Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: friezel
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Feb 21, 2011 om 03:39Torenhoge telefoonrekening Hi/KPN door mobiel internetBeste ikbenik (en quantas), jullie standpunt is duidelijk. Het is strikt formeel misschien ook juist. Maar in deze gevallen gaat het ook om redelijkheid en (bij bedrijven) om zorgplicht. Net als bij woekerpolissen, DSB-hypotheken en verzekeringsvoorwaarden.
Je mag van consumenten een zekere eigen verantwoordelijkheid verwachten, dat ben ik met je eens. Ik erger me ook aan mensen die flierefluitend alles tekenen wat ze wordt voorgelegd en denken dat ze nergens aan vast zitten.
Maar zo is het niet in alle gevallen. Van zowel telecombedrijven als energiebedrijven is het bijvoorbeeld bekend dat ze bewust werken met zo ondoorzichtig mogelijke tarieven om vergelijking moeilijk te maken. Komt nog bij dat mobiele telefoons een woud aan instellingen hebben die lang niet allemaal zijn beschreven in een leesbare Nederlandstalige handleiding.
En waar ik je helemaal niet over hoor is de voorwaarden en het taalgebruik dat bedrijven hanteren. Heel veel bedrijven hebben in hun algemene voorwaarden dingen staan die in Nederland niet eens rechtsgeldig zijn. Dat weet je alleen als je de wet op je duimpje kent. Daarbij zijn die voorwaarden meestal in een taal gesteld die voor veel mensen gewoon onleesbaar is. Bedrijven (en zeker KPN) zoeken regelmatig de randen van de wet op en moeten dan door gedragscodes en wetgeving worden teruggefloten.
Zelfs welwillende, alerte consumenten kunnen op die manier dingen ondertekenen waar ze later enorme spijt van krijgen. Banken hadden hier een handje van en daarom hebben die nu wettelijk een zorgplicht opgelegd gekregen. Ze moeten je aantoonbaar en zeer uitdrukkelijk waarschuwen voor alle mogelijke risico's en mogen die niet wegstoppen in kleine lettertjes - anders zijn de 'blaren' voor hen.
Dat zou voor mobiele providers ook een goede optie zijn. Hoe redelijk is het eigenlijk dat je met een Telefoon+SMS abonnement toch kan internetten (maar dan tegen een belachelijk tarief). Waarom staat die optie niet gewoon uit als je geen internet abo aanschaft?
En hoe redelijk is het dat je met één klein foutje in je instellingen ruim 1000 euro aan kosten kunt maken zonder dat je ook maar iets hoort van je provider? Niet voor niets hebben veel providers nu een limiet op datagebruik in het buitenland - om mensen te beschermen tegen idiote kosten.
Ik vind daarom dat je als redelijk bedrijf je klanten moet vrijwaren van dat soort financiële risico's. Stel een limiet in, stuur waarschuwings-SMS'jes - allemaal goedkope en geautomatiseerde oplossingen. Daarmee laat je zien dat je van goede wil bent. Als je als bedrijf aantoonbaar dat soort redelijke maatregelen hebt getroffen en de klant gaat dan nog de fout in, dan is het inderdaad zijn eigen schuld.
Maar in dit geval: met datatarieven van 1 euro per MB en rekeningen van meer dan 1000 euro (bij een klant die normaal niet boven de 15 euro uitkomt) denk ik dat je met succes kunt protesteren bij KPN. Neem juridische bijstand, zoek de publiciteit (Kassa). Wie weet, kunnen we bovenstaande maatregelen zelfs verplichten in een gedragscode. -
Feb 21, 2011 om 02:24Samsung Apollo Galaxy I5800Waarom gebruikte je die eerste retourmogelijkheid niet? Dat was een antwoordnummer, dus gratis. Dan had bol.com je toestel waarschijnlijk gewoon omgeruild. Zij hebben het aan je verkocht, zij zijn eerste aanspreekpunt voor garantie.
Overigens klinkt je probleem gewoon als een softwareprobleem, de hardware werkt over het algemeen goed. Heb je al gekeken of er updates voor je toestel zijn via internet? Mijn gloednieuwe Nokia's werken meestal ook pas helemaal lekker na de eerste paar updates. Dat hoort er tegenwoordig helaas bij; toestellen worden op de markt gegooid met onvolwassen firmware die pas na een paar updates goed werkt.
Je hebt gelijk dat bij klachten zoals de jouwe het reparatiecentrum ook niet veel meer doet dan het ding resetten. Zonde van je geld.
