Antwoorden gegeven door: MarciaGladys
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Sep 16, 2024 om 00:04BKR registratieDeze BKR-registraties zijn er (en deze gevolgen hebben ze) - Radar - het consumentenprogramma van AVROTROS
Dit heb ik gevonden op het internet. Misschien heb je daar wat aan. Maar uit deze informatie geven zij het advies om het juridisch loket in te schakelen. In ieder geval veel sterkte en succes.
met vriendelijke groet,
Marcia -
Sep 15, 2024 om 13:54Ervaringen met het NRBI
Ter aanvulling op mijn topic wil ik graag aangeven waarom ik hiermee ben gestart. Er zou meer aandacht moeten komen voor de mogelijke gebreken in bindende adviesprocedures. Vaak spelen bindende adviezen zich achter de schermen en is er een geheimhoudingsplicht.
Hoewel bindende adviezen zeker een nuttige en efficiënte manier kunnen zijn om conflicten op te lossen zonder tussenkomst van een rechter, zorgt de geheimhoudingsplicht ervoor dat bepaalde zaken niet openbaar worden gemaakt. Dit gebrek aan transparantie kan het vertrouwen in de onafhankelijkheid van het advies ondermijnen en kan in sommige gevallen zelfs leiden tot misbruik.
Een goed voorbeeld van hoe het ook anders kan, is het tv-programma "Mr. Frank Visser doet uitspraak". In dit programma is het hele proces openbaar, wat bijdraagt aan de controleerbaarheid en de objectiviteit van de uiteindelijke beslissing. In ons geval, met het bindend advies dat wij van het NRBI ontvingen, was die transparantie echter ver te zoeken. Dit heeft ons zorgen gebaard over de mogelijke belangenverstrengeling en de onafhankelijkheid van het proces, met name gezien de betrokkenheid van Loyal Experts.
Met dit topic hoop ik dat anderen hun ervaringen willen delen, zodat we samen kunnen bespreken hoe bindende adviezen in de toekomst eerlijker en transparanter uitgevoerd kunnen worden.
-
Sep 13, 2024 om 10:06Ervaringen met het NRBI
Bedankt voor de links en het advies. Helaas hebben wij de klachtenprocedure van het NRBI al doorlopen en zijn daarbij op serieuze problemen gestuit die ons vertrouwen in hun onafhankelijkheid hebben geschaad. Hoewel het NRBI aangeeft dat klachten worden behandeld door "onafhankelijke arbiters", hebben wij het tegenovergestelde ervaren.
Ons herzieningsverzoek werd aanvankelijk geweigerd, en na verder onderzoek ontdekten we dat de tucht- en scheidsgerechtprocedure is belegd bij Scheidsgerecht.be, dat eigendom is van een ander bestuurslid van het NRBI. Dit roept serieuze vragen op over de onafhankelijkheid van deze procedure. Bovendien bleek dat de validaties en certificeringen binnen het NRBI worden uitgevoerd door de bestuursvoorzitter, die tevens eigenaar is van Loyalexperts, een serviceprovider die betrokken is bij de certificeringen van dezelfde experts. Dit zorgt voor nog meer vragen over mogelijke belangenverstrengeling, omdat de certificeringen en beoordelingen binnen hetzelfde netwerk worden uitgevoerd zonder extern toezicht.
Daar komt nog bij dat we conform het scheidsgerechtprotocol een bedrag hebben betaald voor een herzieningsverzoek dat uiteindelijk niet is behandeld, maar dat het NRBI tot op heden weigert dit bedrag terug te storten. Aangezien klachten intern worden behandeld zonder externe controle, is de kans op een eerlijk proces minimaal.
Onze ervaring leert dat hoewel het NRBI zich naar buiten toe profileert als een onafhankelijke instantie, er in werkelijkheid sprake kan zijn van verstrengelde belangen die de objectiviteit ondermijnen. We willen anderen waarschuwen om kritisch te zijn bij het inschakelen van dergelijke instanties, omdat er een risico bestaat dat de klachtenprocedure niet eerlijk verloopt.