Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Iv
Ivo W - 26-03-2019 23:01:54
Auto & Vervoer

Stekkerauto en caravan

Stekker auto's zonder makkelijk en snel te tanken brandstof zullen nog langere tijd minder geschikt zijn voor 'zwaar gebruik'. zwaar gebruik is het rijden van dagelijks lange afstanden en trekken van aanhangers of caravans over een wat grotere afstand. 

de oplossing kan vrij simpel zijn: een plugin hybride met 150 kilometer elektrische range.  daarmee kan de doorsnee automobilist al snel 80 tot 90% van de jaarlijkse kilometers volledig elektrische rijden en op lange ritten of met zware lading/treklast kan er een brandstofmotor bijspringen. dat kan een motor op benzine of diesel zijn, maar bijvoorbeeld ook aardgas, groen gas of waterstof. 

met slim motor management kan de brandstofmotor van beperkte omvang zijn. je kan dan de elektrische energie gebruiken als hulp bij optrekken en bergop rijden (dus op de momenten dat de meeste kracht nodig is) en op constante snelheid kan de brandstofmotor het dan prima af. al moet die dan misschien relatief hard werken.

dat de relatief kleine brandstofmotor hard moet werken op momenten dat deze ingezet wordt, zal voor de levensduur van de gehele auto niet zo'n probleem zijn aangezien met dit concept de motor slechts een heel beperkt aantal kilometers gebruikt wordt. wanneer de auto 500.000 kilometer gereden heeft en de eigenaar altijd braaf de accu's heeft opgeladen, dan is op dat moment de brandstofmotor slechts 50.000 tot 100.000 kilometer 'oud'. dat is ook met 'hard werken' heel goed haalbaar.