eerst FAT32 en als je geen resultaat hebt, probeer dan exFAT. Maar zeker weet ik dit niet bij Apple producten - ik ben Linux en Windows georiënteerd.
Als dit niet werkt, dan vrees ik dat je een gespecialiseerd bedrijf in de arm moet nemen om je data te redden en dit is een kostbare aangelegenheid.
Tot slot: Mensen zijn vaak in de verkeerde veronderstelling dat wanneer ze hun gegevens op een externe harde schijf zetten, dat ze dan een backup hebben. Maar vaak wissen ze de gegevens op hun computer om ruimte te maken. En tja, dan heb je geen backup (meer)...
Succes!