Antwoorden gegeven door: medewerker
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Jan 26, 2006 om 12:19Oproep aan medewerker
hoi,
bedankt voor de oproep,
ik heb het even heel erg druk gehad...
heb wel regelmatig gelezen.
alleen de afgelopen week heel weinig,
ik heb je oproep, wel gelezen maar kreeg het niet voor elkaar om te reageren... maar goed... Bedankt voor de link
-
Dec 9, 2005 om 08:46niet afgeschreven!! NUON!!
Banzai,
Deze klant heeft een nota's ontvangen over meerdere jaren.
Het betreft een ongecorrigeerde afrekening. De datum dat de afrekening is opgemaakt is overeenkomstig het einde van de afrekenperiode.
Het maakt in principe niet uit hoe lang de afrekenperiode is. Als er vorig jaar geen meteropname is geweest dan zal er een herleiding zijn van die meterstanden op basis van de graaddagenmethode (ik zag net ergens dat je jezelf tot proffessor in de energie hebt benoemd, dus licht ik dat verder maar even niet toe ;-) ). De prijs die u op een afrekening betaalt is een gemiddelde prijs. Dit geldt ook voor een afrekening over twee jaar... Dit maakt geen verschil.
De 20,00 is ook geen vergoeding voor gemaakte onkosten (Daar komen ze waarschijnlijk niet aan, want deze klant had voorheen geen contact opgenomen. De contacten vallen ook nog onder het zakelijk verkeer.). Het is ook geen compensatie van de factuur (want die is terecht). Het is puur een gebaar.
-
Dec 8, 2005 om 09:50niet afgeschreven!! NUON!!
Goedemorgen,
Gezien het feit dat mijn reactie al aan de lange kant was heb ik een ding achterwege gelaten. Omdat het eigenlijk geen verschil maakt...
Het hele bovenstaande stuk geld ook wanneer u zich op een correcte manier heeft aangemeld. In dat geval heeft Nuon om welke reden dan ook uw contract niet kunnen activeren/de facturatie niet kunnen starten. Dit kan technisch zijn, of een menselijke fout.
Om een fout te kunnen herstellen, moet je daar echter wel van op de hoogte worden gebracht. Wanneer u enkele maanden na de verhuizing had opgemerkt dat u geen facturen ontving had men toen al actie kunnen nemen en had u niet zo'n hoge nota gehad. Ook in de leveringsvoorwaarden staat vermeld dat u zelf ook in de gaten moet houden of wijzigingen goed worden doorgevoerd.
In uw geval heeft u het werkelijk niet doorgehad. Maar als standaard dan zou gelden dat je de helft van de nota kwijtgescholden zou krijgen... Wie zou zijn verhuizing dan uberhaupt nog melden? (gewoon melden dat je het toch hebt gezegd?). Daarvoor heeft men de wettelijke periode vastgesteld.
Het blijft echter altijd vervelend als u in zo'n situatie terecht komt. Gelukkig is daar dan ook begrip voor..
mvg
medewerkster
-
Dec 7, 2005 om 10:05niet afgeschreven!! NUON!!
vervolg
De dutch treat gaat in dit geval niet op. De wetgever heeft een bepaling gedaan over welke periode geleverde diensten of producten gefactureerd mogen worden. Continuon Netbeheer heeft nog ruim voor het verlopen van deze periode kenbaar gemaakt dat zij geconstateerd hebben dat er diensten en producten geleverd zijn zonder deze te kunnen factureren, omdat er niet over klantgegevens wordt beschikt (zij mogen er natuurlijk niet zondermeer vanuit gaan dat uw correspondentieadres ook aanduidt dat de levering/netbeheer van energie op uw naam moet komen). Het is correct dat de factuur gehandhaafd wordt...
Echter er moet wel voldoende meegewerkt worden aan het creëren van een oplossing. In uw geval gaat het dan niet om een financiële oplossing, maar wel voor wat betreft de afbetaling.
Over het algemeen is de maximale betalingsregeling, een regeling met een looptijd van het zelfde aantal maanden als de periode waarover u geen facturen heeft ontvangen (dat zou in uw geval dus twee jaar zijn geweest). In uw geval is de betreffende medewerker u verder tegemoet gekomen door deze regeling te verruimen...
Omdat het een vervelende situatie is en ook door de medewerkers zo wordt begrepen heeft men naar aanleiding van uw tweede bericht besloten om een gebaar te maken.
