Antwoorden gegeven door: fret
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Jul 29, 2005 om 17:20BP Ultimate
Ik tank regelmatig Ultimate van BP en hoewel ik weinig merk aan verbruik of vermogen, "loopt" de motor er wel hoorbaar beter op. V-Power van Shell levert bij mijn auto wel vermogenswinst op, want met een tijdje "normale" diesel loopt mijn auto 204km/u op de teller, met BP Ultimate ook en met V-Power 210km/u..... Kan ook weer met het weer te maken hebben gehad trouwens. Oh, u bergijpt het al dat ik regelmatig door Duitsland rijd gezien de snelheden. Alleen vind ik V-Power met 7 cent per liter extra wel erg duur t.o.v. Ultimate dat 4 cent per liter duurder is dan de toch al belachelijk dure brandstof vandaag de dag!
Conclusie: vermogenswinst nauwelijks merkbaar, motor loopt er wel beter mee, verbruik blijft enigszins gelijk en of het voor het milieu beter is weet ik ook niet (ik zuig weinig aan mijn uitlaat), hoewel hij met V-Power wel weer iets minder rookt bij flink gasgeven.
-
Sep 2, 2004 om 17:37mobiel bellen mexico
Mexico maakt gebruik van het GSM1900 netwerk, dus technisch gezien is uw tri-band voldoende voor bellen met een van de twee providers daar (TELCEL GSM en MOVISTAR GSM). Kijk voor de dekking eens op http://www.gsmworld.com/roaming/gsminfo/cou_mx.shtml, want de dekking in Mexico is verre van optimaal.
Probleem is dat geen van de Nederlandse providers een roamingcontract heeft afgesloten met de mexicaanse providers. Dus...dat gaat met een NL abonnement of prepaid niet lukken!
-
Jul 6, 2004 om 16:05Tiscali of XS4ALL?
XS4ALL, zonder twijfel. Heb tijdelijk via een kabelaar internet gehad (geen ADSL-breedband in mijn dorp totdat KPN eindelijk ADSL heeft aangelegd, dus moest het via Multikabel (want via inbellijntje schiet het niet echt op allemaal)), maar direct weer op XS4ALL overgestapt. Want XS4ALL is een goede, betrouwbare partij die investeert in netwerken en ontwikkeling, met een goede helpdesk (online en telefonisch) en lekker snel (hoewel dat grotendeels ADSL is natuurlijk). En zeker niet onbelangrijk; ze gaan zeeeer zorgvuldig om met de persoonlijke gegevens en zijn wat mij betreft de pioniers van het Nederlandse internet!
Tiscali ken ik alleen van de verhalen en die zijn niet positief. Dan beter nog Planet of Demon dan Tiscali!
-
Jun 24, 2004 om 08:03mobiel bellen mexico
@userroy: ik weet niet hoe je aan die info komt, want het is namelijk NIET waar. Je kunt wel in een aantal landen in Zuid-Amerika bellen, maar Mexico hoort daar dus niet bij bij Vodafone!
Check maar even http://www2.vodafone.nl/ib/Selection.aspx
-
Jun 22, 2004 om 16:33schade met leenauto
Dat klinkt allemaal zeer rottig, hopenlijk bent u er zonder veel lichamelijke kleerscheuren vanafgekomen.
Een leenauto bij een dealer valt onder huurauto's. Deze zijn doorgaans WA verzekerd. In de huurvoorwaarden van het garagebedrijf staan vervolgens het eigen risico dat u als huurder draagt bij schades. Vaak is er een ER van een redelijk te overzien bedrag dat ook vaak kan worden afgekocht (bij verhuurders althans). Het is doorgaans niet zo dat u voor alle kosten moet opdraaien, maar u kunt wel aansprakelijk worden gesteld omdat u door rood reed en dus de veroorzaker van het ongeval was. De verhuurder/garage kan dus proberen de kosten op u te verhalen, omdat u niet als "goed huisvader" bent opgetreden.
