Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: renesch
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Dec 4, 2009 om 18:40belastingcontrole na overlijdenBeste Cathy1,
Over je vraag of de belastingdienst altijd na het overlijden van iemand voorgaande aangiftes opnieuw gaat bekijken kan ik duidelijk zijn. Nee.
Alleen als daar aanleiding voor is. Zie mijn voorgaande antwoord.
Overigens kan er wel verschil zijn als er sprake is geweest van een onderneming. Dan is het waarschijnlijker dat men voorgaande aangiftes bekijkt. Maar dat staat dan in relatie tot de staking bij overlijden van de onderneming. -
Dec 4, 2009 om 18:38belastingcontrole na overlijdenBeste Cathy1,
N.a.v de reactie van honda23 even een correctie.
Tot en met 2009 (vanaf 2010 wijzigt er inderdaad het een en ander, maar dat is in uw situatie niet van toepassing) kan de belastingdienst een navorderingsaanslag opleggen (dus geen naheffing, dat is enkel voor loon en omzetbelasting van toepassing) tot en met vijf jaar ná afloop van het betreffende belastingjaar.
Er kan o.a. alleen nagevorderd worden als er sprake is van een nieuw feit. Dat betekent dat de belastingdienst nadat de aanslag reeds definitief is opgelegd nieuwe gegevens krijgt waaruit blijkt dat die aanslag onjuist is vastgesteld. De belastingdienst moet aantonen waarom zij van mening is dat er sprake is van een nieuw feit.
Ook kan er nagevorderd worden als er sprake is van het opzettelijk onjuist invullen van de aangifte. De belastingdienst zal aan moeten tonen dat dat ook daadwerkelijk is gebeurd.
De belastingdienst mag dus over reeds definitieve aanslagen over voorgaande jaren (maximaal dus 5 jaar) informatie opvragen.
Wat in uw vraag niet staat vermeld is of de belastingdienst al vragen over de betreffende aangifte heeft gesteld. Omdat u schrijft dat u nog een bedrag moest bijbetalen. Indien de aangifte is beoordeeld dan mag u er in principe vanuit gaan dat er niet meer op deze aangifte teruggekomen zal worden. Tenzij er sprake is van het opzettelijk foutief invullen van de aangifte of dat er sprake is van een nieuw feit en dit betrekking heeft op een onderdeel van de aangifte waarbij op het moment dat de belastingdienst deze heeft beoordeeld geen twijfels hoefde te hebben over de betreffende (aftrek)post.
Ook kan er nagevorderd worden als er sprake is van een 'kenbare fout'. Dit betekent dat nadat de aanslag werd ontvangen het duidelijk voor de belastingplichtige moest zijn dat deze aangifte niet juist kon zijn. Uit verschillende jurisprudentie blijkt echter dat dit voor de belastingdienst steeds moeilijker wordt om na te vorderen. Omdat de rechter steeds vaker stelt dat het aan de werkwijze van de belastingdienst is te wijten dat de aanslag onjuist is vastgesteld. Kort gezegd: men had beter op moeten letten.
Het is op dit onderdeel dat de wet in 2010 veranderd. Voor dit soort 'fouten' krijgt de inspecteur een navorderingstermijn van 3 jaar.
Indien het enkel gaat om een bedrag wat in een verkeerde rubriek staat ingevuld en deze 'fout' niet heeft geleid tot een hoge teruggave van belasting over dat jaar of tot een verlies waarbij verliesverrekening werd toegepast over voorgaande jaren dan heeft de belastingdienst het niet makkelijk om over te gaan tot navordering.
Het is overigens altijd zo dat als de belastingdienst wil gaan navorderen zij dat altijd schriftelijk dienen mede te delen. U krijgt dan ook nog de kans en gelegenheid om daar op te reageren. Indien de belastingdienst toch van plan is een navordering op te leggen kunt u beste contact opnemen met een adviseur (lid vakbond of ouderenbond kan ook helpen) om te bezien hoe sterk de belastingdienst staat in haar voornemen.
