Antwoorden gegeven door: energie
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Aug 13, 2005 om 21:29Hoeveel jaar kan Essent terug vorderen???????????
Nou.. het zou nog wel eens mee kunnen vallen. Energiebedrijven geven in hun Algemene Voorwaarden aan hoe lang ze kunnen terugvorderen. Dit geldt zowel in uw voordeel, als in dat van het bedrijf. Over het algemeen is het zo dat u langer kunt reclameren als dat de energiebedrijven dat kunnen doen.
Ik heb even gespeurd op de site van Essent en heb de Algemene Voorwaarden gevonden. Ik ga er vanuit dat bij niet-opname hetzelfde vliegertje opgaat als bij schattingen (lijkt me in dit geval logisch). Ik zal het verhaal even overtikken :
Indien blijkt dat de meetinrichting en/of de meting niet juist zijn, stelt de netbeheerder de getransporteerde hoeveelheid elektrische energie vast aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek. Herberekening zal plaatsvinden over de periode dat de meetinrichting en/of de meting onjuist zijn geweest, doch ten hoogste over een tijdvak van vierentwintig maanden wanneer te veel berekend is en een tijdvak van achttien maanden wanneer te weinig berekend is, gerekend vanaf het moment dat de ene partij zijn twijfel over de juistheid van de meetinrichting en/of de meting aantoonbaar bij de andere partij heeft geuit. In geval van fraude zal echter herberekening over volledige periode plaatsvinden.
Ik neem aan dat je hier verder mee kunt! :)
Groet,
M.
-
Jul 28, 2005 om 22:31klachten over energie direct
Een kennisje heeft een soortgelijk probleem met ze gehad, en ze kon inderdaad alleen maar mailen. Na 5 mailtjes heeft ze het opgegeven en heeft ze mij gevraagd voor haar te mailen.
Toen ik de zaak voorlegde en dreigde naar de GON (Geschillencommissie Openbare Nutsbedrijven) te stappen, is de zaak teruggedraaid en opgelost.
Ik zou dus eerst dreigen er naartoe te gaan, voordat je het ook echt doet. Wie niet waagt... :)
Succes ermee!
Groet,
M.
-
Jul 14, 2005 om 23:43Betreft jaar afrekening van energiebedrijf.com
Hai Ton,
Even een aanvulling op het antwoord wat reeds verstrekt is. ik weet niet of je het e.e.a. reeds voor elkaar hebt gekregen, maar ik zal je het trucje eens uitleggen.
Je betaalde vroeger over de eerste 800 m3 en eerste 800 kWh geen energiebelasting (het vroegere REB).
(uit mijn hoofd) In 2000 is dat opgeheven, en moet je over je volledige energieverbruik de REB betalen. Om het verschil te compenseren, krijg je van je elektraleverancier per maand een zeker bedrag terug. Nu komt de truc :
De gevestigde bedrijven, Eneco, Delta, Essent, Nuon en de paar kleintjes die ik vergeet, brengen je een maandbedrag in rekening. Dit bedrag wordt opgebouwd uit het gemiddeld verbruik van de afgelopen 2 jaar. In dit maandbedrag zit een stukje netbeheer, een stuk levering, een stuk vastrecht, een stuk belasting.. al met al kom je dan op een totaalbedrag van.. zeg 100 Euro. Daarna wordt die TERUGGAVE van de belasting meteen met je maandtermijn verrekend, waardoor je een 80 euro per maand zal betalen. Wat er dus gebeurt : De energiebedrijven krijgen van de belasting maandelijks het geld, en zij geven het weer maandelijks terug aan de klanten.
Oxxio, Durion, energiebedrijf.com, energiedirect.... Zij vermelden in de eerste brief/mailwisseling al dat het termijnbedrag wat hoger wordt. Hoe komt dat? Simpel! Zij geven die belasting maandelijks niet terug, maar brengen je alleen in rekening wat je gaat gebruiken, zonder de REB te compenseren.
Totaalplaatje :
Zeg 20 euro per maand
12 maanden is 240 euro
zeg dat je 50.000 klanten hebt (da's nog niet eens veel), dan is dat 12 miljoen euro. Zeg dat ze er 4% rente over trekken, en dan heb je, ongemerkt, een rente opgebouwd van 480.000 Euro. En daar hoef je dus niks anders voor te doen dan de klant zijn geld niet maandelijks terug te geven.
Dit is volgens mij ook de reden dat zoveel mensen lopen te klagen over het feit dat ze van voorgenoemde bedrijven niet op tijd hun jaarnota krijgen, of hun eindafrekening. Elke maand die je meer pakt, is meer geld.
Dus.. tikkie meer achtergrondinformatie. Voor de rest sta ik achter het reeds gegeven antwoord, wacht het even af, maar stap uiteindelijk wel naar de geschillencommissie, tegenwoordig kost dat nog maar iets van 25 euro, en wordt je in je gelijk gesteld, dan kost het je niets.
Succes ermee!
Groet,
M.
-
Aug 18, 2004 om 22:33Telfort maakt opzeggen onmogelijk
Is waar, maar op zich wel logisch.
Ik zou gewoon het rekeningnummer wijzigen naar degene die de rekeningen voor die twee jaar gaat betalen. Tegenwoordig nemen de banken de naam/nummercontrole bepaald niet nauw meer (uit ervaring), dus daar heb je nog een beste kans op.
Afgezien daarvan, storneert de factuur? Dan krijg je een accept, en die valt over te maken met een eigen overschrijving of een accept.
Dus, gewoon reknr en adres wijzigen, en voor de rest nergens meer aan denken, behalve even een getekende brief klaar te leggen voor het moment waarop het opgezegd kan worden.
Ps.... wees er wel zeker van dat je diegene echt vertrouwt, want je kunt daardoor ook in de kosten gestoken worden......