Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Te
TechTukker - 05-09-2016 13:28:49
Computers & Telefonie

P.c.

Beste laurina2,

het uitzetten en gefaseerd weer inschakelen (zoals anderen al aangaven) is in vrijwel alle gevallen de beste manier om vage(re) problemen op te lossen. let er wel op, dat de modem/router over het algemeen heel veel tijd nodig heeft om weer helemaal wakker te zijn; het inschakelen van de devolo's moet dus echt minimaal 5 minuten later (als het niet meer is!).

een machine van 5 jaar oud is nog prima te gebruiken (wij gebruiken in onze vrijwilligerorganisatie zelfs machines die nog veel ouder zijn). met name als het netwerkkaartje inderdaad de boosdoener is en een vervangend kaartje 1 of 2 tientjes kost, dan is dat zeker die moeite waard. maar daar komt vaak wel een ander addertje onder het gras bij kijken: de huidige netwerkkaart is meestal geen losse insteekkaart, maar eentje die meegesoldeerd zit op het moederbord. die is dus niet te verwijderen/vervangen, maar hooguit uitschakelbaar in de systeem-bios (of in het netwerkcentrum - maar dat is een minder robuuste oplossing). en dit moet dan ook zeker gebeuren als er een nieuwe kaart ingestoken wordt en gaat vaak gepaard met het installeren van een stuurprogramma (als windows hem niet standaard herkent of als de fabrikant aangeeft dat windows dat niet mag).

dit soort handelingen zijn overigens vaak wel zaken die een gewone gebruiker niet meer kan uitvoeren. in uw directe omgeving (denk ik) zijn er drie leercentra van seniorweb te vionden, waar voldoende deskundigheid aanwezig is om e.e.a voor u uit te voeren. maar dan moet u waarschijnlijk wel met de computer onder de arm komen binnenlopen... (ik zou eerst telefonisch overleggen.)

succes, roelof