Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: FredUp
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Jan 7, 2019 om 15:17Hoe werkt het CBR?Beste Agnes,
Ik ben het volstrekt met je eens dat de wetten rondom rijgeschiktheid moeten veranderen en dat de werkwijze van het CBR niet deugt.
Eerst een paar praktische zaken:
1. Je mag het diabetes-formulier (dat je kunt downloaden op de CBR website) door je eigen internist laten invullen. Op dit formulier vult de internist in welke medicatie je gebruikt en of je hypo’s goed voelt aankomen en adequaat behandelt. De eigenlijke KEURING gebeurt door een CBR-arts (deze kijkt dan in de REG2000 -zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2018-07-01 of je voldoet aan de wettelijke eisen zoals opgestelt over type 1 diabetes), wat in feite een administratieve handeling is.
2. Je mag als je type 1 diabetes hebt een kopie van de laatste brief van je eigen oogarts meesturen. Hopelijk is dat laatste bezoek niet meer dan zes maanden geleden, want dan zit je zeker goed. Als het CBR je aangeleverde brief weigert omdat het te lang geleden was, zou ik een reden bedenken om vervroegd naar je oogarts te gaan, om zo op kosten van de zorgverzekering alsnog een brief van de oogarts te verkrijgen (artsen maken overigens na elke controle een brief voor de huisarts met de bevindingen - dit bedoel ik met een brief)
Ik heb zelf helaas ook te maken gehad met de oneerlijke praktijken van de wetgeving rondom rijgeschiktheid en de kuren van het CBR (zie: https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2017067 )
Luister dan ook niet naar het gezeur van TIGER1 : hij of zij weet niet waar-ie het over heeft.
Wat betreft de discriminatie die in de Nederlandse wet rondom rijgeschiktheid zit: in Nederland wordt op 1 moment bepaald of een bestuurder een Verklaring van Geschiktheid krijgt die geldt tot het 75ste levensjaar of een Verklaring van Geschiktheid die beperkt is in termijn. Dat moment is wanneer het eerste rijbewijs wordt behaald.
Een persoon die VOOR het behalen van het rijbewijs type 1 diabetes had zit tot het 75ste levensjaar vast aan keuringen door het CBR. Een persoon die NA het behalen van het rijbewijs type 1 diabetes krijgt is tot het 75ste levensjaar rijgeschikt volgens de wet!
Je zou denken, dat als de overheid er voor kiest deze DISCRIMINATIE toe te staan, zij ook EXTRA goed zou zorgen voor de groep bestuurders die wordt gediscrimineerd door de wetgeving rondom rijgeschiktheid! Het tegendeel is het geval! Kijk maar eens op de website van het ministerie van Infrastructuur: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/medische-keuring-rijbewijs
De groep “bestuurders met een termijnbeperking” wordt niet eens genoemd! Ik heb het ministerie al eens opheldering gevraagd over het ontbreken van deze groep bestuurders, maar zij kwamen niet verder dan de mededeling dat zij dit met het CBR zouden opnemen (inmiddels een jaar geleden en de website van het ministerie van Infrastructuur is nog steeds niet gewijzigd).
Op de website van het ministerie van Infrastructuur wordt nadrukkelijk gewezen op “eigen verantwoordelijkheid”. Eigen verantwoordelijkheid nemen is alleen weggelegd voor degenen die niet verplicht zijn elk termijn hun hele medische hebben en houwen voor te leggen aan het CBR. Daarom is mijn advies om zoveel mogelijk medische zaken te verzwijgen voor het CBR. Bestuurders met een onpeperkte termijn van geschiktheid worden ook in de gelegenheid gesteld om dit te doen!
Overigens: volgens de website van het ministerie van Infrastructuur zijn “Zorgverleners (zijn) verplicht om u te informeren over de gevolgen van een aandoening of medicijnen voor uw verkeersdeelname.”
Ook deze steling is onjuist (heb ik ze ook op gewezen): volgens de WGBO (wet geneeskundige behandelingsovereenkomst) zijn artsen dit niet wettelijk verplicht als het gaat om de gevolgen van een AANDOENING voor de verkeersdeelname (zie https://www.ntvg.nl/artikelen/moet-ik-mijn-patient-adviseren-geen-auto-te-rijden helaas achter een pay wall)
Wist je trouwens dat de maximale termijn van geschiktheid bij type 1 diabetes ooit 10 jaar was? Om de regelingen rondom rijgeschiktheid meer uniform in Europees verband te maken is gekozen om dit naar 5 jaar op te rekken of naar beneden te halen (het is maar van uit welk land je dit beschouwd).
Wat het ministerie van Infrastructuur bij haar motivatie om de duur van rijgeschiktheid bij type 1 diabetes naar 5 jaar bij te stellen als gerechtvaardigd te kenmerken vergeet te vermelden is dat het verkrijgen van een verklaring van rijgeschiktheid in andere Europese landen een stuk minder bureaucratisch is geregeld dan in Nederland. Ook is er in sommige landen sprake van een meldingsplicht bij diabetes, waardoor in elk geval geldt sat de aandoening bepaalt of iemand zich moet onderwerpen aan een medische keuring en NIET het moment van ontstaan van een aandoening!
Omdat in Nederland relatief weinig bestuurders worden VERPLICHT een medische keuring te ondergaan wanneer zij een rijbewijs moeten verlengen, kan het ook bestaan dat een aandoening als depressie van 2000 tot juni 2015 tot gevolg had dat een bestuurder die gekeurd moest worden EEN JAAR lang na remissie (beter worden van de klachten) van een depressie ONGESCHIKT werd bevonden om een rijbewijs te krijgen.
