Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: wwwillem
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
May 16, 2013 om 16:54inkomensdiefstalMensen moeten eens ophouden met zeuren! Als je geld hebt, dan is het de bedoeling dat je dat in deze tijden laat rollen. Dat er veel oost-europeanen deze kant op komen komt puur door het feit dat nederlanders alles te duur vinden. Het moet altijd goedkoper en dan krijg je dit soort taferelen. De vooroorlogse generatie en zeker de babyboomers hebben het tij ontzettend mee gehad in hun leven. De mensen die altijd gehuurd hebben, hebben dus zelf niks opgebouwd. De mensen die wel iets hebben opgebouwd door te kopen, hebben de waardesteiging van hun woning cadeau gekregen en het is helemaal niet zeker dat dit in de toekomst ook nog zo'n vanzelfsprekendheid zal zijn.
74% van de ouderen is niet bereid mee te betalen aan de buitenschoolose opvang van kinderen.... Waarom zou de rest van NL dan bereid moeten zijn om mee te betalen aan hun zorg? Opname in een verzorgingshuis kost gemiddels € 8000,= per maand per persoon. Voor dat bedrag kun je bijvoorbeeld ook met gemak 4 werkloze gezinnen aan het eten houden!
Er is niemand die de oudere tegenhoudt in het uitgeven van de spaarcenten. Als je hebt gespaard voor een leuke oude dag en die oude dag is gekomen, geef het dan ook uit. Ga op cruise, koop een nieuwe auto en caravan, doe de kinderen geld cadeau, koop nieuwe meubelen o.i.d. En als het dan nog niet op is had je ook teveel gespaard en heb je dus in het verleden óf een hele dikke baan gehad óf de economie onvoldoende geholpen door op je geld te blijven zitten.
Het is opvallend dat mensen altijd zo hard schreeuwen om solidariteit als ze zelf de begunstigde zijn... -
May 16, 2013 om 16:33bijdrage scootmobielHet hele WMO-beleid is feitelijk failliet! Iedere gemeente mocht zijn eigen beleid bepalen, wat tot rechtsongelijkheid heeft geleidt. Dat er een eigen bijdrage wordt verlangd en dat die inkomensafhankelijk is, lijkt me op zich terecht. Het zou van den zotte zijn als mensen met pak hem beet 2x modaal ook nog eens voor nop een scootmobiel verstrekt krijgen.
Ik ga nu even advocaat van de duivel spelen:
Er heerst de discussie of een gemeente uberhaupt scootmobielen moet verstrekken. Waarom moet de gemeente dat betalen? Voor een elektrische fiets of kinderwagen hoef ik immers ook niet aan te kloppen bij de gemeente... Als het al vergoed moet worden, dan lijkt het in de awbz thuis te horen. Daarbij komt ook nog eens dat het voor veel scootmobielgebruikers zo is dat de beperking voortvloeit uit de levensfase, namelijk ouder worden. Dat mensen emotioneel problemen hebben met het ouder worden is begrijpelijk, maar waarom moet de rekening daarvoor bij een ander neergelegd worden? Als je bent wat iedereen wil worden en niemand wil zijn (namelijk oud) dan heb je al het geluk gehad dat je qua leeftijd zover bent gekomen. De ouderen zijn bovendien de meest kapitaal krachtige doelgroep van NL. De 65-plussers bezitten ongeveer 80% van het kapitaal van NL. Als je een elektrische fiets wel kunt betalen, waarom dan geen scootmobiel? En dan wederom de vraag, wie moet het anders betalen? Zullen we de gezinnen met kleine kinderen en een hoge hypotheek dan nog maar extra belasten? De overheid haalt het geld waar het zit. Mensen die gespaard hebben voor de oude dag moeten ook bereid zijn om dat geld uit te geven als het nodig is. Dit is de redenering van de overheid zoals die nooit uitgesproken zal worden!
