Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: iljamb
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Apr 16, 2004 om 12:57Eurotv - geen geld terug Smoke AwayVan belang is welke leveringstermijn u had afgesproken. 3 maanden lijkt mij wat lang! Dat is een goede grond om de koop te ontbinden, er heeft immers geen levering plaatsgevonden binnen een redelijke termijn. De zwangerschap is dat helaas niet. U dient dit schriftelijk te hebben gedaan.
Voor de terigvordering van het geld dient u het bedrijf (per fax?) aan te schrijven en de 'onverschuldigde betaling' terug te vorderen. Wanneer zij dat niet doen zegt u hen de wettelijke rente aan per datum betaling. Na die fax zullen zij het waarschijnlijk wel begrijpen, zo niet: bel een deurwaarderkantoor in de vestigingsplaats van het bedrijf die incasso's doet en geef de zaak uit handen. -
Apr 16, 2004 om 12:57garantie tot de deurConsumentenbond is niet echt aan te raden, ze hebben iets te veel begrip voor de andere partij en laten zich leiden door convenanten waar je als consument weinig aan hebt. Hou het op de redelijke hersteltermijn (2 maanden), stel het bedrijf in gebreke, vervolgens een hersteltermijn van 8 dagen, stel ze in verzuim en ontbindt de overeenkomst. Zeker wanneer ze niets van zich laten horen is het erg eenvoudig.
-
Apr 16, 2004 om 11:56incassobureauVoor de (buitengerechterlijke)incassokosten kan Tele2 slechts de daadwerkelijk gaamkte kosten rekenen. Er is welliswaar een convenant met de Consumentenbond (niet heel erg slim, maar ja) dat een percentage en minimumbedrag vastlegt.
Deze daadwerkelijk gemaakte kosten kunnen echter pas in rekening worden gebracht NADAT er een herrinnering en aanmaning zijn verstuurd. Voor de kosten mag uiteraard BTW worden gerekend, het bureau dat de incasso op zich neemt is immers BTW plichtig.
Voor de bepaling van de daadwerkelijke kosten is het goed een specificatie te vragen. Deze dient kosteloos verstrekt te worden (Rapport Voorwerk II). Wanneer deze niet wordt verstrekt is het mogelijk een schatting te maken. Voor bedrijven als Intrum Justitia kunnen die werken met een geautomatiseerd systeem kunnen deze eigenlijk nooit hoger uitvallen dan €5,- voor de eerste twee brieven. Bel daarom ook nooit: dit zijn wel hoge kosten. Ook staat er niet vast wat er is besproken, tenzij je een opname maakt (ja, dit is toegestaan er is hier sprake van een vrij bewijs).
Tot slot: betaal de hoofdsom zo snel mogenlijk aan het bedrijf (niet het incassobureau) en maak €5,- over aan het incassobureau. Willen ze meer, dan kunnen ze altijd een procesrisico lopen. Maar aangezien hun winstkansen erg klein zijn en de proceskosten nimmer terugverdiend worden zullen zij hiervan af zien.