Realiseer u dat elke situatie weer anders is en dat het gaat om de feiten. Ik ken deze niet dus ik kan u ook daarover niets met zekerheid mededelen. Vandaar deze algemenen beantwoording en advies.
toevoeging:
De driejaars-termijn waar honda23 over sprak heeft voor 2010 betrekking op de termijn waarbinnen de belastingdienst een definitieve aanslag moet hebben opgelegd. Dit betekent dat een aangifte 2007 uiterlijk op 31 december 2010 moet zijn opgelegd. Tenzij er uitstel voor het inleveren van de aangifte is geweest. Dan mag het verleende uitstel bij de termijn worden opgeteld.
Succes. -
Nov 14, 2009 om 17:19Definitieve belastingaanslagTer aanvulling:
De navorderingstermijn bedraagt 5 jaar (na afloop van het betreffende kalenderjaar).
De navorderingstermijn van 12 jaar heeft enkel betrekking op belastbare feiten die op het buitenland betrekking hebben (bijvoorbeeld spaargeld in Luxemburg)
De termijn van 10 jaar die genoemd is heeft alleen betrekking om de omzetbelasting in zeer specifieke gevallen (voor de overige gevallen bedraagt voor de omzetbelasting ook de termijn 5 jaar)(omzetbelasting op onroerend goed)
De genoemde 7 jaar betreft de termijn voor ondernemers dat zij hun administratie moeten bewaren.
Bij navordering kan er sprake zijn van grove schuld (boete 25%) of ter kwader trouw (boete 50%) [ boetes in de meeste gevallen; in bijzondere gevallen 100% ]
Bij grove schuld moet het aannemelijk zijn dat belastingplichtige zich bewust moet zijn geweest van de foute aangifte. Bij ter kwader trouw moet de inspecteur bewijzen dat belastingplichtige opzettelijk een foute aangifte heeft gedaan.
Overigens wijzigt er op dit gebied het een en ander vanaf 1 januari 2010. -
Nov 14, 2009 om 16:42Vergoeding studerende kinderenjspa03
Voor aftrek levensonderhoud kinderen kijk je hier:
http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2008/persoonsgebonden_aftrek/persoonsgebonden_aftrek-02.html -
Nov 14, 2009 om 16:34meedoen aan medisch onderzoekNitwitje,
Dat u man moet bijbetalen kan twee oorzaken hebben:
Bij de a.o.w. wordt automatisch (sinds jaren) rekening gehouden met het recht op de algemene heffingskorting. Voor de pensioenuitkering moet u zelf bij het pensioenfonds aangegeven dat zij bij deze uitkering géén rekening met de algemene heffingskorting moeten houden. Er wordt anders te weinig belasting ingehouden. Bij de definitieve aangifte moet u dan bijbetalen.
Het kan zijn dat u de inkomens van u beiden op één aangifte invult en niet apart. Dan worden de inkomens opgeteld alsof het om het inkomen van één persoon gaat. U komt dan in een hogere belastingschijf en betaalt dus teveel belasting.
Als u de aangifte via de electronische aangifte invult moet u erop letten dat u aangeeft dat uw partner ook aangifte doet. U kunt deze gegevens dan apart (moet u dus doen) invullen.
U heeft bezwaar ingediend. Neemt u desnoods contact op met de behandelaar en vraag of u langs kunt komen en om uitleg kunt vragen over de juiste wijze van invullen van uw aangifte. Mocht het zijn dat de 1e optie van toepassing is moet u contact opnemen met het pensioenfonds. -
Nov 14, 2009 om 14:56Definitieve aanslagHadrianus,
In dit geval kan de belastingdienst niet navorderen op grond van een nieuw feit. De belastinginspecteur heeft een ambtshalve fout gemaakt die niet door middel van een navordering ongedaan gemaakt kan worden. Een zelfde soort geval is er geprocedeerd waarbij het om successiebelasting ging.
