Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: eva080
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Jul 28, 2012 om 14:29software outloo9Outlook zit inderdaad niet meer standaard bij het Office pakket. 2010 kun je los kopen, voor een eurotje of 200.
-
Jul 27, 2012 om 10:06REPARATIE HP LAPTOP[quote=jobiejoba schreef op vrijdag 27 jul 2012, 10:02]Neem mij niet kwalijk, bij Mycom krijg je 3 jaar garantie op alle merken notebooks. Bij Dixons alleen op Apple. Bij Dixons werd ik op het verkeerde been gezet door de tabellen.
MyCom en Dixons horen bij hetzelfde concern ;). Dus de regels voor garantie zijn in wezen hetzelfde. Alleen letten ze in de ene winkel iets scherper op de regeltjes als in de andere.
Het lijkt me trouwens sterk dat je op Apple producten meer garantie ' krijgt' aangezien Apple nogal gek is op het aansmeren van Apple Care. -
Jul 26, 2012 om 19:25REPARATIE HP LAPTOPBeste ikbenik,
Ik vind je wel erg heftig reageren. Jij hebt vast vaak discussies met je klanten, ik denk niet dat die het erg zullen waarderen als je ze meldt 'om maar even de wetboeken er op na te slaan'. Dat is niet echt klantvriendelijk. Maar goed, dat terzijde.
De Consuwijzer is wel degelijk gelieerd aan de overheid:
"ConsuWijzer is een samenwerking tussen drie overheidsorganisaties. Deze organisaties zijn toezichthouders: de Consumentenautoriteit, de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) en OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit)."
Dus ik neem aan dat ze, ook al leggen ze de wetten in gewone niet-juridische mensentaal uit, toch wel weten waar ze het over hebben. Wetboeken zijn immers opgesteld door de overheid. M.a.w. als je het niet 'eens' bent met deze (overheids) instanties, heb je het mbt tot regelgeving dus gewoon fout. -
Jul 26, 2012 om 08:29REPARATIE HP LAPTOP[quote=ikbenik schreef op woensdag 25 jul 2012, 22:53]
Garantie is geen recht, maar een extra wat de fabrikant of winkelier verstrekt. De winkelier is niet verplicht om garantie te verstrekken.
Natuurlijk zijn er regels omtrent garantie. En wel dat als de fabrikant of winkelier bepaalde gebreken in een bepaalde periode uitsluit, moeten ze zich daaraan houden.
De regels zijn:
- De lengte van de garantieperiode wordt alleen door de fabrikant of winkelier bepaald. Er zijn geen regels voor minimale of maximale duur. Dus het is echt compleet onzin dat de winkelier minimaal twee jaar garantie moet verstrekken.
- De fabrikant of winkelier bepalen ook zelf tegen welke condities zij garantie verstrekken.
- De fabrikant of winkelier bepalen ook zelf welke rechten zij de koper toekennen.
De garantieregels zijn vastgelegd in artikel 6a van wetboek 7 en artikel 6 van het Europese richtlijn.
De regels omtrent conformiteit (wordt ook wel eens "wettelijke garantie" genoemd) is vastgelegd in artikelen 17 t/m 24 van wetboek 7.
Dat klopt niet helemaal. Een laptop of ander product moet ' deugdelijk ' zijn. (zie consuwijzer) Dat betekend in dit geval volgens de richtlijnen dat je mag verwachten dat een laptop minimaal 3 jaar meegaat.
Als blijkt dat je product ' ondeugedelijk ' is en jij dus niets kan doen aan de schade, moet de verkoper het repareren.
Maar dat is het probleem hier; bewijs maar is dat het jou schuld niet is. Ik denk dat het belachelijk is dat je scharnier nu al kapot gaat bij een duur (na verhouding) apparaat, ookal maak je hem aan de zijkant open. Ik heb 1,5 jaar bij een computer winkel gewerkt, en ik heb nog nooit meegemaakt dat bij een HP laptop een scharnier zo snel defect ging. Ook niet bij laptops waar aan te zien was dat er niet zo netjes mee om was gegaan.
Ik denk dus dat jij recht hebt op non-conformiteit. Op de website van Consuwijzer staan tips over hoe je dit verder af kan handelen. -
Jul 20, 2012 om 08:47REPARATIE HP LAPTOPHoi Storm 101
Ik heb zelf gewerkt bij een zuster van Dixons. Het is inderdaad absoluut niet netjes dat ze je niet hebben gewezen op het feit dat je inderdaad moet betalen als blijkt dat het defect niet onder garantie valt. Maar dat weet je al.
Garantie zit zo: het eerste jaar heb je fabrieksgarantie. Dan betaald de fabriek de fabrieksdefecten. HP is meestal niet zo moeilijk, dus als je in het eerste jaar had gezeten had er niks aan de hand geweest.
Het tweede jaar heb je garantie van de winkel. Als er dan iets kapot gaat bij normaal gebruik, moet de winkel/verkoper dat betalen. Daarom zijn ze niet zo happig op het verlenen van garantie.
Er is een regel over bewijslast, volgens mij (maar dat zou ik even nazoeken) ligt de bewijslast voor het stellen dat 'het defect niet door gebruikersfouten komt' nu nog steeds aan de kant van de verkoper. Dus vraag dixons of ze kunnen bewijzen dat het geen garantie defect is. Als ze dat niet kunnen, heb je recht op gratis reparatie.
Wat je ook moet doen, is het hoofdkantoor bellen. Toen ik er nog werkte, deed het hoofdkantoor altijd zijn best om de klant tevreden te stellen (soms tot ergernis van het winkel personeel). Misschien kun je een deal met ze maken als ze niet over te halen zijn om de reparatie te betalen; de helft voor jou rekening de helft voor die van hun. (alleen als ze echt niet meewerken)
Dat over de extra garantie van Dixons is onzin; dat doen ze bij de Media Markt. Dixons en zusters werken met verzekeringen. Dat is iets anders.
Heel veel succes! -
Jul 19, 2012 om 19:32Huurcontract opzeggingDit staat in de overeenkomst:
A. "Indien in 3.1 een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging, loopt de overeenkomst voor onbepaalde tijd door."
Dus heeft dit stuk:
"Beëindiging van de overeenkomst door opzegging dient
te geschieden schriftelijk en 1 (een) maand voor beoogde beëindiging voor huurder en 3 (drie) maanden voor beoogde beëindiging voor verhuurder."
Betrekking op de overeenkomst ná dit jaar. M.a.w. Wanneer je het jaar hebt uitgezeten loopt de overeenkomst door, en dan kun je met inachtneming van een maand opzeg termijn de overeenkomst beëindigen.
Als je dit nazoekt op het juridisch loket kom je er ook achter dat je bij een overeenkomst met een bepaalde tijd niet zomaar kan opzeggen voor dat die tijd is verstreken. Het staat inderdaad vaag omschreven, maar ik denk dat het zo zit.
De makelaar die zegt dat er 'een fout in staat' is dom bezig, want als dat het geval zou zijn, sta jij in je recht.