Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

R3
R32 - 16-01-2019 22:04:49
Winkels & Webshops

Bestelling geweigerd - geld alleen terug na verwijdering recensie

(bericht aan thuisbezorgd)
tot op heden lukt het niet om in contact te komen met de restauranthouder. de communicatie blijft beperkt tot één partij. 


klaarblijkelijk is er in dit verband als consument zijnde - zonder een prijzige dagvaardingsprocedure binnen het civiel recht te starten - geen optie om het bedrag, dat nu onterecht wordt achtergehouden, terug te krijgen zoals overeen is gekomen, zonder te voldoen aan de zeer onredelijke van de restauranthouder. dit valt m.i. onder de noemers onrechtmatige daad en oneerlijke handelspraktijk. daarbij is het erg jammer dat thuisbezorgd hier (als tussenpartij) verder niets aan kan doen en de restauranthouder zo ongestoord en vooral zonder consequenties zijn gang kan gaan. het ontbreken van gevolgen naar het restaurant toe, schept in mijn ogen een precedent, waarbij toekomstige klanten gemakkelijk op eenzelfde wijze gedupeerd kunnen worden. 
 
aan de andere kant is het opvallend om in een interview met de ceo van thuisbezorgd (quotenet, 2015) te lezen dat het bedrijf zich actief bezighoudt met controle en sancties op recensiefraude, alwaar huidige casus volgens mijn opvatting ook onderdeel van uitmaakt. immers, het verwijderen van een "negatieve" recensie (vorm van censuur) wordt hier als drukmiddel gebruikt om een (rechtmatige) terugbetaling te ontvangen. verwijdering heeft invloed op een hogere waardering in het beoordelingssysteem (aantal sterren). daarbij is het zo dat plaatsen van een recensie, dat in eerste aanleg valt onder het recht van vrije meningsuiting, rechtmatig is mits deze niet beledigend, belastend en/of onnodig grievende bewoordingen bevat. ook geldt: indien consumenten geen eerlijke recensies kunnen posten, kan dit andere consumenten belemmeren om een geïnformeerde keuze te maken. uiteraard is er meerdere malen tevergeefs getracht voornoemde in een telefonisch gesprek aan de restauranthouder mede te delen. wellicht dat thuisbezorgd mij van een e-mailadres kan voorzien, zodat dit zelf kan worden doorgezet naar het restaurant? 
 
gezien de zeer gebrekkige communicatie met het restaurant, waarbij de afspraken de afgelopen 17 dagen consequent niet worden nagekomen en valse beloften worden gedaan, is de restauranthouder in mijn optiek onbetrouwbaar te noemen. er is zodoende geen enkele garantie dat er wordt bevestigd voor terugbetalen, indien ik toestemming geef om de recensie te verwijderen. derhalve wordt navolgende voorgesteld: indien het bedrag retour wordt gestort op mijn rekening en ook daadwerkelijk op mijn rekening staat, zal ik contact opnemen met thuisbezorgd om toestemming te geven om de desbetreffende recensie van thuisbezorgd.nl te verwijderen.
 
16-01-2019 - bericht terug van thuisbezorgd dat de restauranthouder akkoord is gegaan met mijn voorstel, hetgeen ik niet had verwacht. op mijn overige vragen/ uiteenzetting geen reactie.