Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: aereola
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Jan 30, 2011 om 00:50Kassa en de kiloknallerNiet geheel on topic maar om nou een hele nieuwe draad aan te maken voor hetzelfde kassa onderwerp is ook zo wat.
Ik werk zelf in een supermarkt en heb met verbazing staan kijken naar deze kassa aflevering.
Aanbiedingen kosten supermarkten geld. Dit geldt voor Cola, kaas, borrelnootjes en ook voor vlees. In absolute cijfers gaat vlees vaak dik in de aanbieding. Het kan euro's schelen. Voor het overgrote gedeelte betalen supermarkten dit zelf. Bij bijvoorbeeld C1000 wordt het vlees voor een actie niet anders ingekocht als voor een niet-actie. Het gaat via dezelfde kanalen. Of er ook een inkoopsprijskorting gegeven wordt doordat er in grotere schaal wordt ingekocht weet ik niet.
Het belangrijkste voor dierenleed is echter dat het stunten met vlees niet ten koste gaat van de leefkwaliteit van dieren. De kip die vandaag voor bedrag x in de winkel ligt en over 2 weken voor x/2 heeft hetzelfde leven gehad want het komt via dezelfde kanalen de winkel in.
Daarnaast zal het stoppen met stunten met vlees niet zorgen voor een impuls in biologisch vlees. Biologisch vlees is veel duurder en mensen die aanbiedingen kopen zullen bij het stoppen met deze aanbiedingen overstappen op normaal vlees (wat bij C1000 dus dezelfde weg volgt als het vlees uit de aanbiedingen). Hiermee is het argument dierenwelzijn verbetert bij het stoppen met stunten met vlees wat mij betreft ontkracht.
Voor wat betreft de boeren en hun inkomen. Nederlandse supermarkten nemen grofweg 10% van al het varkensvlees af wat er in Nederland geproduceerd wordt. Waar ligt dan de macht? Niet bij de Nederlandse supermarkten lijkt mij. Voor wat de boeren wel zouden moeten doen verwijs ik naar een pdf. bestand van Jan Willem Griefink waarin hij vertelt wat hij zou doen als hij boer of tuinder was. Boeren moeten er gezamenlijk wat aan doen dat de prijzen zo laag zijn. Bovendien vind ik het de verantwoordelijkheid van de boeren om alternatieven voor "gewoon" vlees in de markt te zetten. Unilever zegt toch ook niet tegen supermarkten van "goh, willen jullie dit en dat product niet in de markt brengen". Nee, die steken daar zelf grof geld in. Als boeren willen dat biologische producten meer gekocht worden zullen ze met hun bond daar geld, tijd en energie in moeten steken. Supermarkten volgen wat dat betreft de wensen van hun klanten.
Concluderend vind ik dat de zwarte piet onterecht bij de supermarkten gelegd wordt. Helemaal wanneer blijkt dat wanneer de varkensboeren niets meer kunnen vangen voor hun varkens vanwege het dioxine probleem in Duitsland, C1000 (en wellicht andere supermarkten) hier geen gebruik van maakt en samen met de boeren een duurzame oplossing probeert te zoeken.