Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

heremietkreeft
heremietkreeft - 26-11-2019 15:39:18
Huishouden & Energie

Combimagnetron repareren of vervangen?

Volgens de consumentewetgeving heeft u recht op een deugdellijk product en als een aankoop dan binnen een normalire als redelijk te noemen termijn 'kuren vertoont' is en blijft de verkoper degene die u dient aan te spreken. wel is het zo dat deze verkoper niet meer behoeft te bewijzen dat de oorzaak aan u zou liggen. u heeft, verwijzend naar de consumentenwetgeving helemaal niets met fabrieksgarantie te maken. als er inderdaad sprake is van een fabrieksfot dient de verkoper te zorgen voor repareatie. wel is het zo dat gelet op de 2 1/2 jarige leeftijd kosten m.b.t. afschrijving in rekening gebracht mogen worden.
de verwijzingen: http://www.consuwijzer.nl" target="_blank">www.consuwijzer.nl

http://www.wetboek-online.nl/wet/bw7/17.html" target="_blank">www.wetboek-online.nl/wet/bw7/17.html


http://www.wetboek-online.nl/wet/bw7/18.html" target="_blank">www.wetboek-online.nl/wet/bw7/18.html en evt verder met art 20, 21 etc. 



   en dan ook nog dit m.b.t. de redelijke termijn: 

citaat: hartelijk dank voor uw e-mail  waarin u de vraag stelt wat als “redelijke termijn” kan worden aangemerkt. hierover kunnen we u het volgende aangeven.


zoals u aangeeft heeft de verkoper, wanneer er sprake is van een ondeugdelijk product, op grond van de wet de verplichting binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast het product te herstellen of te vervangen. de term “redelijke termijn” is een open norm, en de invulling daarvan is niet eenduidig aan te geven. welke termijn redelijk is, verschilt per geval en is afhankelijk van de omstandigheden van dat geval, zoals de aard van de zaak en het bijzondere gebruik daarvan dat bij de overeenkomst is voorzien. ook de mate van afwijking bepaalt mede binnen welke termijn herstel of vervanging moet plaatsvinden. zo zal een spoedeisend karakter een kortere reparatietermijn rechtvaardigen en zal bij technisch gecompliceerde producten een langere reparatietermijn nodig zijn dan bij een simpel product met een eenvoudige gebrek. een niet-deugdelijke trouwkostuum zal bijvoorbeeld snel moeten worden hersteld of vervangen. ook uw voorbeeld over de wasmachine zal niet in alle gevallen dezelfde reparatietermijn hebben, omdat het soort gebrek, de vraag of het gebrek bekend is of nog onderzocht moet worden daarbij een rol kunnen spelen.
uiteindelijk zal een rechter of een geschillencommissie een onafhankelijk oordeel vellen over wat er in een specifiek geval als een redelijke termijn kan worden aangemerkt, wanneer de verkoper of de consument het niet eens is met de gehanteerde termijn.

mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust weer contact op met consuwijzer. vermeld daarbij uw contactnummer 2671416. op http://www.consuwijzer.nl/" target="_blank">www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.

met vriendelijke groet,


mw. mr. p.c.m. bijlenga
hoofd consuwijzer
praktisch advies over uw rechten als consument
(t)
en deze: 
veel ondernemers en consumenten menen dat er een europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. dit is een misverstand.


europese richtlijn koop en garantie

in de europese richtlijn koop en garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.


de vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.


nederlandse regelgeving

echter, volgens de nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de europese richtlijn. dit is toegestaan.