Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

js
jschraag - 26-03-2018 21:39:43
Vakantie & Reizen

Waarom biedt booking.com annulerings mogelijkheid bij non refundable boeking?

Omdenken
als antwoord op vraag 1:  het is uw recht om niet op te komen dagen, maar het is gewoon goed fatsoen om een kamer te annuleren als u niet kunt komen, ookal betekend dit dat u uw geld niet terug krijgt. vandaar de knop. 

als hotelier wil ik u graag een andere kijk op de zaak bieden. een kijk waarin je kunt stellen dat het hotel wel degelijk een tegenprestatie heeft geleverd. (maar alleen niet aan u) <br /><br />stel: een hotel heeft twee verschillende tarieven voor dezelfde kamer.
e100,00 is het standaard annuleerbaar tarief
e 95,00 is het non refundable tarief.

het hotel verhuurt 20 kamer overnachtingen voor het non refundable tarief.
het hotel staat hierdoor in feite op een gederfde omzet van 20x e-5,00 = e -100,00 ten opzichte van het standaard tarief.
de enige manier waarop het hotel een goedkoper non refundable tarief kan blijven aanbieden, is als als het hotel zich ook daadwerkelijk aan de gemaakte afspraken houdt.
als het hotel en korting geeft, en het toestaat dat non refundable reserveringen toch kosteloos geannuleerd worden valt het systeem in elkaar.
in feite betaald u in dit geval dus eigenlijk de korting van andere gasten die wel komen.
de tegenprestatie van het hotel is dus het geven van korting aan anderen.
bovendien leert de praktijk dat er slechts zeer zelden non refundable reserveringen worden geannuleerd.
de kans dat een hotel dus toch al meer korting weggeeft, dan dat het kan compenseren met " dubbel " verhuurde kamers is vrij groot.
daar heeft u niets aan wanneer u wilt annuleren omdat uw kind koorts heeft, uw schoonvader op sterven ligt, of het weer op de plaats van bestemming niet aan uw wensen voldoet, maar misschien heeft u wel net een beetje meer begrip voor de hotelier. (die overigens doorgaans gewoon aardige mensen zijn die het dus ook oprecht niet leuk vinden als u moet annuleren vanwege vervelende omstandigheden)