Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

gt
gtvspc - 02-10-2016 04:47:41
Geldzaken & Recht

Bankstel gekocht en toen terminaal geworden

@tenormin dat kan, maar ze hebben natuurlijk liever geld dan meubels die niet in hun inrichting passen.. als ik het zo opschrijf klinkt de zaak opeens heel anders. in het rijtje treurige verhalen: ik bestelde ooit een apparaat via internet. na een paar weken niets ontvangen te hebben mailde ik: het zou zo snel mogelijk komen. nog een week later: morgen sturen we hem op. nog een week later: er was iemand overleden in het bedrijf, veel rampspoed, geen geld terug maar levering gaat zeker weten gebeuren zodra de doden begraven zijn. en toen waren ze met de noorderzon vertrokken. nu is het in dit geval natuurlijk wèl waar, maar het komt helaas vaker voor dat mensen met vage verhalen komen om iets gedaan te krijgen.
 
als het echt om maatwerk gaat kan ik me goed voorstellen dat de verkoper die spullen straks met 50% verlies moet verkopen. dus ook die annuleringskosten zijn dan nog niet eens zo heel bijzonder. als ik een blauwe auto bestel dan is dat in de meeste gevallen geen maatwerk en kan die auto prima aan een ander verkocht worden. als ik een roze auto bestel is het een ander verhaal.
 
de annuleringskosten waren vooraf bekend of hadden bekend kunnen zijn. als die als onredelijk worden ervaren moet u een winkel zoeken die lagere of geen annuleringskosten hanteert. die zijn er natuurlijk ook, maar die zijn waarschijnlijk meer servicegericht en zitten in een hoger prijssegment. als ik me niet sterk vergis is een bedrijf overigens helemaal niet verplicht om de optie te geven om te annuleren! dat het hier wèl in de voorwaarden staat is dus eigenlijk alleen maar service.
 
natuurlijk kunnen mensen van mening zijn dat dit ècht niet kan, maar de leverancier kan je hier niet voor op laten draaien. dus als iemand hier echt iets mee wil een paar opties:

1. neem contact op met verschillende verzekeraars en vraag of ze een verzekering voor dit soort gevallen onderdeel of optie kunnen maken van bijvoorbeeld een uitvaartverzekering. dit soort gevallen zijn waarschijnlijk uitermate zeldzaam dus de kosten voor de verzekeraar zijn minimaal terwijl de verzekeraar daarmee wel een streepje voor kan hebben op de concurrent. mensen zijn slecht in kansberekening en laten zoiets dus waarschijnlijk veel zwaarder meewegen dan wat het de verzekeraar kost.
2. start een goed doel om koopovereenkomsten bij overlijdensgevallen af te kopen. ik betwijfel of je er veel geld mee op gaat halen, maar zeker als je je beperkt tot gevallen waar zoiets het verschil maakt tussen wel of geen pindakaas in de broodtrommel van de kinderen zal je niet erg vaak bij hoeven te springen.
3. ga lobbyen in den haag en laat de belastingbetaler ervoor opdraaien. die maakt er uiteindelijk ook gebruik van als er een regeling voor zou komen.