Reacties gegeven door: Jeffrey Brouwer
-
DatumVraagGegeven reactieDetail
-
Oct 22, 2020 om 15:22Leverancier wil mij laten betalen terwijl ik binnen de garantieperiode zitToch grappig, wij hebben afgelopen weekend een nieuwe huif gehad van de leverancier... Wat blijkt.. het dak zit zelfs nieuw al vol gaatjes.
Als je de leverancier hierop aanspreekt krijg je te horen.. bij normaal gebruik zal dit niet verder scheuren.. Ik heb het opgegeven bij deze zaak. -
Oct 13, 2020 om 15:17Leverancier wil mij laten betalen terwijl ik binnen de garantieperiode zitUiteindelijk hebben zowel de verkoper als ik een deal kunnen sluiten met elkaar.. het verschil van de hoes gaan wij splitten met elkaar en dan krijgen wij daar een nieuwe huif bij.. Ik denk zelf dat proces kosten beide partijen niet had geholpen.
-
Oct 8, 2020 om 20:28Leverancier wil mij laten betalen terwijl ik binnen de garantieperiode zitVolgens mij gaat hier niet echt om bovenstaande.
De verkoper geeft een garantietermijn voor het product en als ik kan bewijzen dat dit komt doordat het product niet deugt sta je volgens mij gewoon sterk zoals ik ondertussen heb begrepen. Dit kan ik uiteraard doen door verschillende fietsenmakers naar het product te laten kijken en hun oordeel meenemen.
https://ondernemersplein.kvk.nl/garantie-geven/
Garantiebewijs aanbieden
Besluit u uw klant garantie aan te bieden? Dan geeft u de klant hiervan een schriftelijk of digitaal garantiebewijs. In uw algemene voorwaarden kunt u een bepaling opnemen over garantie. Bij verkoop aan een consument (B2C) mag u hiermee de wettelijke rechten van de klant niet beperken. Bij een zakelijke overeenkomst (B2B) kunt u onderhandelen over een individueel beding. De bepalingen moeten wel voldoen aan eisen van redelijkheid en billijkheid.
Hoe lang duurt de garantie voor uw klant?
Er is geen vaste wettelijke garantietermijn. Uw klant moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. U moet uw klant informeren over de eigenschappen van het product. De duur van de garantie hangt af van het merk, de prijs en de levensduur van het product. Als de garantietermijn verlopen is, heeft de klant nog steeds recht op een deugdelijk product.
Wat moet u doen als het product kapot is (B2C)?
Gaat het product kapot binnen de gemiddelde levensduur? Dan heeft de koper recht op reparatie of vervanging. Is dit binnen 6 maanden na aankoop? Dan moet u aantonen dat het de schuld van de koper is. Na 6 maanden moet de koper aantonen dat het defect niet zijn schuld is. Is reparatie onredelijk duur en vervanging niet mogelijk? Dan kan de koper de koop met een brief ontbinden. De schade die u daardoor lijdt, kunt u verhalen op uw leverancier. Dit heet regresrecht.
In mijn ogen leg jij nu alles bij de koper neer maar is er ook zeker een informerende rol vanuit de verkopende partij aanwezig. -
Oct 8, 2020 om 19:30Leverancier wil mij laten betalen terwijl ik binnen de garantieperiode zit
De voorbeelden die Neodutchio in mijn ogen aanduidt zijn geen voorbeelden die enig waarheid geven op de situatie.
een parasol heb je namelijk niet omhoog staan in de regen en kussens die geen bescherming bieden tegen de regen laat je inderdaad niet buiten.
In dit geval gaat het om een regenhuif welke bescherming biedt tegen het weer, enkele letterlijke teksten van het product op de site zijn.
De huif is een onmisbaar onderdeel voor uw bakfiets. Door de huif beschermt u uw kinderen tegen regen, harde wind en een stoffig omgeving. Met behulp van de huif zitten kinderen altijd warmer en droger. Daarom speelt slecht weer geen rol. Weer of geen weer gewoon op pad met de bakfiets. Onze huiven zijn erg eenvoudig te monteren. Mocht u hulp nodig zijn dan horen wij het graag van u.
