Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

cb
cbo - 03-09-2014 13:36:33
Geldzaken & Recht

Garantie

Ik vind de bovenstaande reacties eigenlijk niet echt ingaan op het juridische gedeelte van "garantie". garantie in sommige gevallen kan zinvol zijn, als bijvoorbeeld eigen veroorzaakte schade hiermee gedekt wordt. maar in de meeste gevallen is garantie compleet zinloos, mediamarkt en dergelijke ondernemingen staan erom bekend dat ze "extra" garantie verkopen. garantie kopen/verkopen is puur geldklopperij.

bij normaal gebruik van goederen, dus gebruik voor het doel van het product, is namelijk in de wet opgenomen dat u wettelijke bescherming heeft.
dit wordt ook wel "conformiteit" genoemd. met andere woorden, is sprake van non-conformiteit (artikel 7:17 bw) dan kan een beroep gedaan worden op artikel 7:21 bw. hiermee kan bijvoorbeeld het product vervangen worden!

belangrijk is echter wel te noemen dat consumenten!! beter beschermd worden dan bijvoorbeeld rechtspersonen!


let wel, in dat opzicht biedt de wet mogelijkheden, maar niet onuitputtend.

ik zal e.e.a. proberen uit te leggen aan de hand van voorbeelden:

vb1:
je hebt een laptop gekocht: na 1 jaar en een maand gaat deze kapot, deze laptop heb je altijd netjes gebruikt. je had 1 jaar garantie erbij, de verkoper zegt, pech gehad je garantie zit erop. nu is het zo dat in het dagelijks leven een laptop een economische waarde van 3 jaren heeft en een materiƫle waarde heeft van 5 jaren. je zou er dus eigenlijk 5 jaar mee moeten kunnen doen.
(voor wat betreft de jaren van waarde, hier zijn verschillende opvattingen over, hier ga ik ook niet over in discussie)

in dit voorbeeld kun je dus een beroep doen op grond van artikel 7:17 bw, het product voldoet namelijk niet aan de verwachtingen die je van de laptop mocht hebben bij het aangaan van de overeenkomst. er is sprake van non-conformiteit en dan heb je dus recht op bijvoorbeeld reparatie (art. 7:21 lid 1 sub b bw) of vervanging (art. 7:21 lid 1 sub c bw).

vb2:
je hebt een wasmachine gekocht. er zit garantie op voor 5 jaren. van een wasmachine wordt een levensverwachting van 10/15 jaren verwacht.
na 7 jaren gaat er een onderdeel van je wasmachine kapot, dit onderdeel is een onderdeel dat feitelijk gebruikt wordt om de wasmachine te laten draaien. in dat geval is dus wel sprake van een bepaalde slijtage. in dat geval is er slechts een onderdeel kapot en dat komt door het gebruik van de wasmachine, hoewel het hier gaat om een onderdeel (dus niet de hele wasmachine) zal je dit in de meeste gevallen zelf moeten betalen. het is te verwachten dat bepaalde onderdelen van een wasmachine het na een bepaalde tijd begeven.

onderhoud op wasmachines wordt wel als "normaal" geacht, zeker bij regelmatig gebruik ervan.
dat is hetzelfde als het gebruiken van een auto, je koopt een auto, rijdt er in 1 jaar 150.000 kilometer mee en hij doet het dan niet meer, je hebt geen onderhoud verricht, in dat opzicht is er dus geen sparke van non-conformiteit, je weet dat bepaalde producten onderhoud nodig hebben.

er zijn allerlei uitspraken gedaan over wat onder non-conformiteit te verstaan valt, bovenstaand zijn dus voorbeelden, maar situaties kunnen enorm van elkaar verschillen.