Reacties gegeven door: PEC312
-
DatumVraagGegeven reactieDetail
-
Aug 31, 2023 om 11:32Telefoon abonnement Ben 2g gestopt
Het toestel was bij aanschaf niet achterhaald; het is gedurende de looptijd van het abonnement achterhaald geworden.
Momenteel adverteert Ben inderdaad niet met 2G abonnementen. Maar ze hebben in het verleden wél abonnementen verkocht waar 2G een onderdeel van was. Daarom hebben ze ook klanten persoonlijk laten weten dat dit werd stopgezet (Neem ik aan; ik zit zelf niet bij Ben).
Uw voorbeeld geeft eigenlijk precies mijn punt weer. Daarom zal Ben klanten weer waarschuwen als Ben 3G niet meer gaat ondersteunen. En ook daarom moet Ben klanten dan de mogelijkheid bieden om hun contract kosteloos te beëindigen. Immers, een belangrijk onderdeel van de overeenkomst wordt aangepast.
Omdat we de details over dit specifieke probleem van Willemijn niet weten, heeft het weinig zin allerlei mogelijke situaties te beschrijven die op haar van toepassing zouden kunnen zijn. En omdat zij op dit forum ook niet meer gereageerd heeft, denk ik dat we er al lang genoeg over nagedacht hebben;)
Met mijn bijdrage wil ik slechts de aandacht vestigen op de Telecommunicatiewet, de visie van de ACM en de rechten die de consument heeft waar het gaat om het stopzetten van 2G.
-
Aug 31, 2023 om 10:15Telefoon abonnement Ben 2g gestoptBedankt voor uw reactie! Ik had dat ook al in de gaten toen ik een reactie van mezelf wilde aanpassen. Weer wat geleerd;)
-
Aug 31, 2023 om 09:08Telefoon abonnement Ben 2g gestopt
Als 3G alle eigenschappen in zich heeft die 2G ook al had en er nog meer positieve aanpassingen aan zijn toegevoegd, dan is het een vooruitgang. Maar dat is niet het geval. 3G kan niet alles wat 2G kan. Daarom is voor sommige klanten het afschaffen van 2G een nadeel.
Voor de meeste mensen geldt inderdaad dat 3G beter is dan 2G; voor Willemijn echter niet: haar telefoon is nu onbruikbaar.
Zo zijn er ook o.a. energiemeters, gps-trackers en alarmsystemen die alleen met 2G werken die nu onbruikbaar zijn geworden.
Indien haar contract bij Ben al liep voordat Willemijn in mei de telefoon kocht, dan had zij denk ik kunnen weten dat 2G de maand erop stopgezet zou worden, aangenomen dat Ben haar tijdig (enkele maanden eerder) persoonlijk heeft geïnformeerd. In dat geval kan zij m.i. Ben niet tot de orde roepen.
Ik denk inderdaad ook dat Ben dit jaar geen specifiek 2G abonnement verkocht heeft. Maar zoals ik begrijp uit haar verhaal, heeft 2G in het begin wel gewerkt met haar mobiel. Het abonnement bevatte waarschijnlijk 2G, 3G en 4G. Nu is 2G weggevallen.
Stel dat zij het abonnement in mei is aangegaan, dan had Ben haar moeten waarschuwen dat 2G niet meer ondersteund zou worden.
-
Aug 30, 2023 om 20:59Telefoon abonnement Ben 2g gestoptDat dit al langer bekend zou zijn, is natuurlijk te vaag. Klanten moeten persoonlijk op de hoogte gebracht worden van wijzigingen in het contract (zie Telecommunicatiewet artikel 7.2 lid 1b en Staatscourant 2016 45817, Toelichting bij artikel 2, lid 2, informeren op individuele wijze)
Bovendien, stel dat het abonnement in dit geval tegelijk met het toestel is aangeschaft, dan had Ben haar op dat moment moeten inlichten over de op handen zijnde wijziging.
Waar het Willemijn volgens mij om gaat is onder andere dat zij nog geld moet betalen tot februari 2024 maar er nu niets voor terugkrijgt.
Dat is geen kwaliteitsverbetering voor haar en het argument van Ben is natuurlijk onzin.
Willemijn heeft duidelijk niets meer aan dit contract. Het is een negatieve verandering en de telecomaanbieder moet daarom de mogelijkheid bieden het contract kosteloos op te zeggen. -
Aug 30, 2023 om 17:19Telefoon abonnement Ben 2g gestopt@marita5 Zou u deze reactie wellicht willen aanpassen (als dat überhaupt nog mogelijk is)?
Het is een verwijzing naar een opmerking van Ben zelf maar deze opmerking van Ben klopt helaas niet. Het is in strijd met de Telecommunicatiewet en ook niet overeenkomstig de zienswijze van de ACM (zie mijn opmerking hierover verderop in dit topic). Ook de juridische afdeling van de Consumentenbond heeft me verteld dat het wel degelijk mogelijk is om het contract op te zeggen door het stopzetten van 2G.
Nu uw reactie in het groen staat, denken mensen die met hetzelfde probleem zitten en op het internet/dit forum zoeken naar hulp, onterecht dat ze dan maar het contract moeten uitzitten. -
Aug 27, 2023 om 10:54Telefoon abonnement Ben 2g gestoptMet de eerste zin ben ik het volledig eens. Maar volgens mij (ik ben in leek in deze) betekent dat niet dat daarom het abonnement van kracht blijft.
Ben stopt met 2G. Dat is (flinke) verandering van de service en zoals de ACM het ziet, is dat een reden om het contract kosteloos te beëindigen.
Verder ben ik het met u eens dat de verkoper had moeten waarschuwen dat het 2G-netwerk stopt. Of op zijn minst moeten vragen met welke provider de telefoon gebruikt zou gaan worden (KPN en Vodafone ondersteunen 2G tot december 2025, meen ik).