Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: wil1971
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Aug 24, 2010 om 18:58kapotte deur vaatwasserOf een fabrikant geen garantie hoeft te geven valt nog te bezien. De Nederlandse wet is daar toch duidelijk over. Een consument heeft recht op een deugdelijk product.
Maar goed in dit geval is het probleem opgelost en daar ging het inderdaad om. -
Aug 24, 2010 om 18:33kapotte deur vaatwasserBeste Mastag,
Mijn bijdrage klopt wel hoor. Dit is Europese regelgeving waar ook Nederland zich gewoon aan te houden heeft.
Echter is hier sprake van een minimumperiode. Elk land mag wel eigen aanvullende regelgeving toevoegen en daarvan is sprake als je onze wetgeving erbij haalt
Wat jij zegt dat er in de Nederlandse wet geen termijn staat klopt. Hierdoor is het in Nederland mogelijk om bijvoorbeeld na 4 jaar in bepaalde gevallen nog steeds aanspraak te kunnen op garantie.
In dat opzicht voegt de Nederlandse wetgeving dus extra mogelijkheden toe.
Met andere woorden:
Volgens de Europese regelgeving heb je dus minimaal recht op 2 jaar garantie en bied de Nederlandse wet je een mogelijkheid om na die tijd ook nog aanspraak op garantie te kunnen maken.
Deze info komt trouwens ook van Consuwijzer
Zie: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/De_wettelijke_garantieperiode_in_Europa
Ik lees trouwens net dat het probleem door S&F opgelost is. Dat is in ieder geval een positief bericht en m.i. goede reclame voor S&F -
Aug 24, 2010 om 14:48kapotte deur vaatwasserIk zie dat Scheer & Foppen al gereageerd heeft en ik hoop dat er een goede oplossing gevonden wordt voor je probleem.
Mocht er nu toch moeilijk gedaan worden dan wil ik je de volgende info geven:
Binnen Europa bestaat er een richtlijn koop en garantie waaraan elke lidstaat zich dient te houden. Hier zijn diverse zaken geregeld, onder ander het onderstaande:
De verkoper is minimaal 2 jaar aansprakelijk voor het naar behoren functioneren van uw aankoop. Gaat het gekochte binnen 6 maanden stuk, of zijn de prestaties al binnen deze periode niet wat u er redelijkerwijs van mag verwachten? Dan wordt ervan uitgegaan dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop. Dit geldt niet als de verkoper kan bewijzen dat het defect uw eigen schuld is.
Bron: http://www.consumenteninformatiepunt.nl/page/nl/themas/Kopen-in-de-EU
Dit zijn regels voor kopen in de EU, maar die gelden ook in Nederland.
Kortom:
Is het apparaat niet ouder dan 6 maanden, dan moet de verkoper aantonen dat het defect ontstaan is door schuld van de koper. Kan de verkoper dat niet aantonen dan dient het product gewoon gerepareerd, dan wel vervangen te worden.
Lijkt me duidelijkt t.a.v. jouw situatie.
Succer ermee in ieder geval. -
Aug 24, 2010 om 13:55Foto's digitaliserenEr is ook nog een mogelijkheid om met je negatieven naar een fotoservice te gaan en deze op CD/DVD te laten zetten. Vervolgens kun je zoveel afdrukken maken als je wilt m.b.v. je eigen printer of eveneens via de fotoservice
Afhankelijk van het aantal negatieven kan dit natuurlijk een behoorlijke investering zijn, maar als je een negatiefscanner aanschaft om eenmalig alle negatieven in te scannen en het ding verdwijnt daarna in de kast om niet meer gebruikt te worden is het ook zonde van je geld.
Vooral kwalitatief goede scanners zijn niet goedkoop.
Je zou dus een afweging kunnen maken wat goedkoper/verstandiger is