Antwoorden gegeven door: roosenfrans
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Mar 20, 2008 om 11:26huurhuis+slotenHet antwoord is Nee. De verhuurder kan jou niet verplichten je sloten zelf te vervangen door andere. Wenst hij om wat voor reden ook dat er andere sloten in komen dan is dat geheel voor zijn rekening. Het is aan jou om te bepalen of jij je huis deugdelijk afsluitbaar vindt met de huidige sloten. Het is ook jou risico. Dat een verhuurder meestal de cilinders vervangt is een goed gebruik om te voorkomen dat als er meer sleutels in omloop zijn dan worden ingeleverd er anderen in jou woning kunnen komen. Als hij om die reden andere sloten wenst te plaatsen komt dat voor zijn rekening. Hij is verplicht u een woning te leveren welke voldoet aan de veiligheidseisen wat betekent goed en deugdelijk afsluitbaar. Nogmaals is hij van mening dat dit met de huidige sloten niet het geval is dan levert hij geen deugdelijk product en is daarop aan te spreken. Hij dient dan onverwijld tot aanpassing voor zijn rekening over te gaan.
-
Feb 8, 2008 om 16:15Levensverzekering verplicht ?Wat het eerste betreft: Het is wettelijk verboden een verplichte verzekering te koppelen aan het verkrijgen van een hypotheek bij diezelfde maatschappij af te sluiten. Dit is uw vrije keus. Als de hypotheekvoorwaarden eisen van een extra zekerheid in de vorm van een verzekering ben je in ieder geval niet verplcht ook die van hen af te nemen (verboden koppelverkoop). Je tweede vraag een risicoverzkering of een levensverzekering is aan jou. Bij een risicoverzkering is het zo dat er aan het einde van de rit niks overblijft als je dan nog in leven bent. Bij een lvensverzekering volgt een kapitaaluitkering aan het einde van de rit. Een tip bij het afsluiten van een verzekering: Ga na hoeveel je nog partner nog op kan brengen aan woonlasten als jij of omgekeerd komt te overlijden. Het deel wat je op kunt blijven brengen moet je niet verzekeren althans niet bij een risicoverzekering. Je betaalt dan teveel premie tov het risisco wat er gelopen wordt. Overigens kan bij een kapitaaluitkering de uitkering als zodanig belast zijn als ze hoger is dan het weteelijk vrijgesteld bedrag. Laat je daarover goed informeren.
-
Nov 26, 2007 om 13:18Borg terug betalenAl jaren doe ik het als volgt: Als een van mijn mijn huurders de huur opzegt maken we samen een staat op waarin staat wat de huurder nog in orde moet brengen voor hij de kamer verlaat. Op de dag van sleuteloverdracht lopen we samen die lijst door om te zien of alles overeenkomstig is uitgevoerd en de kamer "leeg" is. Alles OK dan tekenen we beide het formulier en maak ik de borg direct over op zijn of haar bankrekening. Ik heb zo een bewijs van betaling. Iedere discussie is daarmee uitgesloten. Het werkt prima al jaren en mijn huurders hebben hier nog nooit problemen mee gehad. Ook niet al staat in mijn huurovereenkomsten dat na goedkeuring oplevering de borg meteen wordt terugbetaald.
-
Jul 20, 2007 om 13:48Onderzoekbureau houdt maar niet op
Beste Ciepie,
Als je Outlook expres gebruikt is het gemakkelijk om van deze mail af te komen. Onder EXTRA/BERICHTREGELS zie je staan "adres blokkeren". Zodra je nu een mail krijgt van dat bureau open dit dan niet maar ga direct naar bovenstaande en klik je aan dat dit adres geblokkeerd moet worden. Het komt dan niet meer binnen in je mailbox. Werkt goed. Op die manier zelf ook van diverse opdringerige types afgekomen. Het onderzoeksbureau krijgt namelijk betaald voor het aantal enquettes dat ze uitzetten. Dus uitschrijven op jou verzoek kost hun dus inkomsten.
-
Jun 16, 2006 om 20:04Mag een betaalde factuur achteraf worden verhoogd?
Beste Ans,
Het is zo dat als je een prijsopgave vraagt je alle relevante gegevens moet verstrekken. Op basis hiervan geeft het bedrijf een prijsopgave. Bij het verstrekken van een prijsopgave dienen ook de algemene voorwaarden te worden verstrekt. Het is niet voldoende aan te geven alleen daar naar te verwijzen. Als je dat wilt moeten deze kosteloos vooraf aan jou verstrekt worden willen ze rechtskracht hebben. Als je echter al vaker met UPC zaken hebt gedaan en daar als vaste klant geregistreerd bent is dat iets anders. In dat geval mag UPC er vanuit gaan dat je bekend bent met de algemene voorwaarden. ER ZIJN DAN OOK TWEE VRAGEN:
1 Heb je precies het adres opgegeven waar de brief bezorgd moest worden? Dus kon UPC weten dat in de rimboe ligt.
2 Is er bij de prijsopgave verwezen naar de algemene voorwaarden en - dit is het belangrijkste - zijn deze ook verstrekt aan je desnoods naar hierom te hebben gevraagd.
