Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

marita5
marita5 - 13-05-2020 16:12:40
Vakantie & Reizen

Moet je een geboekte vakantie betalen ook als hij niet door gaat vanwege corona

Hallo sandra eijkhout , 




de kans is groot dat mijn pakketreis niet doorgaat. moet ik nog betalen?

wel betalen als uw aanbieder kan leveren


zegt de aanbieder dat ze de reis nog gewoon kan uitvoeren volgens de afspraken? dan moet u volgens de reisvoorwaarden gewoon de rekening betalen. maar er zijn een paar uitzonderingen:




niet betalen als uw aanbieder annuleert


neem altijd eerst contact op met de aanbieder. mogelijk geeft die zelf al aan dat u niet meer hoeft te betalen, omdat zij de reis zelf moeten annuleren. als de aanbieder de reis niet uitvoert, hoeft u er ook niet voor te betalen. als u al iets betaald had, hebt u recht op geld terug (zie vraag 1).




niet betalen als u kosteloos mag annuleren


soms mag u door corona een pakketreis zelf kosteloos annuleren. dat mag als de situatie tijdens uw reis zo erg is, dat de reis niet door kan gaan (zie vraag 2). u hoeft dan niets meer te betalen. als u al iets betaald had, hebt u recht op geld terug.




wachten met betalen als er een heel grote kans is dat de reis niet doorgaat


heeft de aanbieder nog niet zelf geannuleerd? maar is er een heel grote kans dat de reis niet door kan gaan? bijvoorbeeld omdat er voor uw reisdata al een inreisverbod bekend is? dan hebt u het wettelijke recht om uw betaling op te schorten. dat betekent dat u wacht met betalen. u moet de aanbieder in een brief of e-mail uitleggen waarom u wacht met betalen.




u mag alleen wachten met betalen als u echt goede redenen hebt om te vrezen dat uw aanbieder de afspraken op uw reisdata en bestemming niet kan nakomen. verwacht de aanbieder wel dat hij kan leveren? en hebt u hierover een meningsverschil? dan kan de aanbieder u aanmanen te betalen en daarna incassokosten in rekening brengen. of hij beëindigt de overeenkomst met u, omdat u niet betaalt. en hij brengt u hiervoor dan kosten in rekening. 

voor verdere informatie , klik op de rode regels . 

https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus" target="_blank">https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus 

https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/alles-over-vouchers-tegoedbonnen-en-compensaties" target="_blank">https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/alles-over-vouchers-tegoedbonnen-en-compensaties