Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

lemmy
lemmy - 26-06-2019 20:21:12
Garantie & Verzekeringen

Verzekeraars gebruiken rdw en cjib als incassobureau

wat mij op valt is dat sinds een jaar of 2 verzekeraar geen moeite meer doen om hun klanten te helpen.
elke verzekeraar is nu heel makkelijk als ze in hebben kunnen incasseren, sturen ze 1 malig een brief, en de volgende brief is van de rdw.

mag ik hieruit afleiden dat u over langere periode de premie (af en toe) niet betaalt? misschien gewoon verantwoordelijkheid nemen voor eigen doen en laten een ideetje?

het kan niet de bedoeling zijn dat een bedrijf de verantwoordelijkheid voor het binnen halen van zijn eigen geld bij de overheid kan neer leggen.
en dat doet een verzekering ook niet. die schakelen eventueel een incassobureau in. als de verzekering, wegens niet betalen, wordt opgeschort of vervalt, leidt dit er toe dat het rdw de kentekenhouder informeert dat de er geen verplichte dekking aanwezig is. en ook dan heb je nog tijd om het op te lossen. doe je dat niet (tijdig) dan volgt er een sanctie.

het komt er op neer dat jij als consument alles moet betalen, en als er wat gebreurt zou zijn, de verzekeraar niets uitkeert. dit lijkt mij volstrekt onrechtvaardig.
waarom moet een verzekeraar door jou veroorzaakte schade vergoeden als jij jouw premie niet betaalt? als zij dat wel zouden doen zou het pas onrechtvaardig zijn omdat dan automatisch de premies omhoog moeten gaan en ik daar ook de dupe van wordt.

het kifid wat in het leven geroepen is voor consumenten, is opgezet door banken en werderom met overheidssteun alleen bezig om processen uit te rekken zodat ze voor de normale mens te veel tijd, geld, en/of energie kosten.
geen idee waar jij op baseert dat processen worden gerekt door het kifid. ik neem aan dat de verwijzing naar de uitspraak betrekking heeft op jouw kwestie(?).
als ik dan zo kijk naar de datum van indienen van de klacht en de vervolgreacties (van jou), is het logisch dat een uitspraak niet direct kan worden gedaan. ook de verzekeraar moet kunnen reageren en zeker als er aanvullende stukken of reacties worden ingediend kan een definitief oordeel pas plaatsvinden als alle informatie en stukken bij het kifid liggen (van beide partijen dus).

ook tussen personen strijken wel een commissie op bij het afsluiten van verzekeraars, niet meer zoals voorheen maar nu door een percentage dat zij krijgen van de premie gelden.
hier maakt de onderstaande website weer dankbaar gebruik van
wat is de link tussen provisie en de website?
op de site staat trouwen dat je ook ontrecht een boete van het rdw zou kunnen krijgen. dat lijkt mij sterk. je krijgt immers eerst de waarschuwingsbrief (en pas na 28 dagen na constatering dat er geen verzekering is). als je na ontvangst van die brief moet je wel heel erg laks zijn toch een boete te krijgen.

mijn vraag is hoe is aan deze onrechtvaardigheid een einde te maken.https://www.lastenvrij.nl/autoverzekering/faq/rdw-boete-voor-onverzekerde-auto/" target="_blank">
simpel: gewoon je eigen verantwoordelijkheid nemen (zoals terecht ook al door anderen opgemerkt) en niet proberen af te schuiven op anderen.