Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: ricardo1970
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Dec 15, 2010 om 22:59benzineverbruik Hyundai AtosHet is heel normaal dat een auto meer brandstof gaat verbruiken met koud weer zoals dat van de afgelopen weken. Behalve de grotere weerstand (olie, dynamo) die de motor moet overwinnen is de lagere koude start temperatuur een belangrijke oorzaak, vooral de eerste kilometers. De motor heeft de eerste kilometers extra brandstof nodig en wordt pas zuinig als de motor z'n normale bedrijfstemperatuur (ca. 70 graden) heeft bereikt. Hoe kouder het is hoe langer het duurt voor die temperatuur bereikt is. Daar komt nog bij dat de warmte uit de kachel afkomstig is van het koelwater van de motor. Als we meer warmte vragen uit de kachel, zal het ook langer duren voor de motor op temperatuur is.
Een meer verbruik van 20% op het gemiddelde verbruik is dus niet zo vreemd. Tijdens de eerste kilometers van een rit kan dat oplopen tot 50%.
Nou vindt ik jou normale verbruik van 1 op 10 wel erg hoog. -
Dec 15, 2010 om 22:02Wat als garage geen garantie geeft op nieuwe autoBeste Koelie25,
Je geeft erg weinig informatie. Dat de eerste versnelling stroef gaat is wel duidelijk maar doet hij dit altijd of alleen als ie koud is? Kraakt het dan of krijg je 'm gewoon niet eens in de versnelling? En wat is de reden dat het niet gemaakt kan worden en waarom niet onder garantie?
Het kan helpen als je de dealer/importeur vraagt om op papier te zetten wat er mis is en waarom zij van mening zijn dat het niet onder garantie valt en het probleem door een andere instantie/garage te laten beoordelen. -
Nov 23, 2010 om 01:23diesel tankenIk was nog vergeten te melden dat BP Ultimate diesel een cetaangetal heeft van 55.
Of het voor jou nuttig is premium fuels zoals BP Ultimate diesel of Shell V-Power diesel te tanken is aan jou. -
Nov 23, 2010 om 01:17diesel tankenHet cetaangetal is een referentiewaarde, waarmee van een brandstof de bereidheid tot zelfontbranding, onder druk en aanwezigheid van zuurstof, wordt aangeduid. Eenvoudig gezegd: cetaangetal is voor dieselbrandstof, wat octaangetal is voor benzine. Het zegt iets over de bruikbaarheid van de brandstof.
Het cetaangetal refereert aan cetaan (hexadecaan). Dit is een koolwaterstof die zeer gemakkelijk tot zelfontbranding komt onder druk en aanwezigheid van zuurstof. Daarom wordt cetaan gebruikt als referentiebrandstof voor het bepalen van het cetaangetal van dieselbrandstof als maat voor de zelfontbrandbaarheid. Het gedrag van de brandstof wordt vergeleken met het gedrag van cetaan. Cetaangetal 100 betekent dat de brandstof zich gedraagt als 100% cetaan. Er hoeft echter geen cetaan in de brandstof te zitten: het cetaangetal is een referentiewaarde die iets zegt over het gedrag van de brandstof.
Voor toepassing in een dieselmotor is dit gedrag zeer belangrijk, omdat de brandstof in een dieselmotor spontaan moet ontbranden vanaf het moment dat het wordt ingespoten. In het algemeen geldt: hoe hoger het cetaangetal, des te beter een dieselmotor erop loopt.
Diesel die vandaag de dag voor het wegverkeer wordt verkocht heeft een cetaangetal van rond de 50. Dit kan verschillen per merk. Veel brandstofmerken verkopen meerdere soorten diesel, waarbij de duurdere variant, aangeboden onder namen als V-Power, Ultimate, Cleaner Diesel etc., vaak een hoger cetaangetal heeft. Een hoger cetaangetal komt de motorprestaties en emissie kwaliteit ten goede. Vooral vergeleken met dieselbrandstof met een cetaangetal beneden de 45 is het verschil in snellopende direct ingespoten dieselmotoren goed merkbaar.
