Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ge
gertusje - 12-06-2019 19:02:57
Vrije tijd & Tuin

Mag een dierenwinkel garantie weigeren op vogels besmet met bloedluis/mijt?

Antwoord op diverse vragen.

waarom heb ik de mijten zo laat ontdekt?

ik heb na een paar dagen van aanschaf van de vogels gemerkt dat ik plotseling jeukbultjes had, daar het juist die dagen erg warm was weet ik de bultjes aan het warme weer, daar heb ik wel vaker last van gehad. nooit gedacht aan bloedluis tot na het warme weer toen de bultjes niet verdwenen maar er nieuwe bijkwamen. door gericht te zoeken op google kwam ik op een link waar een vrouw ook klaagde over bultjes bij haar huisarts. bleek dat er een nest met een dode duif vlak bij haar slaapkamerraam was, de link was snel gelegd, bloedmijt. nest en duif werden weggehaald en mevrouw was van haar klachten af. ik legde meteen ook een link naar de door mij aangeschafte agapornissen. het laat ontdekken van de mijten is dus te wijten aan diverse oorzaken en ervaringen uit het verleden. de mijten hebben dus al vanaf het begin gezeten, hetgeen aannemelijk is aangezien ik na een paar dagen van binnenkomst van de vogels al bultjes had.

hoe ik wist dat het bloedmijten waren?

na de vorige stap, het lezen van de klacht van de vrouw met de bultjes ben ik informatie over de bloedmijt gaan verzamelen via google. door simpel een wit vel papier onder in de kooi te leggen (tip vanaf het internet) en toen het donker was deze zorgvuldig met een loep te onderzoeken ontdekte ik kleine rode "vlekjes" en daar ik een microscoop bezit (relikwie uit mijn jeugd) heb ik dat vlekje bekeken door de microscoop, het kon niet missen. een beestje met acht poten welke precies overeen kwam met beschrijvingen en afbeeldingen, opgezocht via google.

had ik een oude of een nieuwe kooi?

een nieuwe, tegelijkertijd aangeschaft met de vogels.

zoals u kunt constateren is google mijn beste vriend, wellicht ook de uwe.

welle claimt dat de vogels twee maal per week worden gecontroleerd en dat de vogels allemaal behandeld zijn middels spray en pipetjes. ik kan dit niet controleren dus is het een kwestie van goed geloof. het is dan echter wel vreemd dat, áls de vogels al behandeld zijn, er toch bloedmijt verschijnt. ik heb vandaag pipetjes van beaphar gekocht en deze toegediend, dat leverde me een fikse knauw van mr red op, mr orange was wat coulanter. tevens heb ik de kooi en de omgeving grondig gereinigd met een handstoomreiniger. op de verpakking van het goedje staat dat het tot 20 dagen werkzaam is dus als ze al behandeld waren zou een nieuwe besmetting geen kans hebben gehad. de claim van welle faalt hier dus.

een verdere update:
ik heb een mailwisseling gehad met welle, deze wil echter tot driemaal toe) van geen garantie weten en wijst elke verantwoordelijkheid van de hand. inmiddels heb ik ook telefonisch contact gehad met een medewerkster van het juridisch loket hier ter plaatse en deze wist mij te vertellen dat ik volledig in mijn recht sta wanneer ik een beroep doe op garantie. ik heb daarop een laatste mail naar welle verstuurd met wederom een dringend verzoek tot medewerking. ditmaal heb ik ze wel het advies gegeven ook eens contact op te nemen met een juridisch adviseur, ik heb nog geen antwoord. wel heb ik heden de kwestie aangekaart bij de klachtencommissie van de consumentenbond, ik wacht op een eerste reactie.het is inmiddels duidelijk dat welle elke wet of regel met betrekking tot het consumentenrecht aan haar laars lapt. daar moet een eind aan komen, dat is mijn bedoeling, ik hoop dan ook dat de klacht gegrond wordt verklaard hetgeen zeer waarschijnlijk is volgens de jurist van het juridisch loket, en dat welle daaruit haar lesje leert. ik heb recensies gelezen op google en er zijn teveel mensen de dupe geworden van deze handelswijze, en dan met name mensen die er dieren hebben gekocht en tegen een soortgelijk probleem vochten maar nul op het rekest kregen.