Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ne
neodutchio - 05-04-2019 22:47:00
Auto & Vervoer

Auto chiptunen wel of niet doen

Leuk smoesje dat ecotunen. heel de sjoemelsoftware van vw was dus niet nodig geweest. raar toch toch dat niet alle auto's meteen getuned op de markt komen. of zou dat een reden hebben? geweldig om te zien hoe een slager zijn eigen vlees keurt en heel selectief stukken tekst hier neerzet. gewoon gebruik maken van de marge, jaja.

marge motor

met chiptuning haal je marge weg die de constructeur hanteert om te zorgen dat onder alle (extreme) omstandigheden een motor voldoende presteert en een https://www.carblogger.nl/auto-onderhoud/tips-voor-lange-levensduur-turbomotor/" target="_blank">lange levensduur haalt. de fabrikant houdt marge voor slechte kwaliteit brandstof, extreme temperaturen, slecht onderhoud en vooral het misbruik/gebruik van de bestuurder (wel/niet warm rijden en veel of juist weinig belasting (langdurig vollast etc.). combineer je dit met tuning, dan kan je eerder problemen verwachten.


tolerantie aandrijflijn

 


een krachtiger motor zal de aandrijflijn meer belasten als je deze kracht ook echt gebruikt. de onderdelen kunnen in dat geval dus harder slijten. daarnaast hebben deze onderdelen ook bepaalde toleranties, bijv. het hoeveelheid koppel dat de https://www.carblogger.nl/hoe-werkt-koppeling-auto/" target="_blank">koppeling, tweemassavliegwiel of versnellingsbak aan kan. als deze marge wordt overschreden, of onderdelen reeds versleten zijn zullen problemen zich sneller openbaren na chiptuning.


garantie

als je niet een door de fabrikant of merkdealer goedgekeurde tuning gebruikt om de auto te tunen, verlies je meestal je (fabrieks)garantie. je kunt daardoor in een discussie terecht komen in geval van problemen aan de aandrijflijn, zoals een zeer snel versleten koppeling/vliegwiel, verstopt https://www.carblogger.nl/hoe-werkt-roetfilter-dpf/" target="_blank">roetfilter, versnellingsbakproblemen of opgeblazen https://www.carblogger.nl/hoe-werkt-een-turbo/" target="_blank">turbo. leasemaatschappijen zijn niet happig op chiptuning en het wordt dan ook vaak niet toegestaan, zelfs niet als de tuning door de merkdealer gebeurt.


de garantie van de chiptuner zelf is meestal een garantie op de software, maar het is juist de hardware die beschermd moet worden. aan zo’n garantie heb je in de praktijk dus ook bar weinig.



vooral blijven promoten het tunen. zonder turbo heeft het totaal geen nut. en met meer vermogen ga je echt niet zuiniger rijden, je maakt namelijk gebruik van dat vermogen.