Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Fr
FredUp - 07-01-2019 15:17:17
Geldzaken & Recht

Hoe werkt het cbr?

Beste agnes,

ik ben het volstrekt met je eens dat de wetten rondom rijgeschiktheid moeten veranderen en dat de werkwijze van het cbr niet deugt.

eerst een paar praktische zaken:
1. je mag het diabetes-formulier (dat je kunt downloaden op de cbr website) door je eigen internist laten invullen. op dit formulier vult de internist in welke medicatie je gebruikt en of je hypo’s goed voelt aankomen en adequaat behandelt. de eigenlijke keuring gebeurt door een cbr-arts (deze kijkt dan in de reg2000 -zie https://wetten.overheid.nl/bwbr0011362/2018-07-01" target="_blank">https://wetten.overheid.nl/bwbr0011362/2018-07-01 of je voldoet aan de wettelijke eisen zoals opgestelt over type 1 diabetes), wat in feite een administratieve handeling is.
2. je mag als je type 1 diabetes hebt een kopie van de laatste brief van je eigen oogarts meesturen. hopelijk is dat laatste bezoek niet meer dan zes maanden geleden, want dan zit je zeker goed. als het cbr je aangeleverde brief weigert omdat het te lang geleden was, zou ik een reden bedenken om vervroegd naar je oogarts te gaan, om zo op kosten van de zorgverzekering alsnog een brief van de oogarts te verkrijgen (artsen maken overigens na elke controle een brief voor de huisarts met de bevindingen - dit bedoel ik met een brief)

ik heb zelf helaas ook te maken gehad met de oneerlijke praktijken van de wetgeving rondom rijgeschiktheid en de kuren van het cbr (zie: https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2017067" target="_blank">https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2017067 )

luister dan ook niet naar het gezeur van tiger1 : hij of zij weet niet waar-ie het over heeft.

wat betreft de discriminatie die in de nederlandse wet rondom rijgeschiktheid zit: in nederland wordt op 1 moment bepaald of een bestuurder een verklaring van geschiktheid krijgt die geldt tot het 75ste levensjaar of een verklaring van geschiktheid die beperkt is in termijn. dat moment is wanneer het eerste rijbewijs wordt behaald.

een persoon die voor het behalen van het rijbewijs type 1 diabetes had zit tot het 75ste levensjaar vast aan keuringen door het cbr. een persoon die na het behalen van het rijbewijs type 1 diabetes krijgt is tot het 75ste levensjaar rijgeschikt volgens de wet!

je zou denken, dat als de overheid er voor kiest deze discriminatie toe te staan, zij ook extra goed zou zorgen voor de groep bestuurders die wordt gediscrimineerd door de wetgeving rondom rijgeschiktheid! het tegendeel is het geval! kijk maar eens op de website van het ministerie van infrastructuur: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/medische-keuring-rijbewijs" target="_blank">https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/medische-keuring-rijbewijs 

de groep “bestuurders met een termijnbeperking” wordt niet eens genoemd! ik heb het ministerie al eens opheldering gevraagd over het ontbreken van deze groep bestuurders, maar zij kwamen niet verder dan de mededeling dat zij dit met het cbr zouden opnemen (inmiddels een jaar geleden en de website van het ministerie van infrastructuur is nog steeds niet gewijzigd).

op de website van het ministerie van infrastructuur wordt nadrukkelijk gewezen op “eigen verantwoordelijkheid”. eigen verantwoordelijkheid nemen is alleen weggelegd voor degenen die niet verplicht zijn elk termijn hun hele medische hebben en houwen voor te leggen aan het cbr. daarom is mijn advies om zoveel mogelijk medische zaken te verzwijgen voor het cbr. bestuurders met een onpeperkte termijn van geschiktheid worden ook in de gelegenheid gesteld om dit te doen!

overigens: volgens de website van het ministerie van infrastructuur zijn “zorgverleners (zijn) verplicht om u te informeren over de gevolgen van een aandoening of medicijnen voor uw verkeersdeelname.”

ook deze steling is onjuist (heb ik ze ook op gewezen): volgens de wgbo (wet geneeskundige behandelingsovereenkomst) zijn artsen dit niet wettelijk verplicht als het gaat om de gevolgen van een aandoening voor de verkeersdeelname (zie https://www.ntvg.nl/artikelen/moet-ik-mijn-patient-adviseren-geen-auto-te-rijden" target="_blank">https://www.ntvg.nl/artikelen/moet-ik-mijn-patient-adviseren-geen-auto-te-rijden helaas achter een pay wall)

wist je trouwens dat de maximale termijn van geschiktheid bij type 1 diabetes ooit 10 jaar was? om de regelingen rondom rijgeschiktheid meer uniform in europees verband te maken is gekozen om dit naar 5 jaar op te rekken of naar beneden te halen (het is maar van uit welk land je dit beschouwd).

wat het ministerie van infrastructuur bij haar motivatie om de duur van rijgeschiktheid bij type 1 diabetes naar 5 jaar bij te stellen als gerechtvaardigd te kenmerken vergeet te vermelden is dat het verkrijgen van een verklaring van rijgeschiktheid in andere europese landen een stuk minder bureaucratisch is geregeld dan in nederland. ook is er in sommige landen sprake van een meldingsplicht bij diabetes, waardoor in elk geval geldt sat de aandoening bepaalt of iemand zich moet onderwerpen aan een medische keuring en niet het moment van ontstaan van een aandoening!

omdat in nederland relatief weinig bestuurders worden verplicht een medische keuring te ondergaan wanneer zij een rijbewijs moeten verlengen, kan het ook bestaan dat een aandoening als depressie van 2000 tot juni 2015 tot gevolg had dat een bestuurder die gekeurd moest worden een jaar lang na remissie (beter worden van de klachten) van een depressie ongeschikt werd bevonden om een rijbewijs te krijgen.

deze eis in de regeling eisen rijgeschiktheid trof blijkbaar niet genoeg mensen om maatschappelijke ophef te veroorzaken. en dit is wat ik merk: de meeste mensen zijn niet goed op de hoogte van de oneerlijkheid die zit ingebakken in de nederlandse wetten rondom rijgeschiktheid en gaan er maar van uit dat deze wetten wel een goede basis zouden hebben en de verkeersveiligheid ten goede komen.

ik hoop dat ik je met dit betoog een hart onder de riem heb kunnen steken! blijf het onderwerp aankaarten, bij ministerie van infrastructuur, bij cbr en bij de media! ik ben bang dat wij bestuurders met type 1 diabetes door de eu wetten geen verandering kunnen aanbrengen in de wettelijke termijn, maar wij verdienen een goed werkend cbr en wetten en regels rondom rijgeschiktheid die eerlijk en transparant zijn!