Er kan alleen nagevorderd worden als er sprake is van een kennelijke fout (typefout b.v.) of als er sprake is van ter kwader trouw. Dat is in jouw geval niet van toepassing. Mogelijk dat de Belastingdienst het toch wil proberen op grond van een kennelijke fout (die jij had moeten zien) Maar na contact met een belastingdienstmedewerker heb je aangegeven dat het inderdaad fout was. Deze medewerker had de fout dus moeten herstellen en heeft dat kennelijk niet goed gedaan.
Als je van plan bent het geld toch te houden, zorg dan dat je het achter de hand houdt in het geval het in een gerechtelijke procedure toch tot een andere conclusie mocht leiden. Elk geval staat namelijk op zich en ik ken alle feiten en omstandigheden niet.
Als je wel van plan bent het terug te betalen (wat wel zo netjes is) zorg er dan wel voor dat je geen heffingsrente hoeft terug te betalen. Het is namelijk niet jouw fout (al heb je wel de beschikking over het geld gehad) Recentelijke jurisprudentie geeft je een goede kans dat de heffingsrente maar over een deel hoeft te worden (terug)betaald.
Raadpleeg desnoods een belastingspecialist (vakbond, ouderenbond zijn vaak gratis) -
Nov 14, 2009 om 14:48alfahulpstacey,
Je bedoelt dus http://www.alphatrots.nl/wat-moet-ik-doen/
ik ken deze site niet, dus wel even goed 'de kleine letters lezen' yvon -
Dec 29, 2008 om 13:45neprentepuntenLokkertjes niets meer en niets minder. De suggesite wordt gewekt dat je er iets aan hebt, voordeel of nut. Vaak blijkt achteraf dat het niets is of dat het niet aan de verwachtingen voldoet.
Op de vraag: waarom geeft de Postbank geen hogere rente. De Postbank vergoedt zoals de meeste banken geen rente op betaalrekeningen. De spaarrekeningen van de Postbank zijn trouwens de rekeningen met de LAAGSTE rentevergoedingen in nederland.
Maar er is binnenkort een goed alternatief. De ASN bank opent vanaf 28 januari 2009 een betaalrekening waar ook rente op wordt vergoed. Uiteraard, zoals bij alle banken, betaalt u wel een X bedrag per jaar/maand als "adminstratiekosten". Maar dat doet u ook bij de Postbank (deze is ook duurder)
U kunt ook bij de DSB bank een betaalrekening openen met vergoede rente maar ja, het verschil tussen de ASN en de DSB is ..... nou ja, dat zoekt u zelf maar uit.
-
Jul 30, 2008 om 14:55Financiering nieuwe autoRentevrij lenen? Bestaat dat dan?
Bij rentevrij lenen zitten er wat haken en ogen aan:
eigendomsverhouding van het product.
onderhouds- en verzekeringsplicht.
verborgen 'rente'; in de prijs van het product zit de rente al verdisconteerd, alleen dat valt niet na te gaan/te bewijzen.
bij een dalende verkoop zal de fabrikant en/of de dealer/garage proberen om toch klanten te krijgen door kortingen te geven, rentevrij te lenen etc.
Of het echt rentevrij is is maar de vraag. Wat zijn de 'addertjes' onder het gras. Wat zijn de nadelen.
Bij het rentevrij lenen komt vaak om de hoek kijken dat je verplicht bent om een verzekering af te sluiten. De premie van die verzekering is echter vaak heel erg hoog.
Bij contante betaling kunt u ook vaak korting bedingen. Deze korting (op de nieuwwaarde) is in keiharde euro's. Tevens kunt u bij inruil een hogere inruilwaarde bedingen. Zeker bij een dalende autoverkoop. Weeg de uiteindelijke koopprijs af tegen de contante betaling. Hou daarbij rekening met het feit dat u over dit geld (uit eigen bezit) geen rente meer ontvangt. Leent u het geld via bijvoorbeeld een bank (persoonlijke lening) dan moet u de betaalde rente af zetten tegen de bedongen korting bij contante betaling.