Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

czar
czar - 03-09-2014 14:48:19
Geldzaken & Recht

Garantie

[quote=cbo schreef op woensdag 3 sep 2014, 13:36]
na 7 jaren gaat er een onderdeel van je wasmachine kapot, dit onderdeel is een onderdeel dat feitelijk gebruikt wordt om de wasmachine te laten draaien. in dat geval is dus wel sprake van een bepaalde slijtage. in dat geval is er slechts een onderdeel kapot en dat komt door het gebruik van de wasmachine, hoewel het hier gaat om een onderdeel (dus niet de hele wasmachine) zal je dit in de meeste gevallen zelf moeten betalen.

ik begrijp het verschil niet met je eerste voorbeeld: in het eerste voorbeeld gaat bijv. de harde schijf van je notebook kapot en in dit voorbeeld bijvoorbeeld de motor. waarom dan wel garantie op de notebook en niet op de wasmachine?
in beide gevallen betreft het een onderdeel, in beide gevallen kun je niet spreken van achterstallig onderhoud en is beide gevallen mag je van de consument niet verwachten dat hij zelf het onderdeel vervangt. producten gaan zelden helemaal kapot, ze bestaan vrijwel allemaal uit onderdelen en bijna alle onderdelen zijn onderhevig aan slijtage. misschien heeft de fabrikant wel een goedkoop onderdeel gebruikt van inferieure kwaliteit, dat kan ik van buiten af niet zien. ik hoef dan ook niet meteen m'n geld terug, maar de leverancier zorgt maar dat dat defecte onderdeel wordt vervangen, op zijn kosten. alleen als het product door reparatie duidelijk meer waard wordt, dan lijkt het me logisch dat ik daarvoor compenseer. ik hoef er niet beter van te worden.

[quote=cbo schreef op woensdag 3 sep 2014, 13:36]het is te verwachten dat bepaalde onderdelen van een wasmachine het na een bepaalde tijd begeven.
dat heet toch levensduur? je kunt niet zeggen dat de levensduur van een wasmachine 10-15 jaar is als de helft het na 7 jaar begeeft.

uiteraard dien je je te houden aan de eisen die gesteld zijn v.w.b. onderhoud. dat is een voorwaarde voor de te verwachten levensduur. doe je dat niet, dan schaar ik dat onder verkeerd gebruik en vervalt de aansprakelijkheid. het is echter wel zo dat de leverancier duidelijk moet maken wat het juiste gebruik is (door het te zeggen, of het moet in de handleiding staan, of in de garantievoorwaarden). ik hoef het juiste gebruik niet zelf te raden.

overigens maak ik zelf zelden gebruik van garantie. ik vind het vaak te veel gedoe en dan ben je het product ook nog een tijdje kwijt. meestal los ik het euvel liever zelf op, behalve als het een doa (dead on arrival) is, maar soms zelfs dan nog.