Heeft u een rechtsbijstandsverzekering toevallig? Deze kunnen voor u ook het nodige doen. U kunt het beste contact op nemen trouwens met uw verzekeraar en het probleem voorleggen. En de "verhuurvoorwaarden" van de garage opvragen, want hiermee gaan zij u waarschijnlijk ook mee om de oren slaan!
Succes ermee!
-
Jun 21, 2004 om 17:12speedlinq misleid
ADSL is technisch redelijk gecompliceerd. De KPN (of Versatel) moet namelijk uw telefoonlijn geschikt maken voor ADSL. Dit gebeurt in de telefooncentrale van uw wijk. De KPN-monteur moet dus worden ingepland om dit te gaan doen en dat duurt doorgaans 3 weken (als de KPN meewerkt). Op het moment dat de KPN de lijn technisch gereed heeft, zal de internetprovider zijn diensten daarop afstellen en kunt u via uw modem dus een breedbandverbinding openen. Het heeft dus niet zo zeer te maken met activering van een abonnement als wel het technisch gereedmaken van uw koperen draadjes van telefoon voor een ADSL signaal.
Belcompany had inderdaad wel even kunnen vertellen dat het altijd enige weken duurt voordat ADSL werkt, maar van een consument die ADSL aanschaft mag ook worden verwacht dat hij ongeveer weet waarvoor hij een jaarcontract op KPN en de internetprovider afsluit, toch?
Het is dus "common knowledge" dat de tijd tussen aanvraag en daadwerkelijk ADSL surfen een week of 3 duurt!
-
Jun 18, 2004 om 13:58Reparatie of gebrek
De Saab cabrio is een dure auto, dat zondermeer. Van de dealer en de ondersteunende importeur mag je wel wat service verwachten wanneer na de garantieperiode iets kapot gaat dat grote bedragen aan reparatie met zich meebrengt.
Echter, de auto is van 1998 en is dus in zijn zesde levensjaar. Dat de problemen ook al in 2003 speelden, maakt niet uit.
De dealer sta sowieso in zijn recht, want officieel heeft een auto 1 jaar garantie maar je mag als consument na die periode vanzelfsprekend aanspraak maken op een betrouwbaar en degelijk product. Vandaar dat coulance wordt toegepast bij bepaalde zaken. Maar u moet ook toegeven dat 6 jaar voor een auto al een behoorlijke tijd is en dat onderdelen door wat voor reden dan ook, kapot kunnen gaan. Daar kan een dealer niet veel aan doen, de importeur zal ook niet staan te springen en als de rollen waren omgedraaid (u verkoopt de auto), dan zou u na 6 jaar ook niet meer erg welwillende staan tegenover garantieclaims.
Zoals in het begin gemeld: de Saab is een dure auto en het merk staat niet bekend om goedkoop te zijn in onderhoud. Het klinkt bruut, maar wie een Saab (of Volvo, of Mercedes, of Alfa) koopt, weet dat onderdelen duur zijn en zullen dat dus voor lief moeten nemen. Dus gewoon laten repareren, de rekening betalen en lekker genieten van uw bijzonder aangename auto!
-
Jun 18, 2004 om 08:23Kan ik een dvdspeler van hier in Canada gebruiken?
Zoals u al aangeeft, er is in Canada een andere spanning. Sommige duurdere DVD-spelers hebben wel een schakelaar achterop om het voltage aan te passen van 230 naar 110 maar dat moet in de winkel worden nagevraagd. Anders zijn er kleine stroom-convertors te koop bij de hobbyzaken die 230 omzetten in 110 en andersom natuurlijk.
En ander iets is dat een DVD speler in Canada niet de juiste regiocode heeft. In NL in dat regio 2 en in Canada en de US is dat regio 1. Nu kan je eenvoudig (via internet zoeken, zoals bijvoorbeeld bij www.jvb.nl) je DVD-speler brengen die regio 2 is en regiovrij laten maken, is niets illegaals aan. Dus uw broer zou het apparaat in Canada zelf gewoon regiovrij kunnen laten maken en dan doen ook de dvd's uit Nederland het!
