Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: gtvspc
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Apr 12, 2017 om 14:03Contract bij Qurrent opzeggen zonder boeteQurrent is 100% dochter van Stichting Doen. Stichting Doen is weer opgericht door de Postcodeloterij. U zou bij Qurrent/Postcodeloterij een vriendelijk verzoek kunnen doen om uw energiecontract op te zeggen en in plaats van een boete te betalen een jaar lang mee te spelen in de Postcodeloterij. (of met meer loten te spelen als u al meespeelt) Ze hoeven een dergelijk verzoek niet in te willigen, maar als ze akkoord gaan dan is heel, heel misschien iedereen tevreden. Ik zeg maar zo: niet geschoten is altijd mis.
-
Apr 12, 2017 om 02:06Opeens geen recht meer op huurtoeslag?Dat kunt u wel belachelijk vinden, maar dan heeft u daar volkomen gelijk in. De feiten blijven helaas zoals ze zijn. Vorig jaar is dit onderwerp behandeld bij Kassa op TV: Kassa: Sparen voor je kleinkind, wat zijn de mogelijkheden? (video) Kassa: Sparen voor je kleinkind, wat zijn de mogelijkheden? (artikel)
In 2015 keek Kassa hier ook naar: Geen huurtoeslag mogelijk door spaargeld kleinkinderen. Conclusie: een geblokkeerde spaarrekening die voldoet aan de eisen van de belastingdienst bestaat niet (in ieder geval niet in 2015) en de BEM-clausule wordt alleen door de rechter opgelegd in uitzonderlijke gevallen. -
Apr 9, 2017 om 19:53Liander veroorzaakt schade. Genoegen nemen met uitkering dagwaarde?Ja en nee.
Wat betreft de voorwaarden die Marita5 citeerde: staat uw handtekening onder die voorwaarden? Vermoedelijk niet want u heeft waarschijnlijk gewoon een abonnement bij Essent, E-on, Eneco, etc. In dat geval heeft u niets te maken met die algemene voorwaarden en mag u ze, beschaafd gezegd, uitprinten en gebruiken om uw achterwerk te reinigen. (een maximum van 3500 euro, waar slaat dat op?)
Eigenlijk is dit een garantiegeval. Uw apparatuur is buiten uw schuld of normale slijtage om defect geraakt. Garantie wil dan zeggen dat de verantwoordelijke partij (Liander) uw apparaten moet repareren of vervangen. Is repareren niet mogelijk? Dan zou Liander een vergelijkbaar apparaat aan kunnen bieden. Is dat ook niet mogelijk, dan kan het een nieuw apparaat worden.
Een vergoeding in geld is mogelijk, maar daar zult u dan onderling uit moeten komen. Ik zou niet zomaar genoegen nemen met de dagwaarde, een tussenweg tussen de dagwaarde en nieuwwaarde lijkt me redelijk. Liander is hier als het goed is voor verzekerd en het is niet ongebruikelijk dat die verzekeringsmaatschappij een vakman stuurt om uw schade te herstellen.
Als uw eigen verzekering dit dekt kunt u die uiteraard ook aanspreken, dat is mogelijk makkelijker. Die verhalen het vervolgens weer op Liander. En die verhalen het dan weer op hun verzekering. -
Apr 9, 2017 om 19:03Misbruik telefoonnummerWat MarleenvanH zei: probeer een exemplaar van dat boek te bemachtigen of in ieder geval een kopie van de relevante pagina('s). Staat uw nummer op een door de docent gemaakt A4tje van een enkele school? Vraag de docent dan om alle bestaande exemplaren te vernietigen en nieuwe te drukken met een onbestaand nummer. (of zijn eigen nummer)
Staat uw nummer daadwerkelijk in een leerboek wat scholen landelijk gebruiken? Noordhoff had in de eerste plaats nooit een mogelijk bestaand nummer mogen gebruiken. Niet voor niets beginnen telefoonnummers in Amerikaanse films altijd met 555. Het terughalen en corrigeren van alle leerboeken is echter niet realistisch. Doe Noordhoff een redelijk aanbod om uw nummer over te nemen. Daarbij mag u rekening houden met de kosten die u zult maken om een nieuw abonnement aan te vragen of om nummeromzetting bij uw provider door te voeren èn een vergoeding voor de kosten/ergernis die u maakt omdat u iedereen uw nieuwe nummer moet laten weten en rare telefoontjes heeft gekregen. Op uw oude nummer zou eventueel nog een poosje een voicemailbericht kunnen staan waarop u uw naam inspreekt maar niet uw nieuwe nummer. Mensen die u kennen zullen uw nieuwe nummer wel vinden.
