Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

cl
clearmaker - 27-09-2019 13:39:19
Huishouden & Energie

Kosten betalen bij vermoeden defecte gasmeter

Ik zie veel antwoorden over het verzoeken voor een slimme meter ...
maar ik heb het laatste jaar ontzettend vaak gelezen dat een slimme meter 5 tot 15% meer aangeeft aan verbruik dan een oude meter.
als ik kon, dan hadden ze de slimme meter bij mij weer mogen weghalen, mijn verbruik is sinds het plaatsen van een slimme meter ineens met ca. 10% meerverbruik gestegen, ondanks dat ik aanzienlijke besparingen heb aangebracht in huis, b.v. allemaal nieuwe ledlampen i.p.v. oude normale gloeilampen, nieuwe a+++ vrieskasten, oude mobiele airco's vervangen door splitt airco's die nog maar de helft gebruiken etc. etc.

maar onduidelijk in het verhaal van adeb65 is ... betreft het de gasmeter?
want de gasmeter kan herrie maken als stedin aan het werk is aan het gasnetwerk, als ze ergens gas laten ontsnappen kan de gasmeter herrie gaan maken en zelfs terugdraaien omdat er ergens vlakbij in het gasnetwerk gas ontsnapt waardoor er geen gas geleverd word maar aan de gas aansluiting enorm gezogen word.
datzelfde geld voor de watermeter, maar niet voor de elektrischiteitsmeter, die mag in geen geval herrie maken, want dan is die meter echt kapot.

jij moet dan melding maken daarvan, de grondregel dat stedin waarschuwd dat de monteur 100 euro kost is normaal (wel vreemd in dit geval)
maar blijkt dat de meter daadwerkelijk kapot is dan zullen ze zelfs handmatig herberekenen wat de normale verwachting van gebruik geweest zou zijn en krijg je een naheffing.
je bent als bezitter van de gas, water en elektrischiteitsmeter verplicht onregelmatigheden aan een meter te melden.

ik heb zelf meegemaakt dat ik in 1982 een flatje op 3 hoog aangeboden kreeg in spijkenisse, 1e huis dus wist niets van zelf iets controleren anders dan in de woning, bij meteropname belt de meteropnemer aan dat de elektrischiteitsmeter onder in een onafgesloten kast was omgeleid en de gasmeter zelfs ontbrak.
volgens de voorwaarden had ik dat moeten controleren bij toewijzing van de woning?

ik kreeg van het gemeentelijk nutsbedrijf een boete opgelegd van 250 gulden,
daar ben ik 2 jaar mee bezig geweest die verantwoordelijkheid af te wijzen naar de gemeentelijke woningstichting, want achteraf bleek dat in mijn flat krakers gezeten hadden die ontzet waren door de rechter.
ik won uiteindelijk omdat de zogenaamde meteropname bij betreden van de woning kon overleggen die de woningstichting mij geleverd had bij accepteren van de flat, was dus blijkbaar een nep opname formulier.

ik wil maar aangeven dat de bewoner toen ook al verantwoordelijk gesteld kon worden voor niet goedwerkende meters.

dus advies, maak duidelijke fimpjes van de meter met duidelijk geluid en daarop duidelijk hoorbaar dat er iemand anders van buiten het gezin meekijkt en luisterd ....
of als je van plan bent ooit te verhuizen de mond dicht te houden en het probleem door te schuiven naar de volgende bewoner, dat mag wel niet maar niemand kan achteraf bewijzen dat de meter(s) al stuk waren toen jij het huis nog bewoonde.