Biodiesel en steenkooldiesel hebben een bijzonder hoog cetaangetal: 70 tot 100. Terwijl puur plantaardige olie juist een tamelijk laag cetaangetal heeft: tussen de 40 en 45.
Bij aflopend cetaangetal neemt de vertraging waarmee de brandstof tot zelfontbranding komt, het zg. ontstekingsuitstel, toe. Dit openbaart zich vooral bij koude start en motoren die (bijvoorbeeld door slijtage) een lagere compressie hebben. Een laag cetaangetal resulteert in een moeizame koude start en lawaaiige loop (dieselklop), terwijl een hoog cetaangetal precies het omgekeerde met zich meebrengt. Dieselmotoren die met een hoog toerental draaien vragen om een hoger cetaangetal dan laagtoerige diesels. Vandaar dat diesel van lagere kwaliteit in de scheepvaart wordt toegepast, waar de motoren groter zijn en met lagere toerentallen draaien. Daar heeft de brandstof meer tijd om tot ontbranding te komen.
Bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Cetaangetal -
Nov 22, 2010 om 12:12Lekkage toyota aygoIk zou bij de Toyota dealer eens laten controleren of de deur rubbers al eens vervangen zijn. Het waterlekkage probleem was een vaker voorkomend probleem bij de Aygo/C1/107 en zou inmiddels al zijn opgelost met andere deurrubbers.
-
Nov 20, 2010 om 20:38Tankstations[quote=jajon schreef op zaterdag 20 nov 2010, 11:43]Beste ricardo1970,
Je leest waarschijnlijk mijn eerste inzending niet goed, hierin schrijf ik dat ik bijna 80.000 km per jaar rijd. ik tank 3 x per week. Dus je zult begrijpen dat ik een redelijke kennis heb van hoeveel ik tank. en als ik dan 147 x per jaar de verwachte aantal liters tank en 3X een extreem afwijkend aantal liters tank dan durf ik met zekerheid te zeggen dat van dit tankstation de pompen niet goed zijn geijkt.
Beste Jajon,
Ik heb al uw inzendingen nagelezen en kan niet anders concluderen dat ik ze wel degelijk goed gelezen en begrepen heb. U beschouwt uw vage waarnemingen als voltrokken feiten en baseert daarop uw beschuldigingen dat u door sommige pomphouders met opzet belazert wordt. -
Nov 20, 2010 om 04:24TankstationsBeste Jajon,
Ik geloof niet dat er door (goedkope) pomphouders bewust gesjoemeld wordt met de registratie van het aantal door haar klanten getankte liters. Alle liters die een pomp houder ontvangt en verkoopt, als ook de door de tankwagen afgeleverde liters aan de pomphouder, en de liters die door de tankwagen worden getankt bij de oliemaatschappij, worden geregistreerd en gecontroleerd. Ook de tankwagen en de oliemaatschappij staan onder toezicht van het ijkwezen. Een pomphouder kan echt niet zomaar omzet genereren uit brandstoffen die niet geproduceerd zijn. Als dat wel zo is gaat er ergens in het circus een belletje rinkelen en valt de pomphouder door de mand. Alles wordt gecontroleerd en nagerekend. Maar zover had u wellicht nog niet nagedacht!
Daarnaast betwijfel ik of uw beweringen echt ergens op gebaseerd zijn. U geeft aan dat u gewoonlijk de tank leeg rijdt tot dat het lampje brand en dan meestal 80 à 85 liter tankt. Maar u kunt nooit weten hoe leeg uw tank precies was vòòr het tanken en ook niet hoe vol na het tanken. Het metertje in uw auto is slechts indicatief en garandeert niets. Daarbij hebben de belading en de positie van het voertuig tijdens het tanken invloed op hoeveel er bij kan, en dat is nooit het zelfde. Het blijft natte vinger werk maar u weet toch heel zeker dat u soms minder krijgt dan waar u voor betaald hebt.