Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

AWYeah28
AWYeah28 - 02-02-2017 19:42:29
Garantie & Verzekeringen

Garantie op vervangen onderdelen

Beste mevrouw of heer duinkerken,

wat vervelend dat de motor nu alweer stuk is. u geeft aan dat de fiets in oktober 2015 is aangeschaft. in europa geldt een minimale garantietermijn van twee jaren. in nederland is deze wet weliswaar niet overgenomen, maar geldt het recht op een deugdelijk product, zoals te lezen valt in de link die marita5 hierboven al plaatste. dit betekent in de praktijk dat de garantie vaak langer dan twee jaren loopt. het probleem hierbij is dat het, wanneer er meer dan zes maanden na aanschaf van het product een mankement wordt geconstateerd, aan u is om aan te tonen dat dit mankement niet is veroorzaakt door oneigenlijk gebruik. uiteindelijk zult u hierover hoe dan ook in gesprek moeten met de verkoper. wat hierbij van belang is:

- hoe lang gaf de verkoper garantie op het product? binnen deze termijn hoeft u namelijk niet te bewijzen dat u het product correct hebt gebruikt, maar is het aan de verkoper om bewijs te leveren;
- geeft de verkoper reeds coulance op de reparatie of rekent hij het volledige bedrag? de motor is aan slijtage onderhevig, dus de verkoper mag er voor kiezen een deel van de reparatie bij u in rekening te brengen;
- heeft u de klachtenprocedure van de verkoper gevolgd? als hier niets uitkomt kunt u contact opnemen met een eventueel keurmerk waar de verkoper bij is aangesloten, of bij https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/" target="_blank">stichting de geschillencommissie.

succes!