Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: bett##weter
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Jun 26, 2012 om 15:30Be aware of Nederlandse Energie MaatschappijNEM wordt toch in stand gehouden door de Vereniging van Huis Eigenaren? Of te wel de ""Vereniging Eigen Huis..""
-
Mar 24, 2012 om 15:57VERZUIM ?? REDUCTIE ?? Ook verraden door je eigen baas ?VerzuimReductie, het grootste arbobedrijf van Nederland, is nu in het nieuws omdat het structureel de privacy van zieke werknemers schendt. Amanda Kluveld is benieuwd wat de Tweede Kamer hierover te zeggen heeft. 'En in het bijzonder ben ik benieuwd naar het antwoord van Pia Dijkstra, de woordvoerder zorg van D66.'
Dat wordt omschreven met een term waarvan ik het vermoeden heb dat mooi weer-liberalen als minister Edith Schippers er erg gelukkig van worden: 'demedicaliseren'.
Onlangs las ik een vacaturetekst voor de functie van casemanager met daarin het bekende nietszeggende rijtje van zaken waar je aan moet voldoen om de baan te kunnen vervullen: van goede communicatieve eigenschappen en resultaatgerichtheid tot oplossingsgericht denken en handelen. Daar moet ik altijd een beetje om lachen. Alsof er ooit een werkgever behoefte zou hebben aan een kandidaat die taken uitvoert zonder daarbij gericht te zijn op een zeker resultaat. Alsof er ooit een bedrijf zijn werving zou richten op iemand wiens denken en handelen erop gericht is de problemen binnen de instelling zo snel en effectief mogelijk te vergroten en als het even kan ook nog complexer te maken.
Er stond in deze tekst ook nog dat de kandidaat in staat moest zijn mensen 'te motiveren zonder fysiek contact'. Dat vond ik verwarrend. Is het bedrijf in kwestie van zijn managers gewend dat zij mensen aansporen door middel van fysiek contact en wat moet ik mij daar dan precies bij voorstellen? Een schouderklopje, een flinke stomp tegen de borst, een omhelzing of andere fysieke stimuli waar je in de Verenigde Staten moeiteloos miljonair mee kunt worden als je er een gerechtelijke uitspraak over laat doen? En wat is er mis gegaan in het bedrijf, dat nu expliciet van de kandidaten verwacht wordt dat zij het zonder fysiek contact zullen redden?
De vacaturetekst heeft betrekking op de functie van casemanager bij VerzuimReductie, het grootste arbobedrijf van Nederland, dat nu in het nieuws is omdat het structureel de privacy van zieke werknemers schendt. Het bedrijf zou gegevens op laten nemen door callcentermedewerkers, die hen aan allerlei medische vragen onderwerpen. De medewerkers typen deze informatie in een software-applicatie zodat deze direct ter beschikking komt van de baas van de zieke. Aha, de ontlasting van Jansen was wat dun vanochtend, leest deze dan. Deze werkwijze is verboden.
Mooi weer-liberalen
Wanneer je de structuur van VerzuimReductie bekijkt, valt het op dat zieke werknemers geen of zo min mogelijk contact hebben met een bedrijfsarts. Dat wordt omschreven met een term waarvan ik het vermoeden heb dat mooi weer-liberalen als minister Edith Schippers er erg gelukkig van worden: 'demedicaliseren'. In andere contexten kan demedicalisering een goed streven zijn (zoals in het geval van een proces van rouw na de dood van een geliefde, zoals ik vorige week beschreef) maar in dit geval toch niet. Demedicalisering betekent in de filosofie van VerzuimReductie namelijk niet dat er minder medicijnen worden voorgeschreven maar dat de taken van de bedrijfsarts zoveel mogelijk worden gereduceerd bij de beoordeling van wat er met een zieke werknemer aan de hand is.
De filosofie hierachter is volgens VerzuimReductie dat de arbodienst pas de inzet van een bedrijfsarts of andere medische deskundige adviseert, als dat aantoonbaar bijdraagt aan het versnellen van de werkhervatting: 'Veel is te bereiken door goede en heldere afspraken te maken met u, en met uw werknemer'. Dat zal wel bedoeld worden met motivering zonder fysiek contact.
Van de casemanagers van VerzuimReductie wordt een hbo werk- en denkniveau gevraagd, kennis van complexe softwarepakketten en van de sociale zekerheid. Geen enkele medische kennis is vereist. Toch behoort tot de door VerzuimReductie genoemde taken van de casemanager dat hij telefonisch een ziekmelding van een werknemer op de eerste ziektedag beoordeelt, dat hij telefonisch 'ziek en hersteld'-meldingsgesprekken voert, dat deze gesprekken door hem in de 'verzuimapplicatie' worden verwerkt en in een verzuimdossier vastgelegd.