Succes ermee
-
May 19, 2004 om 08:51Hyundai Getz Brandstofverbruik.
1. Tanken - Er zit blijkbaar nogal wat lucht in de tank. Of het onluchtingsventiel is niet goed of de tankdop sluit niet goed, waardoor "valse lucht" wordt gezogen door de brandstofpomp. Eventueel kan worden geprobeerd eerst de tankdop los te draaien en dan pas de slang te pakken en erin te doen. De pomp vasthouden en met halve snelheid de tank helemaal volgooien (als dat lukt). Zo wordt namelijk de lucht (die lichter is dan de vloeistof) langzaam uit de tank verwijderd.
2. Brandstofverbruik - Ik ken dit probleem niet volledig, maar hou rekening ermee dat de genoemde waarden in de folders volgens een vast principe worden gemeten en een combinatie vormt van stadritten, ritten buiten de bebouwde kom en op snelwegen. Een Getz zal door het motorvermogen op de snelweg verhoudingsgewijs behoorlijk van verbruiken (denk aan de opbouw, het aantal pk's, gewicht etc). Doorgaans is de auto op de wegen buiten de bebouwde kom (80 km/u in vijfde versnelling) het zuinigst. Is de 1 op 16,5 een gecombineerde waarde of een van de genoemde drie waarden? Wanneer u nu veel stadsritten maakt (kort, koude motor), dan zal het verbruik inderdaad zomaar naar de 1 op 10 kunnen zakken. Rijdt u veel provinciale wegen, dan zal 1 op 15 - 16 wellicht haalbaar zijn, rijdt u veel snelweg dan zal het uitkomen op 1 op 12 - 13 (tenzij u constant 140 km/u rijdt, want het verbruik stijgt progressief met de snelheid). Autofabrikanten moeten te allen tijde het verbruik opgeven. Omdat dit dus via "testomstandigheden" gebeurt, zal de opgegeven waarde in de praktijk moeilijk haalbaar zijn. Het is ook geen "feit" dat de auto 1 op 16,5 zou moeten rijden (zoals gezegd: teveel externe factoren"), maar geeft een eerlijk en objectief vergelijk met andere auto's van andere merken!
Maar dit had Hyundai u ook kunnen vertellen hoor? -
May 17, 2004 om 12:59nwe auto ?, toch al bijna een jaar oud
Als op het koopcontract of specificatieoverzicht staat dat ESP/ASR erop zit, dan sta je in je recht die voorziening te eisen. Probleem is dat deze voorziening achteraf niet te monteren is (het zit namelijk geheel verweven in het ABS/motormanagementsysteem).
Het is sowieso niet echt netjes om een voorraadauto te leveren zonder dat je daar als klant van weet, zeker als er opties zijn gewijzigd in de tussentijd. Als je specifiek een nieuwe auto hebt besteld met de opties/accessoires die ten tijde van bestelling op de auto zouden moeten zitten maar uiteindelijk niet blijken te zitten, dan levert de dealer dus niet de prestatie die met het koopcontract is aangegaan. De koop zou dan geannuleer moeten kunnen worden, hij levert immers een wanprestatie. Hij kan natuurlijk ook alsnog de 2004-spec RG leveren, maar zal waarschijnlijk met een soort van schadevergoeding komen, want wat moet hij met een "tweedehands" auto.
Het is een zeer moeilijk traject. De BOVAG kan wellicht een helpende hand bieden, sowieso qua rechten en plichten van beide partijen.
Succes! En het is toch schandelijk dat een bedrijf waar je als consument toch zo veel geld achterlaat (na een huis is een auto het "grootste" wat een mens zo'n beetje koopt in zijn leven), je zo laconiek behandelt!