Als je het juiste adres hebt opgegeven en op basis hiervan is de prijsopgave gemaakt en er zijn geen algemene voorwaarden verstrekt waaruit blijkt dat er een nafacturing kan plaatsvinden dan heb je een rechtsgeldige overeenkomst van prijs en prestatie met UPC. Achteraf een andere prijs berekenen is dan uit den boze. Een overeenkomst is tweezijdig en één partij kan achteraf geen wijziging in de overeenkomst aanbrengen als hem of haar dat beter uitkomt. Er is slechts een uitzondering en die is als het aanbod van UPC nadrukkelijk VRIJBLIJVEND heeft gedaan. Een overeenkomst komt ot stand door een aanbod en aanvaarding daarvan (BW6, afd. 2, art 217). Artikel 219 lid 2 geeft aan dat herroeping slechts kan geschieden zolang het aanbod niet is aanvaard én/of als er nadrukkelijk wordt medegedeeld dat het aanbod vrijblijvend is. In dat laatste geval kan het ook nog na aanvaarding. Immers die clausule wordt dan ook mede aanvaard.
Van het achteraf sturen van aanvullende factuurs hoef je niet warm of koud te worden. Als aan beide voorwaarden, zoals eerder genoemd, is voldaan hebben ze geen poot om op te staan. Al meerdere maal is mij geleken dat het terugsturen van de aanvullende factuur met de verwijzing naar de rechtskracht van de overeenkomst op grond van het BW heeft geleid dat de keutel wordt ingetrokken. Ik hoop dat je met dit - ervarings - antwoord vooruit kunt. Succes.
-
Mar 3, 2006 om 18:49showroommodel gekregen?
beste fransvn,
In zo'n geval hoef je niet eens aan te tonen dat je het showroommodel hebt gekregen. Wettelijk is het zo dat, wanneer het product gebreken vertoont, je binnen zes maanden zelf niets hoeft aan te tonen. De bewijslast ligt geheel bij de leverancier. Ik neem aan dat er garantie op zit, dan is de eerste weg de winkelier aan te spreken op die garantie. Maar als dat niet zo is dan geldt toch de wettelijke termijn van 6 maanden.
Advies: de winkelier aangetekend laten weten dat er niet is geleverd wat is besteld daarbij verwijzend naar de beschadigingen op alle hoeken. Verder hem sommeren de zaak te herstellen of te vervangen.
Als hij is aangesloten bij het Garantiefonds een kopie van jebrief daar naar toe sturen. (even onder op de brief zetten die je naar hem stuurt (c.c. Garantiefonds). Wedden dat je binnen enkele dagen sukses hebt.
-
Feb 24, 2006 om 16:22GezinsongevallenverzekeringOnzin zo'n verzekering. Je betaalt premie voor als je misschien ooit een ongeval krijgt. De dekking is meestal niet zo hoog. Wanneer je een ongeval overkomt en een ander is schuldig dan moet je toch bij de schuldige zijn. Verder ben je voor ziektekosten als gevolg van een ongeval verzekerd via je zorgpolis en als die club vindt dat een ander schuldig is aan jouw ongeval dan calimen zij dat bij die persoon of zijn verzekering als hij WA verzekerd is. Opzeggen die hap het is nutteloos in 99% van de gevallen.
-
Feb 13, 2006 om 17:08rechtsbijstandverzekering
Zelf heb ik geode ervaringen met Stichting Rechtsbijstand Achmea welke via FBTO verzekerd is.
Ik heb daar al enkele keren het gewenste resultaat bereikt zonder poespas.
Een aanrader.
-
Feb 7, 2006 om 11:51Maandelijks voorschotNee, je hoeft dat niet klakkeloos te accepteren. Het energiebedrijf dient een redelijk voorschot te hanteren. Dat betekent dat op basis van je gemiddelde jaarverbruik over de afgelopen jaren tegen de verwachte tarieven voor het komende verbruiksjaar een voorschot bepaald moet worden. Als je zelf verwacht meer of minder te gaan verbruiken het koemnde jaar kun je dait aan laten passen (Zuiniger apparatuur, uit huis gaan werken, of extra apparaten, enz.) Onder het mom van je krijgt het teveel betaalde toch terug wordt vaak een verhoging aangepraat. Maar je bent zelf baas over je eigen portemonee. Dus maak een berkening op basis van de gemiddelde jaarverbruiken en laa het engeribedrijf weten dat je op basis daarvan een voorschot wenst.
-
Jan 24, 2006 om 13:58Tegoedbon accepteren ?
Beste Mediecom,
Kijk eens naar de artikelen 17 (7.1.2.7), artikel 21 (7.1.3.2.) en artikel 24 (7.1.3.7) van het Burgerlijk Wetboek (Op te zoeken via de site Wetten.nl) waarin beschreven wordt de zgn Conformiteit. Hierin staat duidelijk wat de verplichtingen van de verkoper zijn. Kan hij niet aan zijn verplichtingen voldoen dan betekent dat de koop ontbonden wordt. Ontbinden van de koop betekent letterlijk er is en heeft geen overeenkomst bestaan. Formeel gezien is uw betaling dan een onverschuldigde betaling welke je zonder meer kunt terugvorderen. Als deze onverschuldigde betaling een geldsbedrag is dan kun je een geldsbedrag opeisen. Een tegoedbon is geen geldsbedrag (geen wettig betaalmiddel) dus hoef je die niet te accepteren.
Ik adviseer je de winkel schriftelijk in gebreken te stellen, de koop wegens niet kunnen nakomen van de verplichting door de leverancier, te ontbinden en terugbetaling in geld te vorderen.
Wel even aangetekend versturen.
Gezien de afstand en de tijd dat je niet over de pc kon beschikken zou je zelfs schadevergoeding kunnen eisen Maar dat zal er wel niet inzitten gezien de opstelling van de leverancier.
Sukses.