Over de verzuimappplicatie wordt gemeld dat deze 'koppelbaar' is met vrijwel alle personeelsinformatiesystemen zodat dubbele invoer van gegevens kan worden voorkomen. 'Vanzelfsprekend voldoet de applicatie aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens', stelt VerzuimBeheer. Dat is een opmerking van niets. Wat aan die wet moet voldoen is de wijze waarop de gegevens in de applicatie worden geplaatst en gekoppeld aan allerlei informatiesystemen, en wie de informatie mag inzien. Daarover geen woord.
De casemanager voert dagelijks telefonische gesprekken met de zieke werknemer totdat hij zijn werk hervat. De casemanager houdt dagelijks ruggenspraak met derden, bijvoorbeeld met een bedrijfsarts (maar dat hoeft helemaal niet) en doet een voorstel tot inzet van die bedrijfsarts. Als dat voorstel niet gedaan wordt, is er dus geen enkel direct contact tussen zieke werknemer en bedrijfsarts. De bedrijfsarts kan natuurlijk wel bij de casemanager aangeven dat hij contact wenselijk vindt maar moet daarbij afgaan op de informatie die zonder enige medische kennis telefonisch is verzameld en in een computerprogramma genoteerd. -
Dec 21, 2011 om 00:54Wel of Niet Keukens kijken en kopen?user123dinsdag 20 dec 2011, 20:03
Nutteloos, onleesbaar en niet te begrijpen. Prullenbak ?
engedinsdag 20 dec 2011, 20:14
user123 schreef op dinsdag 20 dec 2011, 20:03
Nutteloos, onleesbaar en niet te begrijpen. Prullenbak ?Inderdaad. Prullenbak!
Mischien een idee niet zo te reageren als gedaan zonder wetenschap te hebben maar zich eerst eens te verdiepen in deze materie, kijk svp eens in de zoekbalk en typ in oa bmg groep keukens, of brugman keukens als we het dan nog over een dust bin hebben, zou dat er wel in kunnen jamer maar waar, Veroordelen van een ander is gemakkelijk maar als u dan reageert doe dat dan met degelijke inhoud..of blijf weg van uw type machine want uw vingertoppen slijten ervan. en dat is weer ongemakkelijk als u een ID kaart moet aanvragen. -
Dec 20, 2011 om 20:31Tele2 / Intrum Justitia[quote=tele2webcare schreef op dinsdag 20 dec 2011, 11:31]Beste jrrijsdijk,
Ik zie zojuist dat ik per ongeluk het verkeerde mailadres heb doorgegeven. Het moet zijn: danielle@tele2.com. Zou je de gegevens alsnog naar me willen sturen?
Mijn excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
Danielle van Tele2
Dat soort reactie,s op zo,n klacht zou bij sommige Keuken Boeren ook tot verhelderende oplossingen kunnen leiden, neem oa de Praktijken van een Mandemakers Keukens met alle aanhangende bedrijven oa een rits waar geen touw meer aan vast te knopen is, maar met een rode draad zijnde de malafide verkoop technieken, het mensen verleiden en onder druk zetten vooral te laten profiteren van de meest fantastische aanbiedingen, eerst een hoge prijs noemen dan weglopen en na een half uurtje zakken met duizenden euro,s..en dan daarna als je dan nog nit tevreden bent met de prijs wordt er weer gezakt (uiterste prijs mevrouw) zodat je een ''zgn'' korting krijgt waar je dan U tegen zegt, denk je dan,,,,maar dan,,,,,even een handtekeningetje voor de voorlopigheid laten plaatsen want de afronding komt verderop in de week wel hoor, het is nu bijna sluitingstijd daarom,,,, en dan daarna klopt er nog geen *(.....) van, dit is helaas stelselmatige praktijk en verwerpelijk. Waarom firma bmg op de korte termijn scoren en een hele boel ellende veroorzaken doet dat een bedrijf soms goed, toch niet nee toch? ...Antireclame die er zo wordt rondgepraat over u kan gemakkelijk worden omgezet naar goodwill en met wat meer compassie voor de klanten heb je er veel meer aan, en zet meer omzet zoden aan de dijk....De laatste winnaar is altijd de consument, die zorgt voor meer profit. Ben benieuwd Ben naar jouw reaktie Ben.
-
Dec 13, 2011 om 14:29Zorgverzekeraars zijn Uitbuiters? Dacht het wel..Naar aanleiding van de vorige inbrenger..goed verhaal hoor!