Deze eis in de Regeling Eisen Rijgeschiktheid trof blijkbaar niet genoeg mensen om MAATSCHAPPELIJKE OPHEF te veroorzaken. En dit is wat ik merk: de meeste mensen zijn niet goed op de hoogte van de oneerlijkheid die zit ingebakken in de Nederlandse wetten rondom rijgeschiktheid en gaan er maar van uit dat deze wetten wel een goede basis zouden hebben en de verkeersveiligheid ten goede komen.
Ik hoop dat ik je met dit betoog een hart onder de riem heb kunnen steken! Blijf het onderwerp aankaarten, bij ministerie van Infrastructuur, bij CBR en bij de media! Ik ben bang dat wij bestuurders met type 1 diabetes door de EU wetten geen verandering kunnen aanbrengen in de wettelijke termijn, MAAR WIJ VERDIENEN EEN GOED WERKEND CBR EN WETTEN EN REGELS RONDOM RIJGESCHIKTHEID DIE EERLIJK EN TRANSPARANT ZIJN! -
Dec 23, 2018 om 21:15Rijbewijskeuring bij ADDDe manier waar op de Gezondheidsverklaring in Nederland is geregeld is inderdaad van den zotte! In Nederland is het NIET de AANDOENING die bepaald of iemand een Gezondheidsverklaring moet invullen, maar het moment waarop de eerste Gezondheidsverklaring wordt ingevuld in relatie tot het al dan niet aanwezig zijn van een aandoening.
Als jouw zoon pas op 19-jarige leeftijd de diagnose ADD had gekregen, terwijl hij wel al zijn rijbewijs had gehaald, dan hoefde hij tot zijn 75ste geen Geozndheidsverklaring meer in te vullen. Ook was een extra keuring en extra rijtest (die zit er namelijk waarschijnlijk ook nog aan te komen) niet nodig geweest.
Als je in Nederland bij de eerste keer dat je een Gezondheidsverklaring invult een Verklaring van Geschiktheid krijgt ZONDER termijnbeperking, dan hoef je tot je 75ste niet meer een Gezondheidsverklaring te geven. Ook tellen de regels ten aanzien van de rijgeschiktheid, zoals opgesteld in de Regeleing Eisen Rijgeschiktheid 2000, dan niet voor de bestuurder met een Verklaring van Geschiktheid zonder termijnbeperking. De enige wet waar aan zo’n bestuurder zich moet houden is dat hij/zij niet de verkeersveiligheid in gevaar mag brengen.
Zodra je zoon zijn Verklaring van Gecshiktheid heeft (ik verwacht dat hij die krijgt zonder termijnbeperking, vanwege ADD), dan hoeft hij gelukkig niet meer de discriminerende procedure te doorlopen.
In mijn optiek is liegen het beste dat je kunt doen in het geval van het invullen van een Gezondheidsverklaring bij psychiatrische ziektebeelden. De enige aandoening waarbij een bestuurder ook werkelijk BESCHERMD wordt door het invullen van een Gezondheidsverklaring is bij aandoeningen waarbij epileptische aanvallen voorkomen. Als je je dan naemlijk netjes aan de “regels” houdt dan ben je niet strafrechtelijk vervolgbaar in het geval je een epileptische aanval krijgt in het verkeer.
Bij alle andere aandoeningen geldt slechts dat het een administratieve handeling is (en in het geval van een rijtest: als je slaagt voor het rijexamen dan heb je toch al laten zien dat je kunt autorijden???), die andere verkeersdeelnemers jet gevoel geeft “veilig” te zijn. Mensen die dit claimen (zie andere antwoorden op je vraag) weten niet hoe de procedure en de wet rondom Gezondheidsverklaring in elkaar zit.
De wetgeving rondomrijgeschiktheid in Nederland is discriminerend en voldoet noet aan het VN-verdrag handicap (https://mensenrechten.nl/nl/vn-verdrag-handicap ). -
Dec 23, 2018 om 20:56ongeldig rijbewijs door achterstand CBR en daardoor annulering vakantieHopelijk heb je nog tijd om een rijbewijs te regelen, want deze situatie is tekenend voor het verdriet dat het CBR heet.
Ik heb een aantal adviezen:
1. Bel zo spoedig mogelijk met de Nationale Ombudsman en leg je vraag voor. Ik heb uit columns van de Nationale Ombudsman begrepen dat zij weleens in dit soort zaken bemiddelen, waardoor je sneller je rijbewijs krijgt.
2. Zoek het telefoonnummer op van [edit-redactie] op de website van het CBR. Zij is persvoorlichter van het CBR (en heeft onlangs ook een performance gegeven bij Kassa, waaruit maar weer eens bleek dat het CBR er van overtuigd is dat als zij maar zegt dat ze het in de toekomst beter zullen doen, dat voldoende is). Drijg je verhaal in de pers te gaan vertellen.
3. Kijk op diverse vacature-sites (bv. indeed.nl) en zoek naar vacatures bij het CBR. Bij deze vacatures staat vaak een telefoonnummer van iemand werkzaam bij het CBR. Door deze mensen te bellen omzeil je de klantenservice en zet je druk op de ketel. (Bel vooral [edit-redactie] NIET, deze man is echt gestoord en heeft het empatisch vermogen van een regenworm).
4. Stel een brief op waarbij je het CBR in gebreke stelt. Het CBR heeft een wettelijke termijn waarin zij haar beslissing moet nemen, als zij dat niet doen, dan kun je een dwangsom neerleggen bij het CBR.