Verder weet Neodutchio niet wat de daadwerkelijke prijs van de huif is geweest, dit is namelijk €150,00 en dat is voor een huif een serieus bedrag waarbij de koper vind ik absoluut wat mag verwachten. Daarnaast was de instelling van de verkoper zonder mijn huif gezien te hebben direct al dat het ging om onoordeelkundig gebruik, dit zegt wat mij betreft veel over de verkoper.
Onderzoek heeft mij doen beseffen dat de google recenties ook niet opperbest zijn van deze partij en ik wellicht hier nooit mijn aankoop had moeten doen.
Ondertussen gaat het mij absoluut niet om het geld maar om het principe en dan ben ik vrij principeel (helaas niet altijd handig)
Dat de verkoper geen verlies wilt leiden snap ik uiteraard, ik kom zelf uit een financiele sector alleen als een partij dit bij al zijn consumenten doet wat blijft er dan nog over van de rechten van de consument? moet de consument alles maar accepteren? Wij hebben bij de eerste huif al veel toegegeven door een nieuwe aan te schaffen maar zo wordt het een duur grapje ieder jaar, en wie geeft de garantie dat als je een hoes hebt dat de huif dan niet stuk gaat?
Tot nu toe zijn denk ik enkel de antwoorden van Heremietkreeft onderbouwd doormiddel van het burgelijk wetboek. -
Oct 8, 2020 om 16:34Leverancier wil mij laten betalen terwijl ik binnen de garantieperiode zitHoi Panter22,
Dat is het niet, de leverancier geeft aan dat er garantie op de stof van de huif zit maar ondanks dat onze klachten binnen een garantietermijn vallen geeft de leverancier hier geen gehoor aan. Wij willen uiteraard meegaan in het advies van de leverancier om de huif te beschermen tegen wisselende weersomstandigheden als de fiets stil staat door het aanschaffen van een hoes. Wij willen dat alleen niet via de leverancier doen omdat de hoes daar 2 keer zoveel kost als bijvoorbeeld via een bol.com.
Voor ons staat de hoes los van de huif en wij vinden dan ook dat als de leverancier wel het aanbod kan doen als wij een hoes bij hem kopen hij ook dit aanbod kan doen als we geen hoes kopen. De garantie gaat immers over de huif en niet over een hoes.
Wij willen dus absoluut meegaan in het advies van de leverancier maar niet tegen de kosten die het met zich meebrengt, ik heb zelfs een voorstel gedaan om de hoes tegen een aangepaste prijs te kopen maar daar wil de leverancier niet in meegaan wat uiteraard zijn goedrecht is. -
Oct 8, 2020 om 16:30Leverancier wil mij laten betalen terwijl ik binnen de garantieperiode zitDaar zijn wij ons uiteraard van bewust, het is ondertussen meer een principe kwestie geworden.
-
Oct 8, 2020 om 14:44Leverancier wil mij laten betalen terwijl ik binnen de garantieperiode zitNogmaals hartelijk dank.
Wij gaan kijken naar de brief om de zaak in gebreke te stellen. -
Oct 8, 2020 om 13:58Leverancier wil mij laten betalen terwijl ik binnen de garantieperiode zitSuper!
De leverancier heeft geen gebruiksaanwijzing meegegeven, het is feitelijk pas aan het ligt gekomen nadat wij hebben aangegeven hoe wij het product gebruiken. Ik weet ook niet hoe sterk ik sta m.b.t. de eerste huif omdat deze feitelijk gezien onder de zelfde omstandigheden stuk is gegaan. Ik weet dat er bijvoorbeeld sprake is van een levensverwachting van een product maar zou ik dat in een eventuele rechtzaak nog kunnen gaan claimen? -
Oct 8, 2020 om 13:34Leverancier wil mij laten betalen terwijl ik binnen de garantieperiode zitHoi Heremietkreeft,
Aller eerst dank voor uw anwtoord.
Als ik wil bewijzen dat er geen sprake is van een onoordeelkundig gebruik is zou ik daarvoor bijvoorbeeld de huif door een 3de onafhankelijke partij laten nakijken? Zou een 3de partij kunnen aangeven dat dit gaat om een defect product?