Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

heremietkreeft
heremietkreeft - 07-09-2020 16:22:22
Winkels & Webshops

Wat te doen als webshop ongebruikt product weigert.

Om in te gaan op een andere al gegeven reactie: in beginsel geldt in alle eu landen de zelfde of ongeveer dezelfd regelgeving voor consumenten. net als in nl en zie daarvoor o.a. https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_nl.htm" target="_blank">https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_nl.htm

 het vervelende in deze is dat recht hebben op iets soms (en bij webshops helaas wel vaker) niet betekent dat u het ook krijgt. als men blijft weigeren is een manier het doen van een in gebreke stelling m.b.t. niet naleving. u kunt beginnen met het aangetekend verzenden van een brief maar als dan toch ook resultaat uitblijft kan procederen, zeker als het een ander land betreft 'in de papieren gaan lopen'. 

een belangrijk punt hierbij is dat ik aannem dat de webwinkel waar u heeft besteld geen erkend nederlands keurmerk heeft waar ook een geschillencommissie aan is verbonden. het indienen van een klacht wordt daarmee lastig. u kunt een melding doen bij:  http://www.consuwijzer.nl" target="_blank">www.consuwijzer.nl  en zie dan ook:     https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten" target="_blank">https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten  of deze en een mogelijkheid is ook nog via https://www.klachtenkompas.nl/" target="_blank">https://www.klachtenkompas.nl/ maar ook dan is ghet de vraag of dat succes heeft bij een niet nl bedrijf.

m.b.t. het instellen van een vordering als eerder genoemd en dan de voorbeeldbrief bijv. https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/" target="_blank">https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en voor achtegrond info: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/" target="_blank">http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ maar herhaald, waarschijnlijk is het niet zinvol om bij een negatieve reactie verder te gaan al kunt u ook altijd een poging doen via een incassobureau (dat mogelijk acteert op basis; 'no cure no pay'.