Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: lucuithaarlem
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Sep 5, 2010 om 12:19Toyota Aygo niet zuinig?"We worden voor de gek gehouden" zegt Felix Meurders aan het begin van de uitzending.
Inderdaad, we worden voor de gek gehouden door politici die de schuld voor de verouderde EU testcyclus bij de autoindustrie neerleggen, terwijl deze door de politiek zelf geformuleerd is. Het echte schandaal is dat politici in het europarlement en de Europese commissie het sinds begin jaren tachtig nagelaten hebben de officiele EU testcyclus te herzien.
Overigens moet niet worden verwacht dat een herziene EU testcyclus voor een individuele automobilist precies aangeeft wat het verbruik voor hem of haar zal zijn. Dit omdat namelijk de invloed van het rijgedrag op het brandstofverbruik wel degelijk erg groot is. Dit wordt door de de redactie van Kassa ten onrechte onderschat. Afgezien van persoonlijke voorkeuren (bijvoorbeeld hard accelereren) is het rijgedrag van iemand die in de Flevopolder woont (lange afstanden, hogere snelheden, constante snelheid) totaal anders dan iemand die in de binnenstad van Amsterdam woont (korte afstanden, lage snelheden, veel starten en stoppen) met alle gevolgen van dien voor het brandstofverbruik. Dit moet de redactie toch verteld zijn door de onderzoekers van TNO.
Beseft de redactie van Kassa overigens wel dat voor veel auto's de fiscale voordelen ophouden als het officiele CO2 verbruik door een andere testmethode hoger uitvalt? Dat betekent dus een hogere aanschafprijs door hogere BPM, opnieuw weer wegenbelasting betalen en een hogere bijtelling.
Deze uitzending is heel duidelijk een poging om een negatief sentiment te creeren naar de autofabrikanten toe. Vervolgens krijgt een ondeskundig SP kamerlid als Paulus Jansen de gelegenheid om held van het volk te spelen. Ik vraag mij af wat HIJ de afgelopen jaren in Europese Unie verband heeft gedaan om die testcyclus herzien te krijgen. Dat had Meurders hem moeten vragen.