Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

br
braaikip - 16-06-2014 15:00:25
Vakantie & Reizen

Arke doet een "easyjetje"

Lijkt me niet dat in de afgelopen 50 jaar burgerluchtvaart de indeling van vliegtuigen een groot probleem was pieter. snap het losse stoelenprobleem niet zo, er zijn voldoende alleenreizigers, stelletjes en een standaard gezin zal in 2014 eerder uit 3 dan uit 4 mensen bestaan. bovendien is de stoelindeling niet altijd 2-2-2 maar zijn er diverse variaties in een dreamliner of md11 zit je 3-3-3 en in een embraer zit je 2-2 om maar wat voorbeelden te geven.

wat wel een groot probleem voor de bestaande luchtvaartmaatschappijen werd zijn de prijsvechters die modulair te werk gaan en voor elk dingetje apart laten betalen. als je daarmee wilt concurreren als luchtvaartmaatschappij is dat prima, maar dat betekent niet dat je die werkwijze automatisch moet doorvoeren in het aanbieden van reizen, want waar houdt het op? dan is het voorbeeld dat ik eerder gaf van het betalen voor je ruimbagage in de bus die je rond rijdt op vakantie of voor het betalen bij reserveren voor een tafeltje in het restaurant niet eens een gekke gedachte.

een reisbureau biedt zoals het woord al zegt reizen aan. als ik een aantal weken op reis ga, ga ik er niet van uit dat er van mij verwacht wordt dat ik al mijn bagage in een handbagage tas van maximaal 50x40x20cm prop. en ik ga er ook niet van uit dat ik moet bijbetalen als we als gezin bij elkaar in de buurt willen zitten (wat ook gewoon handig is als je tassen verdeelt of een klein kind hebt, etc.)

al die standaard dingen worden tegenwoordig opnieuw aangeboden maar dan onder de noemer "extra service" en dat zijn bovengenoemde dingen niet. extra service is draadloos internet aan boord, een maaltijd tijdens een korte vlucht, onbeperkt drankaanbod, extra beenruimte, etc. en voor service mag betaald worden, ik ben de laatste die daar tegenin zou gaan. maar in hoeverre bereken je kosten door in de kostprijs en in hoeverre koppel je ze helemaal los van een reis?

ik geef mijn reis maar als voorbeeld (wij vertrekken deze week dus voor die rondreis in mexico, guatemala en belize). de totale prijs voor die reis was 5963 euro. naast boekingskosten en kosten voor het calamiteitenfonds ken ik een prijs per persoon maar ik zou niet weten hoe die prijs is opgebouwd en eerlijk gezegd interesseert dat me ook niet. dus waarom zit de additionele 60 euro voor de koffers en het reserveren niet in die prijs al doorberekend? of denkt u dat die paar tientjes me zouden weerhouden om die reis te boeken?

en uiteraard, als je alleen op zoek zou zijn naar vliegtickets ga je onderling vergelijken en dan is het begrijpelijk dat veel maatschappijen er tegenwoordig voor kiezen om geen appels met peren te laten vergelijken en de systemen aanpassen op de succesvolle systemen van de prijsvechters.