Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Iv
Ivo W - 17-07-2020 08:13:50
Garantie & Verzekeringen

Wettelijke garantie tweedehands auto

Een tweedehands product wordt in beginsel gekocht 'zoals het is, met alle gebruikssporen en gebreken die er op moment van aanschaf zijn'. dat is ook precies de reden waarom tweedehands zoveel goedkoper is dan nieuw. 

wel is de verkoper verplicht om melding te maken van gebreken die 'normaal gebruik' in de weg staan. ook moet de verkoper waar maken wat hij belooft. als hij zegt dat hij de motorstoring zal verhelpen, mag hij dus niet het lampje onklaar maken. het gaat er immers niet om of het lampje wel of niet brandt, maar dat de storing verholpen is.

van wettelijke garantie is in dit geval geen sprake. 

wel lijkt hier door het rommelen met de software mbt het storingslampje sprake van non-coformiteit: het product voldoet niet aan de verwachtingen die u er van mag hebben. u heeft de auto immers gekocht onder de voorwaarde dat het probleem met de motor uitgezocht en verholpen zou worden. en niet dat alleen met een slim trucje het storingslampje zou worden uitgeschakeld.

wat betreft een kapot lampje: die dingen gebeuren nu eenmaal bij een tweedehands product. dat is normale slijtage.
wat betreft de blauwe rook: het zou best kunnen dat dit ook geen punt is waar u iets mee kunt. door slijtage een beetje olie die in de cilinder terecht komt is nu eenmaal normaal bij oudere auto's. of u hier met succes iets kunt verhalen, hangt af van bouwjaar en kilometerstand. maar gezien het aankoopbedrag vrees ik dat het om een auto gaat die de leeftijd van de gemiddelde technische levensduur al aardig heeft benaderd. en dan is een beetje olieverbranding niet iets wat buiten de verwachtingen valt. 
maar: wanneer de blauwe rook (olieverbruik) in dit geval de oorzaak was van het branden van het motormanagement lampje, heeft u wel recht op herstel. u heeft de auto immers gekocht onder voorwaarde dat de oorzaak van dat brandende lampje zou worden verholpen. 

een startmotor die stuk gaat door een kortsluiting bij de radio is echter een heel bijzonder verhaal. wanneer de radio kortsluiting maakt, komt er niet ineens een veel hogere spanning dan 12v uit de accu. sterker nog: de spanning zal door een kortsluiting juist dalen. en daarmee is de kans dat andere delen stuk gaan dan het apparaat wat kortsluiting maakt vrijwel uitgesloten. en zeker een startmotor, wat een simpele spoel is, zal bij te lage spanning niet stuk gaan. de startmotor zal bij lage spanning tijdelijk slecht of niet werken, maar zodra de spanning weer op 12volt is, zal deze weer normaal werken. maar als bij de proefrit en bij ophalen van de auto de startmotor geen problemen gaf, geldt hier helaas toch ook: garantie tot aan de deur. 

dat dreigement over die advocaten slaat natuurlijk nergens op.