Hetzelfde idiote (!) gedrag zie je bij patienten die speciaal naar de huisarts gaan om gratis paracetamol te scoren. (€ 0,965 per doosje van 20 stuks)
Ja dat is dat zeker belachelijk , dat gedrag hoort dus niet in het stelsel te worden goedgekeurd, die arts moet dit soort gedrag dan ook niet honoreren, voor die paracetamol kan je ook naar de da drogist, of naar de kruitketel, etc..etc.. -
Dec 13, 2011 om 00:10Zorgverzekeraars zijn Uitbuiters? Dacht het wel..[quote=jpm schreef op maandag 12 dec 2011, 11:37]De keuze voor marktwerking in de zorg door de politiek staat natuurlijk niet op zichzelf. Het hieraan voorafgaande systeem van ziekenfonds en particuliere verzekering had vele voordelen en slechts een enkel nadeel. Er liep een scheidslijn die we de "ziekenfondsgrens" noemde. Deze grens markeerde de inkomens onder een bepaald bedrag waarmee je in aanmerking kwam voor verzekering bij het ziekenfonds. Let op het woord: ziekenfonds. Dit impliceert dat enerzijds de mensen met een zwakkere gezondheid én een inkomen onder die grens zich mochten aansluiten bij een verzekeringsvorm die op een goedkope manier basisvoorzieningen garandeerden. Een fonds is een pot met geld waaruit gedeeld wordt en daarom noemden we het een solidariteitsfonds.
Daarnaast was er de particuliere verzekering. Ik kende vroeger mensen die trots waren dat ze onder deze verzekering vielen. Ze verdienden immers meer dan gemiddeld en dat kwam zo tot uitdrukking. Als ze een gezond gezin hadden dan konden ze hun premie behoorlijk drukken door het nemen van een eigen risico. Dit was een uitkomst voor modale gezinnen en gezinnen met nog hogere inkomens. Waren ze (vaak of regelmatig) ziek dan kregen ze een voor hun betaalbare premie te betalen.
Vergelijken we dat alles met het heden dan kunnen we stellen dat marktwerking van een heel ander principe uitgaat. Niet het inkomen is uitgangspunt, maar de te genieten zorg. Immers, er worden producten aangeboden door de zorgverzekeringsmaatschappijen, inclusief de diensten van medici en para-medici, die moeten worden betaald op basis van kostprijs plus arbeidsloon. Sinds die tijd hebben we de ontwikkeling van zowel die kostprijs als de arbeidslonen exhorbitant zien stijgen.
Waar het de bedoeling was dat de marktwerking een zekere concurrentie met zich meebracht hebben de zorgverleners in de eerste plaats, als ware het op afspraak, voor zichzelf gezorgd. Ze hadden de naam 80 uur per week te werken, altijd klaar te staan dus. Jawel, die mensen waren er ook, maar meer nog dan dat werd de trend dat deze medici naar wegen zochten om minder te gaan werken, ook bij hen zag je dat ze hun kinderen zelf wilden opvangen en niet altijd naar de kinderopvang wilden brengen. Meerdere malen op vakantie werd meer regel dan uitzondering. Omdat ze het eigenlijk zelf in hun maatschappen konden regelen kregen ze dat en nog veel meer voor elkaar, maar niet voor minder verdiensten. Geleidelijk kenden ze zichzelf steeds meer toe, controle daarop was ver te zoeken.
Ook huisartsen en tandartsen, misschien moet ik zeggen: juist huisartsen en tandartsen gingen deze weg bewandelen. Waren ze eerst praktisch altijd benaderbaar, de avonden delen ze nu met velen uit een regio, evenals de weekenden. Minder werken voor hetzelfde geld is al een verhoging per uur, de tarieven verhogen kwam daar nog bij. Het lijkt erop dat deze trend nog niet stopt en dat de onredelijk hoge inkomsten bij medici blijven stijgen. Let op, ik ben niet tegen handhaving van praktijkkosten, maar tegen verhogen van salarissen van medici. Dus doktersassistenten staan hier volkomen buiten.
Wat laat men ons geloven? Dat steeds nieuwere ontwikkelingen in de wetenschap nu eenmaal hun prijs hebben. Ik durf dat te bestrijden. Er is zoveel tijd gewonnen door automatisering en toepassingen in de ICT, dat de prijzen eerder omlaag zouden moeten gaan. Daarbij werken medici steeds minder en laten ze ook meer aan assistenten, assistenten in opleiding en medische studenten met een stage over. Ik ben van mening dat ook deze mensen in opleiding sterk zouden moeten inleveren. Na het voltooien van hun studies gaan ook zij aan het graaien, dat is zeker. Laat ze dan nu tegen niet meer dan de kosten van een studiebeurs werken, ze zijn nog steeds in opleiding en dat betekent sowieso dat we ze deels al via onze belastingen betalen.
Terug naar het ziekenfonds van toen zal wel niet kunnen. Terug naar de principes van toen kan altijd, dat vergt een politieke keuze. Dat zit er met dit kabinet niet in, daar heb je partijen voor nodig die het opnemen voor de economisch zwakkeren, de ontheemden, de vluchteling en vooral de zieken en gehandicapten.
Een gedegen en prima reactie, terug naar een soort NHS of Medicare of Nationale Zorg Hulp moet zeker worden overwogen, Uw bericht sturen wij door naar de leden van het Parlement (aan alle fraktiespecialisten)