In een periode van twee maanden waarin het volgende is gebeurd.
- aanschrijven van uw adres. - uw reactie en aanmelding. - de verwerking van uw gegevens door netbeheerder en leverancier - Het opmaken van de gemiste jaarafrekeningen. - Het beantwoorden van uw vragen per telefoon en e-mail - Coulance in de vorm van het verruimen van de aangeboden regeling en de irisbon...
Ik denk dat uw leverancier en netbeheerder binnen de grenzen van het redelijke alles voor u hebben gedaan wat verwacht kan worden en binnen een redelijk termijn. Zoals gezegd hoeven zij de factuur niet te verlagen, kwijt te schelden of u anderzijds tegemoet te komen (buiten het aanbieden van een redelijke betalingsregeling)...
Met vriendelijke groet,
een medewerkers
-
Dec 7, 2005 om 09:41niet afgeschreven!! NUON!!
Goedemorgen,
Twee jaar na een verhuizing mag wettelijk gezien gefactureerd worden.
U geeft aan dat u een verhuisbericht heeft gestuurd. Is dit een verhuisbericht van TPG? In dat geval geeft u alleen een wijziging van uw correspondentieadres door. Bij een verhuizing moet u de meterstanden opnemen en via een verhuisformulier doorgeven (toen kon dit ook nog telefonisch)...
U geeft aan dat uw energieleverancier had moeten constateren dat u geen klant van hen was. De markt voor groene energie was op dat moment echter vrij. U had dus het recht een eigen leverancier te kiezen. Dat kan betekenen dat u helemaal geen klant wilde zijn bij Nuon en dus een eigen leverancier had gekozen.
Degene die zal constateren dat u geen contract heeft is uw netbeheerder Continuon Netbeheer. Zij merken dat er geen netbeheerderscontract is en dat u zich bij geen enkele leverancier heeft gemeld. U krijgt na deze constatering een brief waarin aangegeven wordt dat u zich met spoed tot de netbeheerder moet richten. Blijft een reactie uit, dan zal het perceel worden afgesloten.
Omdat twee jaar geleden de markt voor grijze elektriciteit nog niet open was en u zich niet bij een groenleverancier heeft gemeld heeft u automatisch energie via Nuon verbruikt. Dit verbruik heeft plaatsgevonden en dient daarom ook te worden voldaan. Dit zelfde geldt voor de kosten van netbeheer....
Hieronder verder.
-
Nov 21, 2005 om 16:42jaarafrekening
En daarom zit Hutch ook aan de vaste prijs gas en elekriciteit? Dat zou dan immers altijd voordelig zijn als jouw redenering klopt... Maar goed, die discussie is al eens gevoerd.
Over het algemeen ontvangt u een opnamekaartje via de post, of als de meteropnemer is geweest in de brievenbus... Mogelijk is het kaartje niet verstuurd, of had de meteropnemer geen kaartjes meer.. Maar dat maakt op zich niet uit.
Kleine correcties zowel omhoog als omlaag, zijn relatief gewoon te duur om uit te voeren. U kunt als richtlijn +- 50 euro als grens aanhouden. Of 100 kuub gas of 300 kwh elektra als afwijking... Over het algemeen zult u dan geen bezwaar ondervinden bij het aanmaken van een correctie.
En inderdaad stijgen de prijzen op dit moment nog... Het lijkt (tenzij ze ineens omlaag storten, eigen risico) op dit moment inderdaad verstandig een licht te hoog ingeschat verbruik te laten voor wat het is... Wat u nu heeft afgerekend, hoeft straks niet meer.
mvg
-
Nov 14, 2005 om 10:39Energie enerfree
goedemorgen...
Dank je Ricardow...
Ik ga echter nooit in op gevraagde adviezen van en naar energiebedrijven. Ik zit hier immers niet om reclame en of anti-reclame te maken... Zou mijn antwoord hier als betrouwbaar opgevat kunnen worden? Men weet immers waar ik werk. Adviezen met betrekking tot wel of niet naar of van een bepaald bedrijf switchen zul je van mij niet krijgen... Ik zou immers bevooroordeeld kunnen zijn ;-)
De algemene adviezen die ik over wel met betrekking tot switchen geef heb jij al prima verwoord. Let op de service die je ontvangt, welke servicekosten moet je eventueel extra betalen (bijvoorbeeld betalen voor acceptgiro's) e.d. Waarom wil je precies veranderen van energiebedrijf en welke gevolgen heeft dit bijvoorbeeld voor je facturen. Waar betaal je precies voor en aan wie betaal je wat... Enzzz...
met vriendelijke groet,
een medewerkster...
en de punten zijn naar mijn bescheiden mening deze keer verdiend door Ricardow...