Ik zou niet direct met advocaten en rechtzaken schermen zoals MarleenvanH voorstelde, probeer er eerst onderling uit te komen.
In de tussentijd, als u een smartphone heeft: er bestaan waarschijnlijk wel apps die voor u de telefoon op kunnen nemen en de beller een vooraf ingesproken boodschap laten horen ("Mijn telefoonnummer staat onterecht in een leerboek Frans. Ik ben geen docent! Wilt u mij persoonlijk spreken, blijf dan aan de lijn.") en pas daarna de telefoon werkelijk over laten gaan. Ik heb hier persoonlijk onvoldoende verstand van, maar allicht kan iemand in uw omgeving of op dit forum hiermee helpen als u dit wilt.
Nog een detail: het betreft hier geen misbruik. Bij misbruik zou sprake zijn van een kwade intentie. Maar pech heeft u wel. -
Oct 2, 2016 om 04:47Bankstel gekocht en toen terminaal geworden@tenormin Dat kan, maar ze hebben natuurlijk liever geld dan meubels die niet in hun inrichting passen.. Als ik het zo opschrijf klinkt de zaak opeens heel anders. In het rijtje treurige verhalen: ik bestelde ooit een apparaat via internet. Na een paar weken niets ontvangen te hebben mailde ik: het zou zo snel mogelijk komen. Nog een week later: morgen sturen we hem op. Nog een week later: er was iemand overleden in het bedrijf, veel rampspoed, geen geld terug maar levering gaat zeker weten gebeuren zodra de doden begraven zijn. En toen waren ze met de noorderzon vertrokken. Nu is het in dit geval natuurlijk wèl waar, maar het komt helaas vaker voor dat mensen met vage verhalen komen om iets gedaan te krijgen.
Als het echt om maatwerk gaat kan ik me goed voorstellen dat de verkoper die spullen straks met 50% verlies moet verkopen. Dus ook die annuleringskosten zijn dan nog niet eens zo heel bijzonder. Als ik een blauwe auto bestel dan is dat in de meeste gevallen geen maatwerk en kan die auto prima aan een ander verkocht worden. Als ik een roze auto bestel is het een ander verhaal.
De annuleringskosten waren vooraf bekend of hadden bekend kunnen zijn. Als die als onredelijk worden ervaren moet u een winkel zoeken die lagere of geen annuleringskosten hanteert. Die zijn er natuurlijk ook, maar die zijn waarschijnlijk meer servicegericht en zitten in een hoger prijssegment. Als ik me niet sterk vergis is een bedrijf overigens helemaal niet verplicht om de optie te geven om te annuleren! Dat het hier wèl in de voorwaarden staat is dus eigenlijk alleen maar service.
Natuurlijk kunnen mensen van mening zijn dat dit ècht niet kan, maar de leverancier kan je hier niet voor op laten draaien. Dus als iemand hier echt iets mee wil een paar opties:
1. Neem contact op met verschillende verzekeraars en vraag of ze een verzekering voor dit soort gevallen onderdeel of optie kunnen maken van bijvoorbeeld een uitvaartverzekering. Dit soort gevallen zijn waarschijnlijk uitermate zeldzaam dus de kosten voor de verzekeraar zijn minimaal terwijl de verzekeraar daarmee wel een streepje voor kan hebben op de concurrent. Mensen zijn slecht in kansberekening en laten zoiets dus waarschijnlijk veel zwaarder meewegen dan wat het de verzekeraar kost.
2. Start een goed doel om koopovereenkomsten bij overlijdensgevallen af te kopen. Ik betwijfel of je er veel geld mee op gaat halen, maar zeker als je je beperkt tot gevallen waar zoiets het verschil maakt tussen wel of geen pindakaas in de broodtrommel van de kinderen zal je niet erg vaak bij hoeven te springen.
3. Ga lobbyen in Den Haag en laat de belastingbetaler ervoor opdraaien. Die maakt er uiteindelijk ook gebruik van als er een regeling voor zou komen. -
Sep 18, 2016 om 23:16Bankstel gekocht en toen terminaal gewordenIk zie dat uw zaak nu zelfs Hart van Nederland heeft gehaald!
Ongeacht wat uw rechten en plichten zijn en de rechten en plichten van de winkel is de kans nu fors groter dat de winkel alsnog over de brug zal komen, gewoon om er vanaf te zijn. In de reportage spreekt de winkel over "maatwerk". Ik heb zelf niet voldoende verstand van banken specifiek, maar als de bank naar de wens van uw moeder is gemaakt, een andere klant nooit exact dezelfde bank zal bestellen en de bank in de showroom moeilijker is te verkopen of niet voor hetzelfde bedrag dan heeft de winkel daarin natuurlijk ook een punt.
