Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ju
julius - 08-09-2017 13:52:36
Computers & Telefonie

Geteisterd door nep-emails van ah en anderen hoe kom ik daarvan af.

Hallo jan,

het beste wat je kunt doen is de spam blokkeren op de server van je provider via webmail en dus niet binnen een eigen emailaccount online.
daarvoor log je in bij webmail van de provider en klikt in het beginscherm op instellingen / email / emailfilters.
er verschijnt een scherm met emailfilterinstellingen en daar klik je op toevoegen.
in het scherm emailfilter toevoegen vul je eerst bij naam "@het te blokkeren adres" in / dan op de volgende regel een zelf te kiezen "trefwoord" uit dit adres,  het beste 1 sleutelwoord van vóór het @-teken / dan op de volgende regel "verplaatsen naar prullenbak"(drop down menu) en als laatste geen verdere vinkjes zetten en opslaan.
dit is de werkwijze in mijn webmailaccount (kpn webmail);  in  webmail van andere providers zal het niet veel anders zijn. maar dat weet ik dus niet.
eenzelfde verzender van deze malware heeft vaak de vervelende eigenschap om meerdere adressen te gebruiken met steeds een iets ander adres door bijv. een punt of tekentje of landcode te verplaatsen en/of te veranderen. het is verstandig om deze allemaal apart te blokkeren in webmail en na 5 keer houdt het meestal wel op, waarschijnlijk omdat de verzender dan wel doorheeft dat je weet hoe hem/haar/het te behandelen.
in het begin wat werk dus, maar sinds ik deze methode heb ontdekt ben ik malwarevrij gebleven met af en toe een nieuwe deelnemer op deze markt.
ervoor had ik ook dagelijks last. nu volstaat het om eens in de zoveel tijd de prullenbak te legen op de webmailpagina wat niet eens noodzakelijk is.
en welke windows versie heb je? je hebt waarschijnlijk een windows live mail-account bewaard uit een oudere versie dan windows 10, maar die wordt niet meer ondersteund door windows, wat weer een reden kan zijn van de vele spam. als je wilt weten hoe je overstapt op een ander, wel ondersteund, emailprogramma en met behoud van alle emails en submappen, dan kunnen we daar even een nieuw onderwerp over beginnen of zoeken in het archief.
ik zou een windows emailprogramma afraden, omdat in de algemene voorwaarden van bijvoorbeeld windows 10 staat dat microsoft eigenaar wordt van veel inhoud van hun programma's(apps). toen ik dat las bij het foto programma werd ik gelijk misselijk en heb ik niet verder gelezen. of het ook voor email geldt weet ik dus niet zeker, maar dan moet je de privacyverklaring eerst maar doorlezen. ik denk van wel.
een goed alternatief is het nederlandstalige mozilla thunderbird, mits goed ingesteld.

mvg   hans