Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Ra
Raadgeverij - 13-08-2018 12:40:11
Geldzaken & Recht

Heb ik recht op inzicht in hoe een factuur is opgebouwd?

Als jurist kan ik uiteraard instemmen met de opmerking van @uwjurist. u hebt recht op een gespecificeerde nota. echter, uw toelichting lezende, heb ik er weinig vertrouwen in dat u ook correcte specifikatie krijgt. u kent de uitdrukking "papier is geduldig". ik kan mij (gevoelsmatig) niet aan de indruk onttrekken dat opdrachtgever (huurbaas) en uitvoerder elkaar kennen. het lijkt mij dat , indien u het verzoek om specificatie neerlegt bij de uitvoerder,  u een "passende" specificatie krijgt. bovendien is er geen harde prijs gegeven. het was een plusminus bedrag. dat iets duur of niet duur is, is ook lastig te onderbouwen. het advies om de kwestie voor te leggen bij een geschillencommissie is correct maar ik twijfel zeer dat het klussenbedrijf is aangesloten bij een beroepsorganisatie. wat dan wel? niet betalen van de rekening lijkt mij "linke soep". incassokosten kunnen behoorlijk in de papieren lopen. een rechterlijke procedure is ook mogelijk echter binnen de rechtspraak geldt de regel: te goeder trouw moet worden aangenomen en te kwader trouw moet worden aangetoond. ook op dat punt lijkt het mij lastig dat u dit kunt aantonen. nogmaals, er is een plusminus prijs afgesproken. het enige wat u kunt doen is om van u af te bijten en de opdracht per aangetekend schrijven te dwingen de specificatie binnen een week aan u toe te sturen. schroom daarbij niet om aan te geven dat u - bij niet nakoming van uw eis - overweegt gerechtelijke stappen te ondernemen. een gelijksoortig schrijven kunt u richten tot het klusbedrijf. misschien helpt deze dreigende toon. zo niet dan denk ik dat u een probleem hebt. zie het dan als een duur leerproces. veel succes. laat weten hoe het uiteindelijk is afgelopen. wordt gewaardeerd.