Persoonlijk zou ik de annuleringskosten betalen of, als u de winkel dat niet zou gunnen, de nog niet geleverde bank op marktplaats verkopen. Het is in mijn ogen beter om de korte tijd die er nog is zo prettig mogelijk door te brengen. Die paar honderd euro, daar komt u wel overheen. De tijd krijgt u nooit meer terug. Maar dat is mijn mening. -
Sep 6, 2016 om 04:23Bankstel gekocht en toen terminaal gewordenNu, met de kennis die u in latere reacties heeft gegeven: ik vrees dat u niet zonder kosten kan annuleren. Hoe tragisch, zuur en ijskoud het ook moge zijn: het aanstaande overlijden is bij mijn weten géén reden om de overeenkomst te ontbinden. De levertijd is ook niet overschreden, de bank is niet via internet of postorder gekocht en uw moeder was gewoon toerekeningsvatbaar tijdens de koop. Dat uw moeder er straks niet meer is is voor de koopovereenkomst gewoon niet relevant. Het eigendomsrecht betreffende de bank gaat over op de erfgenamen.
Het is een schande dat de verkoper dit zo durft te doen, maar de verkoper staat in zijn recht.
Citaat Tijger1: "Als die zaak echt niet voor rede vatbaar is, kan me zo voorstellen dat daar genoeg smoezen om te annuleren binnenkomen, zou ik gewoon schriftelijk annuleren. Reden vermelden en dan klaar.
Tenslotte moet die zaak dan gaan procederen om de rest te krijgen. Kan me niet voorstellen dat één rechter met zo'n hardvochtige houding meegaat."
De winkel zal dan nog steeds proberen om de annuleringskosten te innen. Daar gaan ze niet voor procederen, dat geven ze gewoon aan een incassobureau. Waarschijnlijk verkopen ze de schuld zelfs gewoon aan de hoogste bieder en dan gaat iemand anders namens de meubelzaak proberen om dat geld te innen. Dan krijg je dus een zogeheten "cowboy" aan je broek.
Het is heel goed mogelijk dat de rechter de verkoper wèl gelijk zal geven en u alsnog de annuleringskosten moet betalen. Maar dan komen er nog een hoop extra kosten bij.
Een ongeveer vergelijkbaar geval staat hier: https://www.consuwijzer.nl/nieuws/lezersvraag-spits-over-het-annuleren-van-een-gekochte-keuken alleen betreft het hier een keuken in plaats van een bank en een huis waarvoor de hypotheek niet rond kon worden gekregen in plaats van een sterfgeval. In beide gevallen is door omstandigheden het bestelde product niet langer gewenst. Maar het is geen reden om te annuleren. Uw enige hoop is enige coulance van de verkoper maar het lijkt erop dat u hier niet op hoeft te rekenen. Ik adviseer dan ook om na te gaan denken wat voor u de beste optie is: de bank laten komen en straks verdelen in de erfenis, de bank laten komen en direct weer verkopen of de bank annuleren en 50% annuleringskosten betalen.
U kunt er uiteraard ook nog voor kiezen om de erfenis niet te aanvaarden zoals Getty zei, dan krijgt u helemaal geen erfenis en dus ook geen uitstaande schulden. In dat geval kan de winkel de annuleringskosten op niemand meer verhalen. -
Sep 4, 2016 om 19:42Bank verkeerd,ze mogen m laten staan,kan ik hier een compromis voor sluitenIk zou er een paar stroken klitteband in (laten) naaien voor een paar tientjes en klaar is Kees, maar dan is het natuurlijk einde garantie dus dat wilt u waarschijnlijk liever niet. ;-)
In de eerste plaats heeft u een overeenkomst met de verkoper, niet met de fabriek. U heeft dus niets te maken met de fabriek. Het zwartepieten wiens schuld het is is voor u dan ook compleet irrelevant. Dat "degene die erover gaat" twee weken op vakantie is is ook niet uw probleem.
Consuwijzer: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is
"Het uitgangspunt is dat u recht hebt op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.
De verkoper moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen voor u. Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. Bijvoorbeeld als de verkoper daarover afspraken heeft gemaakt met de fabrikant. De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact op te nemen met de fabrikant. U hoeft dat echter niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk. Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Dan kunt u dat het beste ook aan de verkoper vertellen."
