Antwoorden gegeven door: dennisdeman
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Mar 29, 2009 om 19:57verhoging transportkosten enecoGeachte,
KLOPT TOTAAL NIET !!!!!!
per 01-01-2009 is bij gas het capaciteitstarief ingevoerd. Voor Elektra is niet veranderd.
Tot 01-01-2009 mocht uw netbeheerders (STEDIN) € 0,014 per getransporteerde m3 gas rekenen. Vanaf 01-01-2009 mag dat niet meer.
Tarieven van STEDIN worden in rekening gebracht bij ENECO:
ENECO moet ze bij u 1 op 1 in rekening brengen.
stel u heeft een gasmeter G4 en u verbruikt ongeveer 2.000 m3 per jaar.
2008 2009
Vastrecht 21,42 21,42
Aansluiting 25,98 26,53
Capaciteit meter 59,40 81,93
Transport gas 28,00 0,00
--------- + --------- +
Totaal 134,80 129,88
Zoals je zie ben je in 2009 goedkoper uit dan in 2008.
Als ENECO u meer in rekening brengt, dan gaan ze het boekje te buiten. Aanspreken dus !!!!
STEDIN staat hier totaal buiten. ENECO stelt de factuur op.
-
Mar 29, 2009 om 19:02gigantisch groot stroomverbruikgeachte,
meten is weten. De nieuwe slimme meter is geijkt de fabriek uit gekomen. Daar zit waarschijnlijk het probleem niet. Mogelijk zat het in de oude meter (te weinig aangeven).
Maar goed:
10 / 18 x 24 = 13,3 kwh per dag
13,3 x 365 = 4.867 kwh per jaar.
Dit lijkt mij een normaal verbruik in deze moderen tijd.
Energiened heeft aan dat een gemiddeld gezin 3.800 kWh per jaar verbruikt.
Uw 2.800 kWh per jaar lijkt mij een verbuik uit de jaren zestig.
Misschien heeft u de laatste jaren uw meterstanden niet doorgegeven en is er op 2.800 kWh doorgeschat en komt het meetverschil door het plaatsen van de slimme meter aan het licht (toen is de werkelijke stand van de oude meter opgenomen.
Kijk op uw jaarrekenning of er schattingen staan en bezin u zelf of u de laatse jaren uw meterstanden heeft doorgeven.
-
Mar 29, 2009 om 18:41Foute meterstanden doorgegeven door NEMGeachte mevrouw,
Geen paniek! De energiebranche heeft hierover marktafspraken over
gemaakt (B'con issue's te downloaden via www.edsn.nl). In uw geval is
uw nieuwe leverancier verantwoordelijk voor het doorgeven van de
standen aan de netbeheerder. Daarvoor heeft u het formulier aan de NEM
gegeven. Geeft de NEM geen standen door, dan is de netbeheerder
verplicht de standen te schatten, De standen (geschat of doorgegeven)
worden vastgesteld en doorgegevn aan beide leveranciers (de oude en
nieuwe). Als achteraf blijkt dat de standen niet goed zijn kan de
nieuwe leverancier (NEM) bij de netbeheerder een correctie aanvragen.
Vaak komt er een stand achter de laatst bekende. Het vebruik kan dus
positief of negatief worden. De nieuwe leverancier kiest de correctie
methodiek (uw terug betalen of de oude leverancier verzoeken de nieuwe
stand te gebruiken voor de eindrekening en eerdere nota in te trekken).
Als de NEM niet mee wil werken rest u niets anders dan naar de
geschillencommissie te stappen. Instructies hiervoor treft u aan
op.www.consuwijzer.nl onder het kopje energie.
-
Sep 25, 2008 om 20:49digitale gas/lichtmeter
Beste Ridder,
Daarvan ben ik op de hoogte. De meters die Oxxio nu plaatst voldoen echter niet aan de criteria die aan de nieuwe slimme meters geeist worden. Dat houdt in dat bij de mensen waar nu een meter van oxxio geplaatst is , deze binnen 7 jaar weer vervangen moeten worden. De slimme meter wordt namelijk eigendom van de netbeheerder en niet van het meetbedrijf. Enige vorm van uniformiteit binnen een netwerk lijkt mij in kader van beheersbaarheid wenselijk. Wel mogen de meetbedrijven, indien ze voor een leverancier werken, de verbruiken uitlezen en valideren voor de leverancier. Daarna gaan de verbruiken weer naar de netbeheerder voor andere wettelijke taken (toedelen van energiestromen). Het gaat erom dat, als je niets doeter toch een slimme meter komt, die later misschien goedkoper is dan die van Oxxio.
-
Sep 24, 2008 om 22:44digitale gas/lichtmeter
Johanpc,
Ik weet niet wie jou netbeheerder is. Belangrijk is om te kijken bij de netbeheerder hoe de tariefstructuur is opgebouwd. Ik weet ook niet of jij een netwerkmodelfactuur krijgt (kosten energie via oxxio en kosten netwerk via de netbeheerder) of een leveranciersmodel (alle op een rekening bij de leverancier). Bij het leveranciersmodel kan het fout gaan, De netbeheerder geeft korting aan Oxxio, maar oxxio geeft deze korting niet door aan de klant. Dan betaal je dubbel. Tarieven netbeheerder zijn dus belangrijk. Geef mij meer info en ik duik erin !!!
-
Sep 23, 2008 om 11:45digitale gas/lichtmeter
dit is mijn netwerkgebied niet waar. Oxxio plaatst gratis maar vraagt daarna een heel hoog maand tarief (commercieel).
Zie link:
http://www.oxxio.nl/Oxxio-Thuis/Producten-Tarieven/Slimme-Meter
Ik zou bij de netbeheerder € 10,- per jaar korting krijgen. ik moet bij oxxio per maand € 4,82 betalen. Dit is per jaar dus 4,82 * 12 = € 57,84. Trek hiervan de korting van € 10,- van de netbeheerder af, dan ben ik dus echt 47,84 per jaar duurder uit. Koop ik echt liever gas en elektra voor.
-
Sep 14, 2008 om 15:59digitale gas/lichtmeter
Ik zou er niet op in gaan.
Het wordt verkocht onder mom "u hoeft dan geen netwerkkosten te betalen". Dit is niet waar ! De netbeheerder moet korting geven op het onderdeel meter en meteropname. Thats all. Per netbeheerder verschilt dit, maar reken op een korting tussen de € 10 a € 15 per jaar. Daarvoor moet je bij Oxxio bijna € 10 voor de elektra- en gasmeter PER MAAND meer betalen. Dus € 120 per jaar meer - de korting van € 15 resulteerd in een meerprijs van € 105 per jaar. Dan ben je dus gebeten door de hond.
Ook is er een wet aangenomen dat de netbeheerders de komende jaren zelf de slimme meters moeten plaatsen en die mogen niet meer kosten dan de huidige meters.
Advies : WACHTEN !!!!