Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

dobby
dobby - 29-05-2015 02:23:53
Computers & Telefonie

Router probleem

Heb je wel (gegeven je details gaan we gewoon van standaard gebruik uit) - de wan ingang van je router op de / een uitgang van je modem aangesloten?

(en dat kan een cablemodem, een fibermodem, een xdsl modem, een satelietmodem, of zelfs nog een isdn of analoog modem zijn *shiver* ) - de wifi van je router doet het blijkbaar wel, omdat je met je tablet wel "streepjes" hebt.. maar als de router zelf verder geen internet verbinding heeft dan kan hij ook geen internet signaal aan je tablet en/of laptop geven..

een min of meer recente windows versie geeft in zo'n geval een waarschuwing, iets van "no internet" of "limited connectivity" ofzo..

even, ik gok dat je kabel of dsl hebt.. je hebt toen je internet bestelde (dat heb je toch ooit gedaan?) minstens 1 "kastje" gekregen, een modem.. dat staat waarschijnlijk ergens in de meterkast, of in de huiskamer; in elk geval grote kans dat het bij de hoofd telefoonaansluiting zit of bij de hoofd tv aansluiting. de modem zal wel meerdere lampjes hebben, met ook iets als "online", "line", "@" of ziets.. het zou helpen als dat lampje zou branden, en dan het liefst groen of blauw ofzo, liever niet rood of oranje..

kan je verifieren dat je zo'n lampje ziet op je modem?

daarna moet je de router dus op de modem aansluiten.. lan (als er meer zijn lan1, maar dat is denk ik niet relevant op dit moment), of out, of data, of.. als de netwerk kabel past is het waarschijnlijk de goede uitgang..

dan zowel de modem als de router maar even resetten.. niet echt nodig, maar het geeft wel een op zich werkende situatie.. dus:

pak een universal reset tool (paperclip), en druk 15 seconden de reset button (gaatje achterop ofzo) in, indien aanwezig. dan 2 minuut wachten als de ledjes iets veranderden.

dan de spanning eraf, 1 minuut wachten, resetpin indrukken indien aanwezig, spanning erop. en pas na 30 seconden ofzo de resetpin loslaten

dit zowel bij de modem als ook de router doen; zonder specifiek merk en model is dit de meest algemene manier die ik zo snel even kan verzinnen. mocht je router na deze acties een of twee zeer regelmatig knipperende ledjes hebben dan staat hij misschien in een recovery mode (tftp upload), dan gewoon nog even uitzetten, en na een halve minuut weer aanzetten.

als nu alles is aangesloten zou je internet moeten hebben (niet perse optimaal, misschien zelfs 2 routers achter elkaar, maar gewoon iets als "ping 95.101.204.18" of "ping [2a02:26f0:6b:280::2768]" in een commandprompt (of terminal session op je tablet) zou moeten werken...

als dit werkt kunnen we verder gaan tweaken indien nodig of gewenst, als dit niet werkt dan zit er op een lager niveau iets mis en zullen we toch meer details van je apparatuur en je internet verbinding moeten hebben..