Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: pluis1500
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Jul 10, 2014 om 17:53Title: Vodafone. Oplichting, leugens en een ongekend hoog telefoon rekening aan dataverkeerIk maak hetzelfde mee bij Vodafone.
Ik hoop dat heel Nederland gaat reageren, want Vodafone maakt zich schuldig aan de Wet oneerlijke handelspraktijken. Je kan de overeenkomst laten ontbinden en dan krijg je al je geld terug. Op deze website staan ook voorbeeldbrieven hoe je dat moet aanpakken.
http://www.consuwijzer.nl/thema/wet-oneerlijke-handelspraktijken
Melding klachten oneerlijke handelspraktijken
Om overtreders echt te kunnen aanpakken, is het noodzakelijk dat u uw klachten meldt. U kunt uw klacht melden via het klachtenformulier op de website van ConsuWijzer of contact opnemen met de leverancier van het product of dienst.
Wat zijn oneerlijke handelspraktijken?
Bedrijven moeten eerlijk te werk gaan als zij producten en diensten aan consumenten verkopen. Zij mogen de consument niet misleiden of agressief benaderen. Dat staat in de Wet oneerlijke handelspraktijken.
Voorbeelden van oneerlijke handelspraktijken zijn:
Misleidende reclame maken
Reclame maken voor producten die niet beschikbaar zijn. Dit worden ook wel ‘lokkertjes' genoemd
Ten onrechte vermelden een keurmerk te voeren of een gedragscode na te leven
Prijzen noemen en niet alle bijkomende kosten vermelden
Belangrijke kenmerken van het product weglaten
Nieuwe klanten werven op een agressieve manier
Een product als 'gratis' aanprijzen, terwijl er toch kosten aan zijn verbonden
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consumentenrecht/oneerlijke-handelspraktijken/wat-zijn-oneerlijke-handelspraktijken/
Wat doet de overheid tegen oneerlijke handelspraktijken?
De Wet oneerlijke handelspraktijken verbiedt agressieve en misleidende verkoopacties. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan bij overtreding van deze wet een boete (en/of dwangsom) opleggen.
Boetes oneerlijke handelspraktijken
Op basis van de Wet oneerlijke handelspraktijken kan de ACM hard optreden tegen agressieve en misleidende verkoop. De ACM kan hiervoor boetes opleggen tot € 450.000. Bij financiële producten of diensten legt de AFM boetes op. Om herhaling van de overtreding te voorkomen, kunnen beide toezichthouders ook besluiten om een dwangsom op te leggen.
Voorbeelden oneerlijke handelspraktijken
Er zijn verschillende situaties denkbaar waar sprake kan zijn van agressieve of misleidende verkoop. Voorbeelden zijn:
wanneer in de prijs niet alle bijkomende kosten zijn vermeld waardoor de totaalprijs onverwacht hoger uitkomt;
een gratis product aanbieden zonder erbij te vermelden dat er daarna maandelijks vervolgzendingen komen;
de indruk wekken dat u het pand niet mag verlaten voordat een overeenkomst is gesloten.
Misleidende informatie bij koopovereenkomst
Van dwaling is sprake als u een overeenkomst heeft gesloten door misleidende informatie. In dat geval kunt u de gesloten overeenkomst vernietigen. Op de website van ConsuWijzer vindt u een voorbeeldbrief voor vernietiging van de overeenkomst wegens dwaling.
Melding klachten oneerlijke handelspraktijken
Om overtreders echt te kunnen aanpakken, is het noodzakelijk dat u uw klachten meldt. U kunt uw klacht melden via het klachtenformulier op de website van ConsuWijzer of contact opnemen met de leverancier van het product of dienst.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mededinging/vraag-en-antwoord/wat-doet-de-overheid-tegen-oneerlijke-handelspraktijken.html