Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: kassandraro
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Jun 14, 2011 om 15:38mag een winkelier 5 euro muntstukken weigerenDe detailhandel heeft zelf problemen bij het afstorten van deze € 5,00 herdenkingsmunten. Ook de ING Bank Mariënburg Nijmegen weigerde deze in het verleden te accepteren. Ze verwezen mij naar het adres van een plaatselijke muntenhandel! Pas na mijn klacht hierover bij de ING is dit rechtgezet. Bij postkantoren worden deze munten probleemloos geaccepteerd als betaalmiddel.
Citaat antwoord ING;
“Inmiddels hebben wij contact gehad met het ING-kantoor Mariënburg in Nijmegen. De medewerkers van dit kantoor zijn nu ook op de hoogte van het beleid rond het storten van herdenkingsmunten. Wij bieden onze excuses aan voor het feit dat uw herdenkingsmunten eerder niet zijn geaccepteerd op dit kantoor. Wij vragen u nogmaals het ING-kantoor te bezoeken met uw munten.” -
Jan 22, 2011 om 21:48Wat te doen met grafsteen[quote=saturnus schreef op zaterdag 22 jan 2011, 17:10]Beste Kassandraro,
Mijn man ligt begraven bij een kerk in Apeldoorn.Van de beheerder kreeg ik het verzoek of de grafrechten te verlengen of niet te verlengen. In dit geval zouden zij de beplanting al weghalen en de steen, die mijn eigendom is, wordt in overleg weggehaald door mijn kinderen. Overigens vind ik de optie van @Hennasol erg symphatiek.
Hier ga ik serieus over nadenken.
Ik meen trouwens dat het leisteen betreft.
Geachte Saturnus,
Uit uw bericht lees ik dat u contact hebt gehad met de beheerder van de begraafplaats en deze aan u als oud- rechthebbende (van de grafrechten) toestemming heeft gegeven de grafsteen mee te nemen. In dit geval heeft de beheerder namens de eigenaar van de grafsteen (in uw geval waarschijnlijk het kerkbestuur) de eigendomsrechten aan u overgedragen. Tot een grafsteen behoort overigens ook het fundament waarop de grafsteen ligt. Dit is meestal een betonnen plaat of ring waarvan u dan ook eigenaar geworden bent en die derhalve volgens de regels ook meegenomen zou moeten worden. De meeste beheerders gaan gelukkig soepel om met deze regels. De verwijdering van graftekens is voor hen enkel en alleen een kostenpost. Overleg is belangrijk.
Jammer genoeg zijn initiatieven zoal u die waarschijnlijk bij Kunstfort bij Vijfhuizen/Sluipweg hebt gezien een uitzondering. Ook tegen het licht van alle bezuinigingen op de kunsten. Ik hoop dat u een herbestemming voor de grafsteen vindt, hetzij via een aspirant kunstenaar zoals Tieme en Hennasol voorstellen, hetzij anderszins. Succes. -
Jan 22, 2011 om 14:01Wat te doen met grafsteen[quote=defries schreef op zaterdag 22 jan 2011, 10:31]@kassandraro
Ik betwijfel dit ten zeerste. Geldt deze uitspraak niet voor een specifieke omstandigheid?
@ hennasol
De beheerder zal eerst contact opnemen met de nabestaanden. Als deze niet gemakkelijk op te sporen zijn, wordt er in de regel een bordje bij geplaatst of een verzoek op het informatiebord geplaatst, om contact op te nemen.
Er hebben zich in het verleden veel problemen voorgedaan m.b.t. de eigendomsrechten van graftekens. (in het taalgebruik ook wel grafsteen, grafmonument). Vandaar het proefproces dat uiteindelijk tot de uitspraak van de Hoge Raad heeft geleid dat de begraafplaats eigenaar van het grafteken is.
Zie voor uitgebreid juridisch advies/toelichting n.a.v. het arrest van de Hoge Raad.
http://www.uitvaart.nl/?s_page_id=68&scat=49&id=2018&pid=1
http://www.begraafplaats.nl/vraag_en_antwoord/81
In overleg kan de beheerder van een begraafplaats de eigendomsrechten van een grafteken uiteraard ook weer overdragen. B.v. aan een aspirant kunstenaar. E.e.a impliceert ook dat de eigenaar het grafteken niet hoeft te ruimen b.v. uit cultuur historistisch oogpunt of de grafrechten opnieuw mag uitgeven aan één nieuwe rechthebbende. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het beslechten van onenigheden binnen families. Het verwijderen en afvoeren voor recycling (bv. marmersteentjes)) van grafstenen (puinafval) is een kostbare zaak.Verstandig beheer vereist dat er bij de plaatsing van een nieuwe grafteken dan ook vooraf ruimingkosten in rekening zullen worden gebracht of beter in de grafrechten zijn verdisconteerd. Hierover is nog de nodige discussie gaande. Aspirant kunstenaars aarzel niet om voor materiaal contact op te nemen met de beheerder van een begraafplaats. Praktisch gezien is dit de meest vriendelijke en goedkoopste oplossing binnen zijn exploitatie. -
Jan 22, 2011 om 01:57Wat te doen met grafsteen[quote=saturnus schreef op donderdag 20 jan 2011, 17:00]Na dertig jaar zijn de grafrechten van mijn overleden man verlopen.
