Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Tr
Trostomaat - 09-09-2018 15:51:21
Geldzaken & Recht

Heb ik recht op vervanging, als product niet voldoet aan mijn verwachtingen?

In tegenstelling tot wat sommigen lijken te denken, is er geen wetgeving die fabrikanten verplicht hun logo's (al dan niet prominent) op producten te plaatsen.
op zich is het niet abnormaal dat dat gebeurt. het logo zit hier ook niet op een onverwachte plaats en is niet ongebruikelijk groot. wel is het kleurcontrast met het doek zelf dusdanig dat het logo extra in het oog springt. dat mag dan ongewenst zijn, het lijkt mij echter nog niet voldoende om te kunnen spreken van non-conformiteit. het beantwoordt weliswaar niet aan de verwachtingen, maar op dit punt ligt dat eerder aan die verwachtingen dan aan iets anders.
kan er desondanks toch sprake zijn van non-conformiteit?
jawel, maar het antwoord op de vraag of u zich me succes kunt beroepen op 'non-conformiteit' van het product, d.w.z. of het product beantwoordt aan de koopovereenkomst, staat of valt in dit geval met wat u precies met de verkoper heeft afgesproken. wat is er gecommuniceerd, tussen koper en verkoper (mondelijk dan wel schriftelijk) voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst? op welke wijze is het aanbod gedaan door de verkoper? stond daar bijvoorbeeld een afbeelding bij van het doek? zo ja, wat voor afbeelding?

u heeft geen zaak als het al dan niet aanwezig zijn van een logo op geen enkele wijze een rol speelde in het tot stand komen van de overeenkomst.
u heeft daarentegen een ijzersterke zaak als u kunt bewijzen dat u bij de bestelling(en) expliciteit heeft aangegeven dat het voor u van wezenlijk belang is dat er geen logo's op staan, dat u heeft nagevraagd of de verkoper dat zo kan leveren, dat  deze dat bevestigd heeft en dat u daarom heeft gezegd: ik wil exact hetzelfde doek, zonder logo, als het doek dat ik al eerder besteld heb'.
in dat laatste geval zijn allerlei bespiegelingen hier dat het 'maar een klein logo is' of 'dat het normaal is dat er een logo' of 'dat het nauwelijks opvalt' niet relevant.

waar tussen deze twee uitersten bevindt uw situatie zich? hoe is de koop precies tot stand gekomen?