Antwoorden gegeven door: Joost Joosten
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Aug 20, 2023 om 19:40AhBelachelijk dat alles vandaag te dag met een app moet. Nog erger is dat je die dan alleen bij Apple of nog erger Google kunt downloaden. Ik ben geen lid van dat Google clubje en heb er ook geen behoefte aan om mij daar bij aan te sluiten. Privacy is een groot goed, en heb je jou gegevens eenmaal aan dit soort instanties afgegeven, dat kom je nooit meer uit hun bestanden. Zelfs na je dood blijft alles bewaard en is dit handel voor hun.
Over het millieu gesproken, wat kost het niet aan energie dat deze instanties alle gegevens inclusief foto's en mails van iedereen gaat bewaren ? Als ik mijn computer uit zet, verbruikt hij geen stroom meer en foto's en mails blijven er gewoon op staan. De Google / Apple servers blijven dag en nacht aan staan waarbij ze ook nog gekoeld moeten worden en daarmee het oppervlakte water verwarmen. Het zou goed kunnen dat hier in Nederland één energiecentrale minder nodig zou zijn als men deze datacenters zou sluiten.
En wat betreft de AH app, ga boodschappen doen op de markt of bij de plaatselijke boeren winkel. Vaak niet duur en de groenten zijn een stuk verser. -
May 6, 2023 om 20:03Mag een bank dit vragen van de klant
Ik heb dat bericht ook van de ABNAMRO gekregen. Ik heb echter een Google vrije telefoon met open source software van de E-Foundation. Bij Google of Apple neem je geen product af, maar ben jij het product. Ik heb er dus geen behoefte aan om mij bij een van die clubjes aan te sluiten.
Ik zou er niets op tegen hebben als de app bij de bank te downloaden zou zijn, maar dat blijkt niet te kunnen.
Ik heb contact gehad met Bits of Freedom, een organisatie die opkomt voor digitale burgerrechten. Zij herkenden het probleem maar het is een kleine organisatie en hebben niet de capaciteit om hier nu werk van te maken. Ik kreeg het advies om contact op te nemen met de interne privacytoezichthouder van de ABNAMRO. De ABNAMRO is echter niet bereikbaar via mail. Ik heb daarom een bericht gestuurd via het klachtenformulier dat ik over de kwestie contact wilde hebben met de privacytoezichthouder.
Tot mijn groote verbazing werd ik gebeld door de klachten afdeling van de bank. De bankmedewerker wist mij te vertelen dat men veel klachten over het verdwijnen van de e.defender heeft gehad en dat men heeft besloten deze nog niet te laten verdwijnen. Er zal wel een ander apparaat voor in de plaats komen, maar wat en wanneer is nog niet bekend.