-
Nov 3, 2005 om 22:04Nuon weigert te reageren
goedenavond,
In principe is er een nieuwe klachtprocedure van kracht sinds juni 2005... Als er sindsdien meerdere vragen zijn binnengekomen over het zelfde onderwerp (brieven uit 2004 zijn niet meer in behandeling, daar moet op geantwoord zijn als het goed is)... wordt het automatisch een klacht... Idem met brieven aan de directie zoals hierboven geopperd wordt... Hoe dan ook komt u dan bij exact dezelfde behandelaar uit... In de wijze van behandeling zit geen enkel verschil. Dat zou impliceren dat een persoon die "het hardste schreeuwt" zijn gelijk zou krijgen... Dat kan natuurlijk niet...
Of een klacht nu via de klantenservice binnen komt of via de directie het antwoord zal gelijk zijn... Heeft u gelijk, dan krijgt u dat... Heeft u ongelijk dan krijgt u dat ook... Het gaat er niet om de directie te vertellen dat u nu heel erg blij bent... Het gaat erom eventueel terug te koppelen dat u inmiddels een volledig antwoord heeft gehad... Positief of negatief....
Als u wilt kan ik kijken waarom er geen reactie heeft plaatsgevonden en of ik eventueel kan helpen... Als u hieronder vermeld welke betaling voor het laatst gedaan is is en op welke datum die betaald is (bijv 115,23 op 15-10-05) kan ik de gegevens erbij zoeken. Dit werkt eigenlijk alleen goed wanneer de betaling overeen komt met een termijnfactuur... In dit geval kunnen betalingen anders geboekt zijn... u kunt daarom ook eventueel uw laatste betaling + datum van uw eigen contract vermelden. Dan kan ik u vinden en via u de gegevens van de vereniging achterhalen...
Met handmatig bedragen verrekenen schiet u eigenlijk niets op. Een termijnbedrag is een voorschotbedrag op de jaarnota van de aankomende periode. U maakt bezwaar tegen een afgerekend verbruik over de voorgaande periode ... Krijgt een bedrijf de voorschotten niet binnen start de incassoprocedure. Zodra een factuur het incassobureau bereikt moet uw bezwaar + de betalingen via het incassobureau gaan... Bezwaar wordt dan niet meer zonder meer via de klantenservice beantwoord...
U geeft aan dat het incassobureau de procedure heeft gestaakt... Dit is dan niet omdat ze u verhaal steunen, maar omdat de vordering oninbaar is (u heeft aangegeven absoluut niet te betalen)... De vordering gaat dan terug naar Nuon, maar direct naar het na-incassotraject... Met alle gevolgen van dien en de klantenservice kan nu al helemaal niets meer doen... Het geschil wordt er hierdoor alleen maar veel complexer door...
Nogmaals ik wil het een en ander wel controleren. het makkelijkst gaat dit gezien de mogelijke verrekeningen van de betaalde bedragen op het contract van de vereniging, via uw eigen contract...
met vriendelijke groet,
een medewerkster
-
Oct 31, 2005 om 22:00Tip. Meetdienst, het nieuwe plukken.Dit is overigens geen nieuwe dienst, maar zat voorheen in de prijs van de energie... Met de komst van de vrije markt dient alles uitgesplitst op de facturen te staan. Daarmee komt de meetdienst dus uit de prijs...
-
Oct 31, 2005 om 21:58Tip. Meetdienst, het nieuwe plukken.
goedenavond,
niet helemaal correct, u dient ten alle tijden een meter van een gecertificeerd meetbedrijf te hebben. Dit meetbedrijf dient min. eens in de drie jaar de meterstanden op te nemen, te verwerken en naar de verschillende partijen te communiceren... (niet alleen de opname)...
Het tegenwerken van de opname kan leiden tot afsluiting van de energievoorziening, immers het verbruik is niet meer controleerbaar (u kunt chronisch te lage standen doorgeven of op een andere vorm frauderen)... Het advies om meteropnemers weg te sturen is in strijd met de algemene leveringsvoorwaarden (en algemene voorwaarde aansluiting energie) en is daarmee niet verstandig om op te volgen...