En laten we eerlijk zijn: is een keer per week de accu verwijderen nou zo'n groot probleem? Zeker als je bedenkt dat de fout er binnen enkele weken waarschijnlijk via een update uit wordt gehaald? Als je dat te veel vindt moet je toestellen kopen die al een tijd op de markt zijn, daar zijn de fouten inmiddels gladgestreken. -
Feb 21, 2011 om 01:54Mobile abonnementTwaalf jaar klant geweest van Vodafone, nu overgestapt naar hollands nieuwe. Dat dat een dochter is van Vodafone maakt me niet uit, ik heb geen emoties bij een abonnement. Het netwerk van VF is altijd prima geweest, het waren de tarieven en de slechte bundels die me hebben verjaagd.
Bij mij wist VF altijd enorm hoge rekeningen te genereren omdat er zoveel 'buiten de bundel' valt. Kom je buiten de bundel, dan moet je ineens een absurd hoog tarief betalen. Zo kun je een hele hoge rekening krijgen en toch beltegoed over hebben. Al die flauwe '6 maanden korting' acties hingen me de keel uit; laat me gewoon een vast bedrag betalen voor het hele jaar.
Daarom lijkt HN mij wel wat: alles valt binnen je 'bundel' omdat je elke maand gewoon prepaid-tegoed koopt. Is het op, dan kun je niet meer bellen (wel gebeld worden). Koop je dan bij, dan betaal je hetzelfde gesprekstarief. Lijkt mij dat ik daarmee mijn kosten behoorlijk onder controle kan houden, omdat 'buiten de bundel' bellen in feite niet meer bestaat (tarief is immers gelijk). Tegoed is 3 maanden geldig.
Natuurlijk rekent ook HN af per minuut, wat de kosten laat oplopen. Helpdesk moet je ook niet veel van verwachten, alleen per e-mail namelijk. En voor een papieren factuur zal ik mijn eigen printer wel moeten laten draaien.
Ik ben heel benieuwd. Ik heb nog geen concrete ervaringen omdat ik op nummerbehoud zit te wachten.
Voor de paranoïde types: ik werk niet voor VF of HN, ik ben een freelancer die veel mobiel belt. -
Feb 20, 2011 om 23:02Torenhoge telefoonrekening Hi/KPN door mobiel internetIn dit soort gevallen kun je toch echt een beroep proberen te doen op een coulanceregeling; uiteindelijk gaat het om een virtueel product (data), waarvan de prijs in geen enkele verhouding meer staat tot het geleverde. De prijs is in dit geval 'wat de gek ervoor geeft' - blijf dus volhouden en leg de situatie schriftelijk uit. Ga verder dan alleen 'Hi' en schrijf ook moederbedrijf KPN aan.
In mijn geval heeft Vodafone mij ooit 400 euro aan datakosten kwijtgescholden omdat de APN in mijn telefoon verkeerd was ingesteld. Dit was formeel gesproken mijn eigen fout (mijn telefoon immers) maar verklaarbaar omdat ik was geswitcht van een zakelijk data-abonnement naar de (toen nieuwe) 'Blox'. Ook bij Vodafone had niemand eraan gedacht dat klanten die overstappen ook een nieuwe APN moeten instellen, het stond ook nergens beschreven. Gevolg: hoge kosten. Uiteindelijk netjes kwijtgescholden, doordat ik gewoon eerlijk had verteld wat er aan de hand was en me niet had verlaagd tot schelden en tieren.
Hoewel ik de reacties 'lees de handleiding' wel snap, vind ik dat er toch ook heel weinig pogingen worden ondernomen om niet-technische consumenten alle nieuwe mogelijkheden helder uit te leggen. Bij een iPhone zit niet eens een gedrukte handleiding waar alle mogelijkheden in staan.
Daarbij: hoewel 'ikbenik' volhoudt dat een smartphone een 3G-dataverbinding moet hebben, is dat nergens voor nodig. Het gebruik zoals dat door TS is beschreven is heel logisch: onderweg alleen bellen en SMS'en, thuis ook WiFi gebruiken voor internet. Daar voelt een iPhone zich prima bij. Het kan zelfs zijn dat het toestel oorspronkelijk goed was ingesteld maar dat op school een 'handig vriendje' de 3G-schuif heeft aangezet omdat de iPhone daar geen internet bleek te hebben en dat leuke Youtube-filmpje niet wilde laden.
De suggestie van 'conny2' is heel zinnig: het is voor providers technisch gesproken een hele kleine moeite om je telefoon te blokkeren voor internet als je daar geen abo voor afsluit. Maar dat doet men uiteraard niet, omdat aan argeloze gebruikers veel te verdienen is - waarvan akte in dit geval. Kosten van één euro per Mb zijn volstrekte fantasieprijzen die alleen worden gebruikt om klanten te 'straffen' voor het niet afsluiten van een internet-abonnement.
Voor alle andere gebruikers: als je in de internetinstellingen van je telefoon het 'APN' of 'Access Point' wist, dan *kan* je telefoon het 3G-net niet op. Ook niet stiekem. Tegelijkertijd kun je nog prima met WiFi werken, omdat dat een andere set instellingen is. Verdiep je er even in!