Dat de verkoper al direct aangeeft de komende twee weken niets te doen (tenzij er sprake is van overmacht doet het waarom er niet toe en hier is geen sprake van overmacht), het minimaal (!) 8 weken gaat duren voor u de bestelde bank heeft èn de verkoper de reparatie uit wil voeren op een manier waar u juist heel veel last van heeft geeft voor mij aan dat de verkoper òf met een beter voorstel moet komen òf de overeenkomst moet ontbinden.
Een compromis sluiten waarbij u afziet van reparatie is uiteraard mogelijk, maar alleen wanneer beide partijen hiermee akkoord gaan. De verkoper is niet verplicht om uw voorstel, hoe redelijk ook, te accepteren. -
Sep 4, 2016 om 00:42Bankstel gekocht en toen terminaal gewordenDat hangt er vanaf.
Ik ga er vanuit dat uw moeder geen bank heeft gekocht met onbekende levertijd in de kennis dat ze binnen afzienbare tijd zou komen te overlijden. Ik ga er ook vanuit dat de artsen er niet gisteren achter zijn gekomen dat ze terminaal is en euthanasie gaat ook niet over één nacht ijs. Vermoedelijk, ook een aanname, is de bank dus al langere tijd geleden gekocht maar door leverings- of productieproblemen nog steeds niet geleverd. Eind oktober is ook nog bijna 2 maanden. Vermoedelijk zit er dus meer dan 3 maanden tussen het afsluiten van de koopovereenkomst en levering. Dat is erg lang.
Dan zijn er nog heel veel vragen. Is de bank via internet besteld bij een Nederlandse winkel en geen maatwerk? Zo ja -> wet koop op afstand. Is de bank maatwerk? (alleen een bepaalde kleur of iets wat bij de leverancier besteld moet worden is geen maatwerk) Wanneer is de koopovereenkomst gesloten? Wat was de beloofde levertijd op dat moment?
Als de beloofde levertijd grof is overschreden kan u mogelijk de koopovereenkomst ontbinden. Als er geen specifieke levertijd is afgesproken maar u wacht al onredelijk lang op levering geldt hetzelfde. Hier kunt u een voorbeeldbrief vinden betreffende overschreden levertijd: https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-overschrijding-levertijd-door-verkoper
In principe moet u de verkoper eerst nog extra tijd geven om alsnog te leveren. Heeft u (uw moeder) echter al eerder uw beklag gedaan over de levertijd en is er sindsdien weer een onredelijke termijn verstreken voor levering, dan heeft u hieraan voldaan. Heeft u tussentijds geen contact gehad met de verkoper maar is de verstreken tijd ondertussen buitensporig (bijvoorbeeld 4 maanden) dan zou het uitzonderlijk onredelijk zijn als de verkoper alsnog extra tijd wil om te leveren. Zelfs dan is de genoemde 8 weken tot eind oktober niet echt redelijk te noemen (bijzondere gevallen daargelaten) en moet ontbinding van de koopovereenkomst dus mogelijk zijn. -
Nov 18, 2011 om 23:35Tips voor anti-allergeen beddengoed?Weer bedankt voor alle antwoorden, informatie en sterktewensen iedereen!
Voor nu ga ik beginnen met alles wekelijks op 60 graden te wassen, aangezien het nut van speciale hoezen e.d. ook betwist is. Als mijn klachten dan nog niet voldoende afnemen kan ik alsnog voor speciale hoezen gaan shoppen. Ik ben zeer blij dat ik nu een veel beter beeld heb van de mogelijkheden, nogmaals dank! :-)
@hmpf: tweedehands vind ik hiervoor inderdaad niet zo'n prettig idee. Ik koop best vaak iets tweedehands, maar voor beddengoed.. Dat weet ik niet. Is persoonlijk natuurlijk.
@yasmina, ik vraag me af of dat nu nog geldig is. Maar dan nog, dan gaat het toch op mijn eigen risico. Ik weet ook niet of mijn conditie (geen astma namelijk) hier wel onder zou vallen.
@wimmi20, dat is waar. Maar in een bed lig je uren achter elkaar, dus daar is de invloed groter. Ook heb ik steeds minder stoffen meubels, vloerbedekking en gordijnen, dus dit is sowieso steeds minder een probleem. Ik merk ook vaak dat mijn conditie van het moment dat ik naar bed ga tot het moment dat ik opsta meestal verslechtert. Overdag veel minder tot niet.
@antonetta, ik zal eens kijken, maar ik heb nooit een duur matras. Dus dan kan je je natuurlijk afvragen of het niet aantrekkelijker is om iets vaker een nieuw en 100% schoon matras te kopen ipv. te investeren in speciale reinigingsspullen.