Zoals het er nu uitziet zal de verstrekking van scootmobielen in natura vanuit de wmo binnen nu en een paar jaar volledig stoppen. De eigen bijdrages worden opgetrokken om mensen aan te zetten tot zelf kopen. Enkel voor een kleine selecte groep zal er naar verwachting een vergoeding blijven vanuit WIA of awbz.
Omdat het nu eenmaal tijd vergt om beleid om te zetten in acties, vallen er op dit moment heel wat mensen tussen de wal en het schip. Dit is voor betreffende personen natuurlijk uitermate onprettig, maar er zullen wel keuzes gemaakt moeten worden. Blijf je betalen voor dat wrak van de gemeente, koop je zelf een scootmobiel (nieuw of gebruikt) of geef je het ding terug en blijf je thuis zitten? Een duivels dilemma! -
May 16, 2013 om 13:53het oerwoud van scootmobielenOh en by the way, op iedere scootmobiel kun je simpelweg een fietscomputertje laten monteren zodat je km-standen en snelheid kunt bijhouden.
CE keurmerk zegt overigens niet dat de producten daadwerkelijk gekeurd zijn. CE staat voor Conformité Europeenne. Ofwel in goed nederlandsch: Conform de normen vn Europa. Dit "keurmerk" is een verklaring van de fabrikant dat zijn product voldoet aan de europese normen. Het is geenszins zo dat er een CE-keuringsinstantie bestaat of zo. Je moet dus geloven dat de fabrikant niet liegt. Je hebt daarentegen veel meer aan een TüV-keur. Dit duitse keurmerk keurt wel degelijk alle producten voordat het certificaat wordt verstrekt. TüV is bovendien een zeer uitgebreide en strenge keuring. Waar je ook iets aan hebt zijn kema-keur, verklaringen van TNO e.d. -
May 16, 2013 om 13:35het oerwoud van scootmobielenja, belasting heeft invloed op actieradius. Toen je vroeger je vriendin achter op de fiets had zitten, moest je ook harder trappen dan zonder het meisje....
Groot probleem: veel scootmobielrijders houden hun bandenspanning niet bij. Bij te lage spanning (< 2.0 bar) neemt de weerstand exponentieel toe. Gevolg is niet enkel dat je actieradius inzakt, maar ook overbelasting van de aandrijving en overmatige bandenslijtage. Probleem is dat de scootmobiel niet begint te piepen als ie te hard moet werken. Als je op een fiets met slappe banden door het losse zand moet rijden, begin je zelf wel te piepen....
Verder is de ene accu niet de andere. Je kunt accu's voor scootmobielen niet vergelijken met accu's voor auto's, elektr. fietsen, zaklampen of hoogwerkers. Door fabrikanten opgegeven actieradius is altijd bij een bepaalde accu-capaciteit. Dat wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk accu's met die capaciteit in je scootmobiel liggen. Kleinere capaciteiten worden vaak geleverd omdat die goedkoper zijn. Hogere capaciteiten kan ook vaak geleverd worden, maar kost meer geld. Voorbeeld: In een Handicare Trophy 6 passen AGM accu's van het merk Move, met een capaciteit van max. 107 Ah per stuk. Hiermee haalt deze scootmobiel de 70 km actieradius met enig gemak.
Als je stil komt te staan op 10 km van huis heb je ook absoluut niet op je accu-meter gelet (tenzij die kapot is natuurlijk). Scootmobiel accu's die helemaal leeg gereden worden, kunnen NOOIT meer opgeladen worden en moeten vervangen. Aanrader: rijdt nooit tot in het rood. Maximaal 80% van de accu-capaciteit gebruiken.
Scootmobielen worden NOOIT met lithium batterijen uitgevoerd, maar altijd met zogenaamde semi-tractie accu's. Dit kunnen gelaccu's of vliesccu's (AGM) zijn. Er zijn een paar grote en goede merken: Move, MK, Cellpower, Sonneschein en een heleboel mindere merken.
