Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

eenigma
eenigma - 04-12-2014 12:28:27
Geldzaken & Recht

Betalingstermijn op maandnota, kosten te laat betalen, essent

Bedankt voor de reacties en tips jammer dat er dan weer mensen zijn die een invulkling geven die er niet staat, ik betaal namelijk niet geregeld te laat maar essent doet op de 23ste incasseren via de automatische incasso dan komt het een enkele keer voor dat er onvoldoende saldo op staat en vervolgens krijg je een standaard brief waarin ze jokken dat ze meermaals hebben getracht te incasseren en een acceptgiro áls de post die brengt want mijn post is de afgelopen 2 jaar zo vaak weg dat ik iedereen vraag alles per mail te doen.

ik vraag me af of andere energiebedrijven maar ook overige bedrijven die een maandnota afgeven een betalingstermijn van 14 dagen mógen hanteren omdat zoals gezegd ik niet beter weet dan dat de betalingstermijn, dus de tijd die je hebt om te betalen vóór er een eerste herinnering wordt verstuurd inclusief kosten, gelijk is als de periode waar je voor betaald. zo heb ik dat namelijk vroeger geleerd toen ik werkzaam was op de financiële administraties van bedrijven maar wetten zijn aan verandering onderhevig dus misschien is het nu anders.

en gompy2 wat ben jij een [edit redactie]! ik stel een heel normale vraag en geef daarbij de mening dat ik de herinneringskosten tegenwoordig belachelijk hoog vind zeker in verhouding met het te betalen bedrag.

daarnaast vraag ik wat anderen voor ervaringen hebben met hun energieleverancier omdat ik erover denk over te stappen naar een bedrijf waar ze niet die termijn van 14 dagen hanteren maar voor een maandnota een maand betalingstermijn geven. de mogelijkheid die anderen aangaven dat ze zelf de dag te bepalen waarop de automatische incasso wordt gedaan heb ik in ieder geval nooit gehad bij essent. ik heb hierover eerder contact met essent gehad en niets kon volgens de medewerkster en bovendien was dat er eentje waar geen normaal gesprek mee te voeren was. soms vatten medewerkers kritiek op het bedrijf op alsof het een eigen toko betreft en voelen zich persoonlijk aangesproken wat de communicatie dan in de weg staat ;-)

ik zal ingaan op de uitnodiging van essent want ik kan op hun website ook niet meer mijn betalingsgegevens inzien en heb dus aan de hand van mijn bankoverschrijvingen moeten uitpluizen waar en wanneer iets mis was gegaan. ik blijf erbij dat de notadatum en vinden dat het voorschot een week voor het begin van de maand betaald moet worden niet deugt en klantonvriendelijk is. net als vanaf die dag de betalingstermijn van slechts 2 weken in laten gaan (als dat wettelijk al mag) en na die 2 weken meteen met een tientje verhogen en twee weken daarna nog eens met een tientje, teveel is voor herinneringskosten en dus een verkapte vorm van inkomsten zijn voor een bedrijf.

gewoon mijn mening die ik óók heb als ik niet toevallig die kosten moet betalen dus dat gemauw dat ik zoiets onrechtvaardig of absurd vind omdat ik nu eens een keertje een beetje te laat ben en me dat 20 euro kost komt voort uit invullingen van hoe de ander (ik dus) denkt of voelt ofwel het zijn niets meer dan domme vooroordelen en aannames .......... wie slim is doet dat niet en vráágt eerst vóór hij/zij oordeelt of denkt te weten hoe de ander in een situatie staat en een mening over de persoon geeft.

groetjes enigma.