Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

vladja
vladja - 23-11-2005 12:50:10
Auto & Vervoer

Moet ik akkoord gaan met het bedrag dat de expert aan de schade van mijn auto toekent?

Er wordt nooit meer dan de dagwaarde van de auto uitgekeerd. daar is de
rekensom van de expert op gebaseerd. zoals u het beschrijft kllopt het
rekensommetje van de expert.



er is echter een bedrag op zichtbare schade. dit houdt in dat bij
reparatie het schadebedrag nog wel eens stuk hoger kan uitvallen. daar
moet u wel rekening mee houden als u de auto laat repareren. u kunt de
reparatie verlagen door de garage te vragen gebruik te maken van
tweedehands delen of imitatie delen (= delen die niet door het automerk
zelf geleverd worden, maar een soort namaak). het is sterk afhankelijk
van het type auto of er tweedehands of imitatiedelen verkrijgbaar zijn.



het enige wat u in dit geval kunt doen, is de dagwaarde betwisten. u
kunt een contra expertise aanvragen, maar die moet u zelf betalen. een
andere onafhankelijke expert bepaalt dan ook een dagwaarde en het meest
gebruikelijke is, dat die twee waarden gemiddeld worden. reken er
echter niet op de andere dagwaarde honderden euro's hoger ligt. het is
dus de vraag of de kosten van contra expertise opwegen tegen de winst
die u hiermee kunt boeken. als de contra expert een 150 euro er boven
gaat zitten, schiet u er niets mee op.



mijn advies is om de auto total loss te laten gaan op economische
gronden, omdat bij reparatie de werkelijke schade pas duidelijk wordt
en zoals gezegd dat is iets anders dan de zichtbare schade. bij
zichtbare schade wordt opgeteld bij elkaar de te vervangen onderdelen
inclusief het spuitwerk, en - over duim - het minimale aantal uren van
reparatie tegen het garagetarief. als dat globaal al boven de dagwaarde
zit, wordt er geen exacte schadecalculatie gemaakt van alle werkelijk
te vervangen onderdelen en reparatie-uren. u kunt natuurlijk ook met
een beunhaas in zee gaan. gezien de hoogte van de schade betwijfel ik
of een beunhaas in staat is om de schade volledig en goed te repareren.
waarschijnlijk zal er ook richtwerk aan de auto moeten gebeuren en
daarvoor moet je wel over voldoende vakkennis en apparatuur beschikken.



vladja