Deze accu's zijn compleet verschillend van een accu zoals die in je auto zit. Dit heeft te maken met de belasting. Bij een auto zijn het piekbelastingen (bij starten) en bij een scootmobiel is het een relatief constante, maar wel langdurige belasting. Deze accu's omwisselen leidt binnen enkele dagen tot weken tot definitief defect raken van de accu's.
Gel versus AGM:
Wat moet je nu voor accu's kiezen, gel of vlies (AGM)? In grote lijnen komen de verschillen op het volgende neer. Gel is duurder maar heeft een langere levensduur en is beter bestand tegen hoog-cyclisch gebruik (veel korte ritjes) dan AGM. AGM levert meer capaciteit bij dezelfde afmetingen en is beter bestand tegen diepontlading (lange ritten) dan gel. Maak zelf je keuze!
Laden:
ALTIJD de laadcyclus afmaken. Laders doorlopen een aantal stadia in het laadproces. Vroegtijdig de lader uittrekken verkort de levensduur van de accu's. Dus nooit even een kwartiertje bijladen en dan weer rijden!
Het scootmobiel keurmerk: Dit is een initiatief van de gezamelijke scootmobiel oplichters, zodat de consument denkt dat het vertrouwd is. Het woordje keurmerk wil nog niet zeggen dat het te vertrouwen is. Iedereen kan een keurmerk beginnen. Wat te denken van het "oplichterskeurmerk".... "als u bij ons koopt garanderen wij dat u volledig leeggetrokken wordt" -
May 16, 2013 om 12:18keurmerk leveranciers scootmobielenOm hier even op te reageren.
Keurmerk voor scootmobielhandelaars: volledig mee eens!
MAAR:
- Specificaties: Het begint allemaal met misverstanden en niet goed lezen. De actieradius die wordt aangegeven is een theoretisch maximum. Dus enkel onder ideale omstandigheden is dit te halen. Bij lagere temperatuur, heuvels, wind, hogere belasting, slecht wegdek, veel optrekken en remmen e.d. neemt die actieradius af. Veel mensen denken echter dat de genoemde actieradius altijd haalbaar is.... Ander misverstand is het verschil tussen draaicirkel en draaistraal. Die worden zelfs door de fabrikanten door elkaar gehaald, terwijl het verschil factor 2 is. Als je de meeste aanbieders moet geloven, zijn alle scootmobielen goed geveerd. In de praktijk zijn er echter maar een paar merken en modellen die écht goed geveerd zijn (Handicare, Life & Mobility, Mini Crosser). Dit zijn ook de betere en duurdere merken. Het "goedkope" spul uit azië is allemaal slecht tot niet geveerd.
- Service: Waar kies je als koper voor? Veel mensen verwachten topproducten en topservice voor een bodemprijs. Scootmobielen zijn duur, want de geproduceerde aantallen zijn relatief klein en de verkoopkosten zijn hoog. Wil je weinig geld uitgeven, dan kom je meestal bij een bananenverkoper terecht met garantie tot aan de voordeur. Handelaars zonder showroom, die vanuit een oude schuur verkopen, hebben meestal geen dealerschappen, geen werkplaats en ook geen mogelijkheden tot service op locatie. Als klant heb je ook zelf een verantwoordelijkheid om verder te kijken dan alleen de prijs. Natuurlijk weten de meeste mensen niet waar ze op moeten letten als het de scootmobielen zelf betreft, maar dan nog kun je er vanuit gaan dat een beter merk zijn lokale dealers op z'n website vermeld, de goede dealers een fatsoenlijke werkplaats en nette shworoom hebben en bovenal ook voldoende keuze. met 3 of 4 modellen aan keuze kun je nooit een goede keuze maken. Een goede handelaar of dealer stemt het product ook qua instelling en aanpassingen af op de specifieke wensen en beperkingen van de gebruiker.