Mijn 2 kinderen en ik hebben besloten niet te verlengen.
Enige tijd geleden hoorden wij van een wandelpad belegd met grafstenen in een natuurgebied maar tot onze spijt betrof dit een kunstproject dat inmiddels af is.
Wat nu te doen met de grafsteen: het klinkt misschien wat sentimenteel maar verpulveren willen wij niet en in de tuin leggen is ook geen optie.
Weet iemand misschien of er elders gelijke wandelpaden worden aangelegd of heeft iemand een andere suggestie waar wij tevreden mee kunnen zijn?
De begraafplaats is eigenaar van de grafsteen. Uitspraak Hoge Raad in HR 25 oktober 2002, LJN AE6999. Een grafsteen is duurzaam met de grond verenigd in de zin van art. 5:20 lid 1 sub e BW. De eigenaar van de grond is daarom door natrekking ook eigenaar van de grafsteen (en daarmee aansprakelijk voor eventuele schade door omvallen). -
Oct 15, 2010 om 22:40saldo info hi abonnement[quote=edithvallentin schreef op zaterdag 24 jul 2010, 19:09]Ik heb al jaren een hi-abonnement, en sinds bijna 1 jaar werkt de saldo informatie 1244 niet meer. Ik heb nu een aantal keren met de klantenservice gebeld, en krijg steeds hetzelfde antwoord. Wordt met 'spoed"?? aan gewerkt, niets aan te doen. Ook komen de aanbiedingen en andere sms diensten van hi niet meer aan. Mijn abo loopt nog voor 1 jaar maar ik krijg niet de diensten waar ik voor betaal, andere abonnees kennelijk wel. Wat kan ik doen, ben het behoorlijk zat!
Lotte gaf mij middels een e-mail wisseling n.a.v mijn Hi Prepay problemen op het Vara Kassa Forum als antwoord op de vraag hoe ik kan achterhalen hoelang de geldigheidsduur van mijn Hi Prepay beltegoed is:
Lotte:
“Uit je reactie op het forum van Vara Kassa begrijp ik dat je wilt weten hoe je de geldigheidsduur van je beltegoed kunt opvragen. Wanneer je je beltegoed opvraagt middels *101# krijg je te zien hoeveel beltegoed je nog hebt en tot wanneer dit geldig is.
“
Dit antwoord klopt niet: via *101# of *106# of 1244 krijgt men alleen de vermelding van het beltegoed. De geldigheidsduur valt echt nergens te achterhalen.
De problemen met het bellen vanuit de UK werden verder niet opgelost. Niet na het intoetsen van het door haar vermelde nummer *100* noch na interventie middels telefonisch contact met de Telefonische Klantenservice Technische dienst vanuit de UK én met een ander mobieltje noch door de KPN Primafoon telefoon winkel. Kosten noch moeite gespaard! Gebeld worden lukt nog steeds maar de vraag is alleen hoelang nog.
Op het forum http://www.hi.nl/Productinfo/Opwaarderen/Overzicht.htm wordt het volgende vermeld:
“Als je binnen 30 dagen wel opwaardeert, kun je je aansluiting weer actief gebruiken. Aan het begin van de laatste maand van de geldigheid, krijg je vóór ieder gesprek te horen hoeveel dagen je beltegoed nog geldig is en dat je moet opwaarderen. Deze boodschap kan (per gesprek) uitgeschakeld worden door tijdens de melding een cijfertoets in te drukken. Het is niet mogelijk de boodschap definitief uit te zetten.”
Ook deze service heb ik, met de kalender in de hand, uitgeprobeerd maar ik krijg geen melding.
Overigens is voor regelmatige bezoekers aan de UK het aldaar kopen van een Prepay simkaart een aanrader. Gemakkelijker en het is ook nog stukken voordeliger. -
Jul 26, 2010 om 16:41saldo info hi abonnement[quote=edithvallentin schreef op zaterdag 24 jul 2010, 19:09]Ik heb al jaren een hi-abonnement, en sinds bijna 1 jaar werkt de saldo informatie 1244 niet meer. Ik heb nu een aantal keren met de klantenservice gebeld, en krijg steeds hetzelfde antwoord. Wordt met 'spoed"?? aan gewerkt, niets aan te doen. Ook komen de aanbiedingen en andere sms diensten van hi niet meer aan. Mijn abo loopt nog voor 1 jaar maar ik krijg niet de diensten waar ik voor betaal, andere abonnees kennelijk wel. Wat kan ik doen, ben het behoorlijk zat!
Soms lukt het weer wanneer je de kaart in een ander toestel stopt en vervolgens *101# of *106# in toetst. Hierna de kaart weer in het oorspronkelijke toestel stoppen en proberen.