Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Cv
CvM - 25-10-2017 16:53:25
Auto & Vervoer

E-bike accu geeft beperkte actieradius

Geacte heksjehupsakee,
even wat consumentenregels omtrent garantie:
- de algemene garantie zegt dat een produkt moet doen wat een gemiddelde consument ervan mag verwachten. als de winkel tegen u zegt dat u met de accu minstens 40km moet kunnen fietsen dan is dat een garantie.
- de eerste 6 maanden na aankoop heeft u een extra garantie. u hoeft alleen te vertellen dat het produkt niet doet wat u - als gemiddelde consument - ervan mag verwachten. u hoeft niet te bewijzen dat dat zo is. de winkel moet u dan 100% garantie geven. dwz: de accu zodanig maken dat u er langere tijd wel de beloofde km mee kan rijden.
- na die 6 maanden zou u in principe moeten bewijzen dat het aan de accu ligt en niet aan een ander onderdeel van uw fiets. maar in de praktijk wordt die soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
- komt u er met de winkel niet uit en blijft u vinden dat u niet de accu hebt gekregen die u mocht verwachten, dan kunt u de koop ongedaan maken. juridisch heet dat de koop ontbinden. u stuurt dan de accu terug (bewijs van verzenden bewaren!) en de winkel moet u binnen redelijke tijd - zeg een maand - uw geld terugbetalen.
- probleem is vaak dat die terugbetaling of veel te lang op zich laat wachten of gewoon niet gebeurt. in dat geval zou u kunnen overwegen naar een geschillencommissie of de kantonrechter te stappen. ga in dat geval eerst te rade bij het gratis juridisch loket, te vinden in iedere provinciehoofdstad (0900-8020, 25ct/min). vaak hebben ze spreekuren in de provincie.
- kijk of de winkel is aangesloten bij de bovaggeschillencommissie. zie de 2e tip hieronder.

tip bij toekomstige aankopen:
- als u iets duurders koopt - zeg boven de €100 - en de winkel doet u een belofte of toezegging, laat dat dan nadrukkelijk op de aankoopbon zetten. bij online aankopen staan de toezeggingen meestal al op de website. kopieer die naar uw eigen pc/mobiel/etc. dan heeft u later een bewijs van die beloftes.
- ga bij duurdere aankopen naar een winkel die is aangesloten bij een geschillencommissie. meer dan 40 bedrijfstakken hebben zo'n commissie. info bij www.degeschillencommissie.nl. misschien betaalt u wat meer voor uw aankoop maar dan heeft u bij problemen een goede, makkelijke en snelle manier om een vastgelopen conflict opgelost te krijgen.

met vriendelijke groet,
cvm