Eigen verantwoording:
Als je als koper niet verder kijkt dan de eerste 2 hits op google bij het zoekwoord "scootmobiel", dan weet je 1 ding zeker: je krijgt wat je niet zoekt voor veel teveel geld in je maag gesplitst en wordt tot in de eeuwigheid op servicekosten geschoren. Waarom? Omdat die bedrijven heel veel geld kwijt zijn (tot 150.000 per maand) aan google en allerlei advertentiekosten en dat moet worden terugverdiend!
Ook de jongens die met een bus aan huis komen met daarin 4 modellen, vertrekken niet voordat ze hun slinkse verkooptaktieken hebben gebotvierd totdat er verkocht is. En dan zijn er nog diverse webshops waar je voor uitgeklede prijzen een scootmobiel in het "winkelmandje" kunt zetten en na betaling maar hopen dat ze hem ook komen brengen...... Wat kun je aan service verwachten van iemand die verkoopt vanaf een webshop, achter een computer op een zolderkamertje, vanuit een tussenwoning zonder schuur? Uitgeklede prijzen? Uitgeklede service!
Als mensen niet verder kijken dan hun neus lang is, niet critisch zijn, niet zelf nadenken, geen vragen stellen en iedere knurft op z'n woord geloven, dan worden ze voor de gek gehouden en betalen ze teveel voor chinese rotzooi. Mijn punt: mensen hebben ook zelf een verantwoordelijkheid en die kunnen ze natuurlijk ook delegeren aan bijvoorbeeld de kinderen.
PGB:
Vrijwel iedereen denkt dat de gemeente jou je scootmobiel moet leveren via een WMO-leverancier. Niks is minder waar. Iedereen die recht heeft op verstrekking van een scootmobiel in natura, heeft ook recht op een Persoons Gebonden Budget (PGB) voor een scootmobiel. Juridisch gezien MOET de gemeente je de keuze voorleggen. In de praktijk gebeurt dat bijna nooit. Als je een PGB aanvraagt, kun je zelf gaan shoppen en zelf kiezen wie je welke scootmobiel levert. De PGB voor scootmobielen blijft voorlopig overeind!!!
Aanbieders:
Er zijn een aantal partijen in de markt die niet te vertrouwen zijn. Ik noem met name:
- Practicomfort: geeft scootmobielen een eigen naam zodat je niet kunt vergelijken en verdubbelen vervolgens de prijs
- Quingo: die 5 wielen is bullshit. Iedereen die enig verstand van natuurkunde heeft weet dat als de scootmobiel niet breder gemaakt wordt, het voor de stabiliteit niet uitmaakt of er 4, 5 of 28 wielen onder zitten. Voorvering bij Quingo is nul en de prijzen.... 350% marge!
- Mobiel garant: Chinese rommel voor dubbele prijzen
- Mango: idem als mobiel garant
- Schipper: onderdeel van Molenaar
- Molenaar: De naam klinkt lekker vertrouwd, maar er is geen meneer Molenaar, puur een marketing techniek. Chinese rommel voor idioot hoge prijzen.
Dan zijn er de grote WMO partijen zoals Welzorg, Harting bank, Doove, Ligtvoet, Meyra, etc. Die zijn te vertrouwen, hebben goede producten maar werken stroperig en de prijzen zijn hoog doordat ze veel overhead-kosten hebben voor het instandhouden van de organisatie.
Er is ook een hele categorie met hobby-handelaren en handige harries. Die werken vanuit een schuurtje, hebben meestal alleen 2e hands spul en geen toegang tot onderdelen. Die mannen bedrijven enkel koude handel voor lage bedragen. Kwaliteit onbekend, service erg wisselend, maar lage prijzen.
Waar kun je best wel terecht?
Middelgrote, onafhankelijke, regionaal georiënteerde aanbieders met dealerschappen van minimaal 5 merken en/of een assortiment van minimaal 15 verschillende types. Dit zijn partijen die geen zaken doen met gemeentes, volledig op de gebruiker zijn gericht en hun service apparaat op orde hebben en eerlijke prijzen hanteren. Er is zo alleen slechts een beperkt aantal handelaren in NL.